Carabao Energy Drink – Green Apple

Standard

Gröna äpplen, varför gör ingen en läsk med gula äpplen?

Hur smakar det?
Doften är utan tvivel av gröna äpplen, syrligt, sött och intensivt. Smaken är också av gröna äpplen men precis som med sin Mixed Berry variant så är det en ganska så vattnig och kraftlös smak. Drickan har även en bismak som får mig att tänka på kinin (Indian Tonic exempelvis) vilket jag inte alls uppskattar. På varje andetag efter en klunk kan jag känna den sträva beska eftersmaken. Det gröna äpplet smakar ganska så naturligt, det är en bra smak, men det finns ingen sötma, det känns bara tomt. Det är socker i så jag fattar inte hur de lyckats. Det är som att ta äppeljuice ur en maskin på en lunchrestaurang där ägaren försöker få sirapen att hålla längre och har satt fördelningen 20/80 på juice/vatten. Tråkigt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Själva äpplet smakade trevligt, men den oerhört mesiga sötningen på drickan kombinerat med den beska eftersmaken som vägrar lämna mina smaklökar gör detta till ett bottennapp. Hade de bara gjort den lite sötsliskig så hade jag kunnat förlåta den beska eftersmaken, men nej de misslyckades totalt. Odrickbart? Nej. Men inte något jag skulle dricka igen.

Slutbetyg

Carabao Energy Drink – Mixed Berry

Standard

Thailändska Carabao blandar bär och hoppas på det bästa

Hur smakar det?
Doftar som en blandning mellan blåbär, äpple och bjärnbär. Innehållsförteckningen ger inga som helst ledtrådar till vad de egentligen stoppat i. Smaken är inte direkt som doften, istället för att känna vad jag tyckte var tydliga toner av äpple och blåbär smakar det bara av en oerhört tunn och mesig obestämd sötma. En generell bärsmak finns på drickan men den är väldigt otydlig och sötman är som sagt väldigt tunn. Det är som att drickan inte har någon kraft i sig, och nu menar jag inte koffeinet utan smakmässigt. Eftersmaken är lite märklig den också, det smakar typ beskt på något lite lätt obehagligt vis. Samtidigt så är det inte äckligt, det är bara så mesigt. Det är lite som att jag försökt göra en kopp te med en tepåse skogsbär från Lipton men endast hade tepåsen i muggen i 30 sekunder. Och glömde ha i sockret.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Lite besviken, med tanke på hur bra originalet är. Tänkte att sötma förstår de sig på iaf, tydligen inte. En ganska så misslyckad och mesig smaksättning tycker jag och något jag inte kommer införskaffa igen. Fail.

Slutbetyg

Carabao Energy Drink – Original

Standard

Thailands runner up energidricka sett till popularitet ”red water buffalo” betyder det tydligen

Hur smakar det?
Doftar riktigt klassiskt, som de där okolsyrade Red Bull drickorna på glasflaska som finns i många asiatiska importbutiker. Smakar precis som dem också, galet sötsliskig dricka som man inte kan beskriva som annat än klassisk energidricka i smaken. Det är inte riktigt bubbelgum eller något sådant, det är en supersöt blandning av allt möjligt och till en början till synes helt utan någon syrlighet. Men efter varje klunk, när stormen av sötma lagt sig, så kommer syran fram och den stannar kvar länge. Längst bak i munnen känner man hur det drar i flera minuter efter varje klunk, lite väl överdriven effekt kanske men det är okej, med tanke på hur god drickan är i övrigt. Mild kolsyra i drickan och den milda kolsyran gör att den inte riktigt når upp till marknadsledande Red bull.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes via ovrhypd.se

Slutsats
Har druckit denna förut, men det var länge sedan. De brukar finnas i märkliga små tjocka burkar på asiatiska importbutiker (iaf här i Göteborg) och kostar typ som en Red Bull. Drickorna är väldigt lika så gillar man Red Bull så gillar man nog denna. En riktig klassiker som alla som ser sig som kännare av energidrickor bör vara bekant med.

Slutbetyg

Boost Energy – Mango

Standard

Energidricka från Boost med smak av Mango

Hur smakar det?
Doftar riktigt gott av mango faktiskt, som mangojuice blandat med en nektarin eller något. Smaken är även den ganska så formidabel och smakar trevligt av mango med någon annan frukt blandad i den, jag säger fortfarande nektarin. Sötman är ganska intensiv men ändå balanserad och frisk. Det finns ingen syrlig eftersmak som på många traditionella energidrickor, det är bara sött och sen tar det slut. För eftersmaken är inte speciellt långvarig, den försvinner faktiskt inom loppet av några sekunder. Men det är ett par trevliga sekunder när den fortfarande är med. Lättdrucken och smakar precis som den säger att den skall göra.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Det stod att det skulle smaka mango och det smakar mango. Någon annan frukt har letat sig in i drickan också, men innehållsförteckningen avslöjar inte vad. Hade denna drickan funnits tillgänglig i vanliga handeln i Sverige skulle det vara ett givet köp någon gång i månaden för att pigga upp rotationen av energidrickor.

