Alani Nu – Cosmic Stardust

Standard

Naturligt smaksatt, med kosmiskt stjärnstoff? Hur?

Hur smakar det?
Doftar väldigt mycket av citrus, typ som en Reign Lemon HDZ om man testat en sådan tidigare. Typ söt citron kan det beskrivas som. Vilket inte är märkligt när den andra ingrediensen är citronsyra. Smakar dock inte lika intensivt av citron som doften ger sken utav. Det är istället en härlig och lätt sötma som får mig att tänka på Skittles. Som om jag tagit en näve Skittles i munnen och alla smakerna har blandat sig. Dock gör citronen en ganska starkt framträdande, främst på eftersmaken. Men det blir aldrig surt, utan drickan bibehåller sin friskhet från början till slut. Sötman i drickan är oerhört angenäm och det återfinns inte ett uns av klassisk sötningsmedelsötma. Eftersmaken är ganska långvarig och den växlar mellan söt citron och en näve Skittles.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
När en dricka heter något så diffust som Cosmic Stardust så vet man inte riktigt vad man kan vänta sig. Att döma av burkens färg så tänkte jag skogsbär eller något sådant. Men fick istället Skittles med fler gula än andra färger. Riktigt riktigt gott detta och en stark rekommendation! Drickan innehåller en ”ny” sak dock: Biotin. Vilket verkar vara, som med mycket annat i dessa lite ”nyttigare” energidrickor helt onödigt. 30-40mikrogram tros behövas per dag men en mångsidig kost ger dig detta oavsett. Brist på detta ämnet är oerhört sällsynt så att man får i sig 100% RDI via denna drickan för att ”förbättra sin lyster” som deras hemsida skriver om är rappakalja. Men ämnet är vattenlösligt så det bör inte vara något problem med någon form av ”överdos”. Tänkte det kunde vara värt att nämna.

Slutbetyg

Bang Energy Drink – Candy Apple Crisp

Standard

Ah krispiga kanderade äpplen, finns det något mer uppfriskande så säg?

Hur smakar det?
Doftar helt vanliga gröna äpplen, om än en väldigt naturlig och lovande doft framstår det som en aningens tråkigt. Smakar precis som den doftar faktiskt, äpple och inget mer. Eller nej, på eftersmaken kommer det faktiskt något lite annat. Misstänker att det är försöket till att återskapa kanderade äpplen för det är en ganska så trevlig sockersöt eftersmak som jag inte associerar med äpplen. Smakar inte direkt kolasås eller bränt socker, det smakar bara sött på ett väldigt trevligt sätt. Äpplet går små inslag lite här och var under hela upplevelsen, vilket är bra då det ändå är äpplet som skall vara huvudnumret. Eftersmaken växer verkligen på mig och förvandlade drickan från medioker till ganska så trevlig. Sötman är bra gjord för även om det är artificiella sötningsmedel upp över öronen märks inte den klassiska ”tomma” sötman som dessa sötningsmedel brukar resultera i.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se men har även skådats i matbutiker/kiosker (den är inte import)

Slutsats
Bang serien är lite hit or miss, detta är en ganska bra hit. Inte min favorit men eftersmaken gjorde detta verkligen till en riktigt trevlig dricka. I övrigt smakar det bara äpple och mycket utav det. Om du gillar exempelvis Reign Sour Apple kommer du nog gilla denna med.

Slutbetyg

Shady Cola Slim

Standard

Cola från Tempel Brygghus i en slimmad variant, inte burken, utan innehållet då

Hur smakar det?
En väldigt anonym doft, kan känna en hint av original colan, men den doftar väldigt lite jämfört med de andra varianterna. Smaken är lite den samma, väldigt anonymt. Väldigt skummig också, som är en tendens på vissa light color. Jag känner av colan men den är bara en skygga av sitt forna jag, aspartamet ger dessutom en väldigt ihålig sötma som inte ger mycket njutning. Det är lite som att jag tagit en sodastream och doserat helt fel med colan efter att jag kolsyrat vattnet till överdrift. Eftersmaken är lika intetsägande och tom den, det smakar ok men det är inte en så rolig dricka.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes direkt av Tempel Bryggeri

Slutsats
Light kan vara bra, Pepsi Max är light och är min dagliga dricka. Coca-Cola Zero är acceptabel men ingen jättehöjdare. Denna drickan faller i samma fack som Coca-Cola Zero, kan både ha och förlora det. Skall man köpa Shady Cola serien (och det skall man) så kan man med gott samvete skippa lighten och köra en extra Cherry eller Original cola om man köper en mixplatta.

