Sweden Rock Drinks – Stormbringer

Standard

Som alla vet är päron och ingefära synonymt med storm

Hur smakar det?
Doftar precis som det säger att det skall göra på burken, päron och ingefära. Första klunken och jag är imponerad. En riktigt naturlig och härlig smak av päron framträder först och har med sig en oerhört angenäm sötma som ger mig ett leende på läpparna. Sekunderna efter kommer ingefäran på besök och bidrar med sin karaktäristiska kryddighet. Man känner att det är ingefära i drickan, det sticker och river lite härligt på smaklökarna. Utöver själva känslan av ingefäran smakar det också ingefära, färsk nyriven sådan. Smakerna går verkligen i harmoni med varandra och sötman spelar mot bettet av ingefäran på ett väldigt intressant vis. Eftersmaken följer samma mönster där de båda smakerna turas om att underhålla dina smaklökar. Tills eftersmaken helt ebbar ut efter någon halvminut och en ny klunk påbörjar äventyret igen.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på matsmart, men har även skådats i andra butiker, såsom Dollarstore.

Slutsats
Ingefära är något jag verkligen uppskattar, var la en av de få som faktiskt gillade Pepsi Max Ginger. Men kombinerat med päron lät lite märkligt. Vilken positiv överraskning denna drickan var. Riktigt god och intressanta smaker. Känns som en välgjord dricka, med bra aromer. Ingen dussinprodukt som de flesta brandade energidrickor brukar ha. Nej detta är drickor som skall ut och tävla med alla andra ”funktionsdrickor” på marknaden och stå i samma hylla som Nocco och celsius och allt vad dom heter. Rock on!

Slutbetyg

Sweden Rock Drinks – Born again

Standard

Rockfestivalen blandar citron med blåbär och kallar den återfödd, var den någonsin död?

Hur smakar det?
Inte direkt någon tydlig doft på drickan, väldigt lågmäld. Smaken är inte den heller speciellt aggressiv, men det är förvånansvärt gott i sin lite blygsamma framtoning. Det smakar mer citron än blåbär initialt. Blåbäret kommer aldrig riktigt fram utan ligger snarare i bakgrunden och bidrar med en trevlig sötma och brytpunkt mot den syrliga citronen. Smaken är som sagt mild, ingen käftsmäll med smaker, naturliga som artificiella. Smakerna upplevs faktiskt som ganska så naturliga, vilket det såklart inte är, men det smakar inte det minsta syntetiskt. Citronen och blåbäret fungerar i en perfekt harmoni. Eftersmaken är lika trevlig den, ger en hint av citron kombinerat med en ljuvlig sötma som hänger kvar länge och väl. Lika gott från första till sista slurken.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på matsmart, men finns även på andra onlinebutiker och vissa mataffärer.

Slutsats
När ett företag som sysslar med något helt annat lanserar en dricka brukar det vara den klassiska generiska energidrickan och vara väldigt halvhjärtat. Men med denna drickan har Sweden Rock verkligen slått huvudet på spiken. En fantastiskt välsmakande energidricka som är lättdrucken och som ger mersmak. Trodde inte speciellt mycket på kombinationen blåbär och citron, men det funkar. Lika god som Red Bull blåbär? Nej, inte riktigt. Men inte heller långt ifrån. Definitivt en dricka jag kommer köpa igen och igen och igen. Och igen.

Slutbetyg

Red Bull – Summer Edition – Aprikos & Jordgubbssmak

Standard

Red Bull somrar till det rejält med jordgubbar och blandar det med aprikos, vilket på pappret (burken) låter som en ljuvlig kombination.

Hur smakar det?
Korkar upp och stoppar ner näsan, varpå jag utbrister i ett spontant ”oh wow!” endast baserat på doften. Ekströms jordgubbskräm, kolsyrat på burk, kanske? Låt se vad smaklökarna tycker. Neeeej, vad hände här nu då? Istället för att vara sötsliskigt och jordgubbigt är det artificiellt och beskt? Hur fick de till en besk smak på detta? Skruvade de upp alla aromer till 11? Okej SÅ illa är det faktiskt inte men det är inte bra och inte alls lika smarrigt som doften fick mig att tro. Varje klunk ger ungefär en sekund av jordgubbe, sen kommer någon besk smak dundrandes och fullständigt tar över ett par sekunder. Tills eftersmaken träder fram och smakar syntetiskt jordgubbsgodis från Lagerhaus. Varje ny klunk följer detta mönster och även om drickan blivit lite mera rumseteperrad så har den dessvärre inte ändrat smak åt det positiva hållet. Jag kanske inte gillar aprikoser? När åt jag en aprikos senast? Ingen aning. Men klart är att jag gillar inte denna redbullen iaf.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på Pressbyrån