Slutbetyg

Kong Strong – Cola

Standard

Lidls energidrycksmärke i ett cola utförande med något sänkt koffeinhalt

Hur smakar det?
Första klunken och jag undrar genast vad jag har stoppat i mig. Detta smakar som ett misslyckat försök till att efterlikna Jolt/Volt som de misslyckats med totalt. Det är en ”mörkare” cola än vad man är van vid, precis på samma sätt som Volt försökte sig på när den drickan gjorde sitt andra försök till att slå igenom på marknaden. Det smakar bränd cola, det smakar bittert. Sötman känner jag knappt för mina smaklökar är bombarderade av den otroligt bittra smaken. Eftersmaken är något trevligare och om drickan hade haft den smaken istället för vad detta är för taffligt försökt till en Cola hade det varit acceptabelt.

Vart hittar jag läskeblaksen?
Köptes på Lidl

Slutsats
Nej, inte en chans, aldrig mer. Varför kunde den bara inte smakat typ Haribo, Calippo, Igloo eller någon annan acceptabel colasmak. De har doserat något helt fel i denna drickan och jag tycker inte alls om den. Enda anledningen till att burken tömdes var för att jag hade inga andra alternativ och jag var törstig. Jag är väl inte stark nog för denna drickan helt enkelt. Kong kan behålla den.

Slutbetyg

Kong Strong – Colossus

Standard

Lidls egna märke av energidricka som skall smaka koloss, vilken koloss vet jag dock inte

Hur smakar det?
Doftar som generisk energidricka, Red Bull med bubbelgum. Smaken är den samma, smakar som en handfull av lågpris energidrickor. Att smaka billigt är inte nödvändigtvis dåligt dock. Sötman är ganska så mild, smakerna känns söta men själva andelen socker märks inte av så mycket på smaken. Ganska snabbt kommer det en karaktäristisk syrlighet från drickan som sen blandas 50/50 med den sötma smaken. Eftersmaken är väldigt kort och försvinner nästan helt ur munhålan på några sekunder. Väldigt anonym i den bemärkelsen.

Vart hittar jag läskeblasken?
På Lidl

Slutsats
Detta är den första av Kong Strong drickorna jag tar en titt på och det smakar precis som jag misstänkte, lågpris. Men det är ett bra lågpris. Såsom Euphoria och inte som De Royal. Påminner mig om de gamla Euroshopper drickorna som jag faktiskt inte har en aning vilket namn de nu går under. Den generiska smaken på denna drickan gör mig fundersam på vad deras original, som endast går under Kong Strong, smakar. För jag kan inte tänka mig något mera generiskt än denna. Hur som helst, en helt okej dricka som gör det den skall. Lämplig när man är just på en budget eller precis innan lönen.

Slutbetyg

Cheerio Megapachi Energy Drink

Standard

En japansk energidricka som, enligt samtliga innehållsförteckningar, inte innehåller vatten???

Hur smakar det?
Doftar supergenerisk energidricka, lite bubbelgum, lite Red Bull, lite fruktigt. Smakar också precis som vilken Red Bull kopia som helst initialt, som en Red Bull fast med en gnutta bubbelgum blandat i sig. Ingen som helst syrlighet, bara sött. Men inte överdrivet sött, det är en väldigt trevlig sötma, precis som Red Bull. Det kan vara min inbillning, men det kittlar lite längst bak i halsen efter varje klunk så möjligt att den innehåller en gnutta chili? Kan inte hitta någon mera detaljerad innehållsförteckning än att den innehåller ”smakämnen” så endast tillverkaren, eller de som kan japanska, vet säkert vad det är i. Men oavsett är det en ganska så trevlig Red Bull kopia som faktiskt kostar lika mycket som en Red Bull på pressbyrån.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Först och främst: Innehållsförteckningen. Jag tycker den är ganska lustig för de har inte angett vatten som ingrediens. En dryckesprodukt skall på sin innehållsförteckning visa innehållet från mest till minst. Men ingen form av vätska återfinns och jag har letat runt på flera sidor, alla har samma svar. Misstänker att i Japan utgår dom bara från att folk fattar vad det är i? Men anledningen till att jag undrar är för att i asiatiska länder är det inte ovanligt med läskeblaskar som har en mjölkbas, så man vet ju aldrig riktigt vad som erbjuds. Här var det vattenbaserad dricka, så nu vet vi det. Nåväl, vi lämnar det bakom oss och det kan konstateras att denna drickan kan ses som ett steg upp i smaken på generiska billighetsdrickor, såsom Powerking, Euphoria, Boost, Dark Dog och allt annat som försöker ta marknadsandelar från Red Bull och Monster. Generiskt, men skoj burk. Så är du burksamlare är det ett givet val, annars, pass.