Slutbetyg

Monster – Ultra Gold

Standard

I kanske den vackraste burken någonsin skådad finns en sockerfri ananas

Hur smakar det?
Doften av ananas är tydlig och det är en ganska så bra doft, känns som att jag har en färsk bit ananas under näsan. Första klunken och även om det kanske inte uppstår änglasång så är det ett väldigt bra förstaintryck. Det smakar ananas, men kanske lite mera som en klassisk godis ananas än en naturlig en. Vilket inte är så konstigt, för det är ju just en artificiell ananas det är. Tänk er en Ananas Split från Triumfglass, så har ni smakprofilen. Minus vaniljen och chokladen då såklart. Drickan smakar endast av den gula frukten och inget annat, inga undertoner av stöttande frukter, bara renodlad ananas. Sötman är lika bra som på de flesta andra Ultra varianter, man vet att det är en sockerfri dricka men inte på ett översötat sätt. Sötman känns genuin och inte ”ihålig”. Eftersmaken är trevlig men är helt klart drickans svagaste punkt, då det smakar lite strävt, nästan lite beskt efter att det gått cirka halvminuten efter senaste klunken. Men det kan man snabbt lösa med en ny klunk.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Detta har inget med smaken att göra men vilken burk! Designen och den fantastiska guldiga färgen gör detta till en av mina absoluta favoriter rent designmässigt någonsin. Det känns som en super exklusiv dricka, även om smaken kanske inte riktigt lever upp till burkens yttre. Inget fel på smaken, jag tycker faktiskt väldigt mycket om denna drickan. De kunde ha skruvat lite på ananas smaken så den var lite mera naturtrogen kanske, men det är tydligt att det smakar ananas. Efter kanske halva burken har smaklökarna vant sig och nu är det inte lika spännande längre. På burken skriver de om de grekiska gudarnas dricka, Ambrosia. Vi är inte riktigt där med en gudalik dricka, men snudd på. Vill man ha Ambrosia och dricka sockerfri Monster skulle jag istället rekommendera Ultra Watermelon, som är helt fantastisk god. Men en bra dricka och en andraplats är inte helt fel det heller.

Slutbetyg

Monster – Ultra Watermelon

Standard

Ultra serien expanderar med smak av vattenmelon

Hur smakar det?
Doftar vattenmelonsgodis, intensivt och sött. Smaken är lika intensiv som doften och det känns som att jag dricker kolsyrat godis. Sötman är intensiv men ändå lätt och man blir inte överväldigad av smaken. Att det smakar vattenmelon är det inget tvivel om, men inte den naturliga vattenmelonen man är van vid från fruktdisken. Eller så är det som med så mycket annat att smakessensen är baserad på en annan vattenmelon än den (antagligen) sorgliga varianten vi får till norden. Drickan har en lite syrlig underton, nästan som ett surt godis med vattenmelonssmak. Inte riktigt på nivån som sura godisar men det är ganska så surt. Eftersmaken är en härlig blandning av den intensivt söta vattenmelonen och den uppfriskande syrligheten. De har verkligen fått till en bra balans på drickan och det är ett nöje från början till slut.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Blev eld och lågor när jag såg en ny ultra med en så spännande smak och drickan levererade verkligen. Om man gillar vattenmelonsgodis och surt så är detta den perfekta drickan. Om den kommer till Sverige på riktigt blir det nog inte en daglig dricka, men som ett fredagsmys eller när man vill ha en käftsmäll av intensiv härlig smak är denna perfekt.

