28 Black

Standard

Energidricka köpt i Monaco som skryter med att de saknar taurin samt att den är gluten/laktosfri… ok

Hur smakar det?
Doftar oerhört mycket när man öppnar burken och inte alls vad jag förväntade mig. Istället för något klassiskt ”energidryckigt” så doftar det passionsfrukt med ananas och apelsin. Smakar fruktigt gör det också. Först en smak av passionsfrukt som sedan tynar bort till en ganska så syrlig eftersmak, med små inslag av passionsfrukten. Efter en stund smakar det mest syrligt och passionsfrukten (eller vad det nu var) är snudd på helt borta. Överraskade stort i början men förlorade sin charm efter bara halva burken (och det är en liten burk)

Vart hittar jag läskeblasken?
Skall gå att köpa över hela världen, men detta exemplaret köptes i Monaco sommaren 2017.

Slutsats
Okej, vi måste skriva lite om drickans image och innehåll. Går man till deras sida kan man se att de var en grupp människor som tröttnade på att alla energidrickor smakade ”gummibjörnar” och att alla energidrickor bara var gjorda för ”tuffa killar”. Drickan skryter med att den är helt utan gluten och laktos, så är även Red Bull. Känns bara som ett sätt att försöka slå mynt av hela gluten/laktos hysterin. På framsidan kan vi se Acai, det mytomspunna superbäret som alla skall äta, men som innehåller mindre antioxidanter än exempelvis blåbär eller granatäpplen. Även här, ett försök att slå mynt av hälsotrenden. Men då är säkert drickan nyttig som tusan då eftersom den skapades som motpol till alla andra energidrickor? Nope, mindre vitaminer i denna drickan än i just Red Bull (0,5mg B6 och 0,8μg B12 vs 2mg B6 och 2μg B12 i Red Bull) 28 Black har dock C-Vitamin i sig, men då endast 30% RDI (rekommenderat dagligt intag) så märkligt nog är Red Bull ”nyttigare” än denna drickan. En innehåller dessutom mindre koffein än standard (vilket är 32/mg per 100ml där denna har 20mg per 100ml). Så vad blir slutsatsen? Slutsatsen blir att drickan smakar ok, den överraskade stort i början men är inte lika god mot slutet av burken. Och själva imagen samt marknadsföringen av drickan känns bara som att någon försöker lura till sig hipsters som inte orkar läsa innehållsförteckningen. Det är också fruktansvärt kul att de på sin about sida skriver att de gjorde denna läsken i kontrast till ”robust men with a yearning for wings” men själva har de en fågel med utspridda vingar som logotyp.

Slutbetyg

Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s