Slutbetyg

Boost Energy – Cherry

Standard

Energidricka från Boost med körsbärssmak

Hur smakar det?
Doftar lite svagt av körsbär och inte så mycket annat. Smakar till en början lite som körsbär, men det är ett väldigt svagt bär. Ganska tätt inpå kommer det en väldigt syrlig smak, ungefär som en Battery och körsbäret pushas till sidan. Efter en stund, på eftersmaken, så återvänder körsbäret och drickan blir faktiskt ganska så trevlig. Det smakar bigarråer snarare än det som brukar märkas som körsbär, Black Cherry istället för Wild Cherry. Sötman är normal, varken bu eller bä. Lättdrucken och gör det den skall.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Boost för många är ett lågprismärke, som man lite då och då hittar på sidor som matsmart eller andra ställen där man kan köpa ett helt flak för en krona burken. Det är en energidricka som är för den som vill spara en slant snarare än ha något som smakar gott. Cherry varianten å andra sidan börjar ta sig in på segmentet att det är något man kan köpa för att man vill skämma bort sig lite. Men det är inte att mätas med hantverksläsk eller fina importläskar. Nej detta är i grunden en lågprisdricka. Inget fel på det, bara ett konstaterande. Hade jag sett denna varianten i svenska butiker, på en ÖoB för en billig slant hade det lätt kunnat bli ett köp. Men det är inget jag kommer beställa på nytt från diverse importsidor.

Slutbetyg

Alani NU – Arctic White

Standard

När en dricka har ett sådant namn blir jag orolig att det är min i, hoppas inte det är mint i…

Hur smakar det?
Doftar inte mint, doftar citrus, typ grapefrukt eller något. Det smakar också citrus, väldigt mycket citrus faktiskt. Smaken är väldigt frisk, känns nästan lite arktisk på smaken på något märkligt vis. Inte ett spår av mint vilket är betryggande. Men det finns inte så mycket mer att plocka ut ur drickan smakmässigt än att det är frisk citrus. Sötman är där och är söt men den så friska smaken av citrus gör att det inte känns som en söt citrus, även om det inte nödvändigtvis är en sur citrus. Den enformiga smaken bidrar dock till att man ganska snabbt tröttnar. Eftersmaken är ganska långvarig och erbjuder inga andra undertoner än citrus. Det smakar helt okej, men jag tröttnade efter bara en tredjedel av burken.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Jag är glad att de inte petat i mint för att göra den arktisk, men de hade gärna fått peta i något annat än citrus i den. Som vanligt med Alani Nu så är sötman bra, ingen ”ihålig” sötma från sötningsmedlet. Men åter igen, det smakar verkligen bara citrus. Så vill man ha en frisk citrus så är detta en given dricka men vill man ha lite olika smakprofiler för smaklökarna att utforska så är detta inte drickan.

Slutbetyg

Alani nu – Hawaiian Shaved Ice

Standard

Rakad is från Hawaii låter som en slät och fin dricka

Hur smakar det?
Doftar obestämt fruktigt, eller obestämt tropiskt? Tycker mig känna något tropiskt tema blandat med bubbelgum. Första klunken och nu vet jag vad de tropiska undertonerna jag kände var, kokos, helvete… Kokos är en smak som fungerar på vissa bakverk men borde inte blandas i drickor. Det smakar solkräm och jag rynkar på näsan efter varje klunk. Med det sagt så om man jämför med andra drickor som har kokos i sig så är det en av de bättre. Sötman i drickan är formidabel och den oidentifierade fruktiga smaken är riktigt trevlig den med. Men efter varje klunk följer besvikelse. Eftersmaken är dominerad av kokosen så jag är inte direkt sugen att ta en ny klunk, även om det är det enda sättet att motverka eftersmaken och få drickan att ta slut. Drickbar men absolut ingen njutning.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Det är faktiskt en liten bit kokos illustrerad på burkens grafik, borde ha tittat noga. Nåväl, total katastrof är det inte, Red Bull har gjort några riktigt vidriga sommar varianter där det bara smakar solkräm. Här har vi iaf en trevlig sötma som räddar drickan från total misär. Om du gillar mild kokos med trevlig sötma är detta ett givet val. Själv säger jag pass.

Slutbetyg