Slutbetyg

Raze Energy – Strawberry colada

Standard

Istället för Pina colada, Strawberry colada, nej vänta, vad har jag gjort? Det kanske är kokos i…

Hur smakar det?
Första sniffen på drickan och det är bara att konstatera att jag borde läst lite noggrannare vad drickan hette innan jag köpte den. Känner den allt för välbekanta och hemska doften av kokos. Inte så konstigt kanske med tanke på vilken drink drickan är inspirerad av, men ändå, tusan också. En klunk in och katastrofen är ett faktum, jag känner endast smak av kokos och något som är lite oidentifierbart sött, kanske är det en jordubbe? Men det är svårt att säga egentligen då kokosen tar över så otroligt mycket i smaken. Sötman är faktiskt riktigt trevlig, hade det inte varit för den parfymerade smaken av kokos hade detta antagligen varit en hit. Men icke.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Jag får skylla mig själv, borde som sagt tittat på namnet innan jag la varan i korgen. Men men, gjort är gjort och det är bara att bryta ihop och komma igen. Till drickans försvar så är faktiskt sötman riktigt trevlig i denna drickan. Inte ett spår av den annars så tomma sötman som överdriven mängd syntetiska sötningsmedel brukar medföra. Och efter att det passerat några minuter känner man faktiskt mer av jordgubben än kokosen på eftersmaken. Men det är för lite för sent. En dricka som smakar mycket jordgubb med en underton av kokos hade gått, men en kokosbomb med en gnutta jordgubbe funkar inte. Underkänt.

Slutbetyg

Raze Energy – Watermelon frost

Standard

En frostskadad vattenmelon utan kalorier med skyhöga halter koffein

Hur smakar det?
Kan inte direkt påstå att det doftar vattenmelon. Det är mera, kemisk jordgubbe blandad med kemisk vattenmelon blandad med sura godisar. Första klunken och jag ångrar mig genast. Smaken av sötningsmedel brukar inte vara något problem för mig, men detta är en vägg av sötningsmedel. Det smakar bara sötningsmedel med sin karaktäristiska tomma smak av sötma. Sukralos i detta fallet. Jag kan känna en aningens av smak av ”vattenmelonen” i bakgrunden efter varje klunk, men det är verkligen svårt att känna något annat än dåligt sötningsmedel. Eftersmaken är märkligt nog riktigt trevlig dock. För då kommer den så kallade vattenmelonen fram. Det smakar trevligt sött av obestämt sött godis, som kanske lutar lite åt vattenmelonshållet. Men varje ny klunk är likt en stor tröskel man måste ta sig över.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Detta är nog att klassa som en av de där ”funktionsdrickorna” såsom nocco, för merparten av de drickor som skryter med BCAA aminosyror och annat har en tendens att bara smaka sötningsmedel. Så även med denna. Koffeinhalten är även den ett problem. En hel burk ger dig 300mg koffein. En Nocco ger dig 180mg koffein och en burk Red Bull ger dig 80mg. Den bannlysta energidrickan Cocaine leder fortfarande mg/100ml ligan (78.90mg/100ml mot denna drickans 63.40mg/100ml) men detta är farligt nära. Nu blev detta kanske en diskussion om koffeininnehåll snarare än själva drickans smak, men det måste nämnas att man flirtar med hjärtflimmer och annat hemskt när man dricker något med dessa nivåer av koffein. Med det kombinerat med den ganska så hemska smaken blir det ett lågt betyg. Endast en dricka för folk som tror dom får gains när de är på gymmet.

Slutbetyg

Monster Maxx – Mango Matic

Standard

Mera koffein än en vanlig monster, mindre burk, inget socker och superkolsyrad på något sätt.

Hur smakar det?
Doftar ordentligt med mango, precis som Mango Loco. Första klunken och märkligt nog känner jag inte någon mango alls till en början. Drickan är väldigt anonym. Men väntar i några sekunder så börjar smaken dyka upp. Först ganska syrligt, sen kommer lite sötma. Både syrligheten och sötman växer och växer, sen dyker smaken av mango upp. Detta mönstret upprepas varje gång man tar sig en klunk. Totalt anonym dricka när man tar sig en munfull och sen måste man snällt sitta och vänta på att smaken framträder lite sakteligen. Det skummar på ett lustigt sätt, kolsyran känns verkligen annorlunda i denna drickan jämfört med en vanlig monster. Eftersmaken är mest syrlig, med en gnutta mango. Det artificiella sötningsmedlet gör ingen noterbar inverkan på smaken heller. Det är en trevlig balanserad sötma. Jag önskar bara det smakade lite mera mango.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Den är helt okej, inte på långa vägar lika mango-framåt som Mango Loco, vilket man såklart hade hoppats. Deras speciella form av kolsyrning märks på denna drickan och det känns väldigt annorlunda att dricka den. Mystiskt varför den vid varje klunk till en början inte smakar något alls. Kanske har det att göra med hur den är kolsyrad att göra, kanske är det någon smak mina smaklökar har svårt att plocka upp. Oavsett så är det lite märkligt. Men helt okej. Inget som skulle hamna på någon återköpslista.

Slutbetyg

Kirin Mets Cola

Standard

En japansk cola som fått guldutmärkelse av japanska staten för att vara så hälsosam. Mer om detta senare.

Hur smakar det?
Det doftar klassisk cola, typ Harboe cola eller Freeway. Det smakar lite som en klassisk cola med, tänk dig glassen Igloo. Men det är någon bismak som är en aningens märklig. Det är något med sötningsmedlet som gör det. Det är som den bismak av aspartam man kan få fast förstärkt. Inte på ett vis så det smakar illa, utan bara väldigt väldigt tydligt att det är aspartam i drickan. Sötman känns ”urvattnad”. På eftersmaken kommer det ännu en omgång av den lite mera klassiska cola-smaken (Igloo isglass igen) men med den förstärkta smaken av aspartam. Efter varje klunk, så hänger det kvar en smått mint-liknande känsla i munnen. Det smakar inte som om jag ätit något med mint, men samma friska känsla man kan få efter att man borstat tänderna infinner sig. Drickan är helt okej, men väldigt märklig.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Detta är en unik och smått egendomlig dricka. Smaken är okej, men något med sötningsmedlet är uppskruvat lite för mycket. Tycker nog det smakar en aningens för mycket aspartam. Och jag är ändå van vid light drickor. Det som gör drickan lite extra intressant är att den innehåller något som kallas ”Osmältbart Dextrin” som är ett kostfiber. Coca-Cola Plus innehåller också detta kostfiber, som sägs ha en rad olika fördelar för tarmar och hälsa överlag. Pepsi Special har också denna ingrediens i sig. Vad detta medför är att japanska livsmedelsverket ger drickan en utmärkelse för att den är bra för hälsan, mer eller mindre hälsodricka. Det är intressant läsning och för den som önskar finns det information om Osmältbart Dextrin på denna sidan. Beträffande själva drickan, den är lite för ”aspartamig” för mig men ingen katastrof.

Slutbetyg

Monster Maxx – Rad Red

Standard

Mera koffein än en vanlig monster, mindre burk, inget socker och superkolsyrad på något sätt.

Hur smakar det?
Trodde faktiskt detta skulle dofta hallon, men nej det är mera citrus över det hela. Blodapelsin? Något sådant kanske. Första klunken och jag har faktiskt ingen aning vad detta skall smaka. Obestämd lite söt smak, tänker ändå att det är någon citrus. Andra har jämfört smaken med smultron och körsbär, men det är inget jag känner av. Kanske något rött bär men jag vet inte vilket, känner mest en smak som påminner om citrus, men det är något annat i den också som jag inte kan sätta fingret på. Eftersmaken är lite torr. Efter varje klunk är man en aningens sträv på tungan och drickan bubblar till ganska rejält. Tydligen något de eftersträvade med drickan och dess lite speciella sätt att kolsyra den på. Bra eller dåligt, meh, varken eller. Eftersmaken är till en början ganska syrlig, grapefrukt eller något åt det hållet. Men den senare eftersmaken är mest av den för mig oidentifierbara sötman som mycket väl kan vara inspirerad av ett rött bär.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Den har mer koffein i sig än en vanlig Monster, så om man behöver lite extra kick är detta ett bra alternativ. Smakmässigt är det helt okej, inget speciellt faktiskt. Försöket att göra det lite ”champagne” liknande med skummandet och torrheten är ganska mediokert. Ogillar när drickor skummar extra mycket och vill jag har en lite torrare strävare eftersmak dricker jag en Battery. Men allt som allt, helt okej, men inget jag tänker beställa i bulk.

Slutbetyg