Slutsats
Det har varit ett par försök genom åren från Red Bull att hitta på något annat, kiwi, kaktus, plommon, gift (kokos), vattenmelon, persika osv. Gemensamt med alla är att de på sin höjd fått mig att köpa drickan en gång och aldrig mer. Spola sedan fram tiden till Januari nästkommande år och du kan köpa hela flak hos diverse återförsäljare för en spottstyver då de har fått kort datum. Dom enda två smakerna som jag köpt flera gånger är persika och blåbär. Detta var ett långt sätt att förmedla att även denna drickan kommer falla under samma kategori för mig. En gång räcker gott och väl. Det finns så många andra mycket godare energidrycker där ute att spendera pengarna på. Kom igen Red Bull, Summer Edition – Körsbär. Gör det!

Slutbetyg

Latitude 65 – Fjällen

Standard

En energidryck med fjälltema som jag hoppas smakar av snö

Hur smakar det?
Doftar klassisk bubbelgum, så inte speciellt mycket fjäll med i smakprofilen än så länge. Smakar som det doftar. En ganska mild smak av bubbelgum men en tämligen trevlig sötma. Efter varje klunk kommer det en ganska sträv eftersmak/känsla som lägger sig på tungan likt ett sandpapper. Vilket påminner mig om Battery, som har just den egenskapen och är något som jag gillar. Varje ny klunk så försvinner lite av referensen till bubbelgum och det påminner snarare om obestämt sött. Eftersmaken är nog huvudnumret för den är väldigt trevlig. Bubbelgummet kommer fram igen och hänger kvar ett bra tag på smaklökarna. Sötman är ganska uppskruvad och det är den klassiska ”tomma” sötman som en obalanserad mängd artificiella sötningsmedel frambringar. Men det förstör inte upplevelse, endast en observation.

Vart hittar jag läskeblasken?
Gåva från en som köpte den på ICA Maxi i Högsbo (Göteborg)

Slutsats
Okej en aningens besviken är jag faktiskt. Här görs en läskeblask med ett tema, temat är fjällen och det höga norr. Det står att den är inspirerad av naturen, verkligen? Endast burken och namnet är till synes inspirerat av naturen för det smakar inte något naturligt alls. Eller växer det bubbelgum på plantor uppe på fjälltopparna? Nu har jag aldrig fjällvandrat men man borde ha hört talas om det om det vore så. Nu gillar jag inte när det är mint i läskeblask men något åt det hållet hade ju varit kul och tematiserat. Den enda varianten jag kan se på deras sida som faktiskt har en smak som överensstämmer med temat är Skogen, som har smak av lingon. Jaja ingen dålig dricka, bara ett lite ogenomtänkt ”tema”.

Slutbetyg

Carabao Energy Drink – Mandarin Orange

Standard

Energidricka med Thailändskt ursprung som kör på en orange kombination i smaker

Hur smakar det?
Doften av lite syrlig mandarin påminner om godiset pop rocks, som jag fick som barn på det glada 80-talet. Nu tror jag inte att drickan kommer poppa direkt, men det är väldigt likt i doften. Smaken är av samma kaliber, det smakar som lite syntetiskt framtagen obestämd orange citrusfrukt. Mer mandarin än apelsin iaf. Men detta är en ganska så syrlig dricka, eller inte ganska, mycket faktiskt. Det är som att de blandat i mandarin och citron men helt missat att ha med apelsinen för sötman. Sötma finns i drickan, bara inte i den mängden som hade varit önskvärt. Känner hur mungiporna skruvar sig ordentligt efter varje klunk för att det är så syrligt. Drickbart men inte mycket mer än så.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Carabao gör sig bäst i originalsmaken. Deras experiment till andra smaker faller lika platt som när Red Bull försöker göra samma sak. Det är en okej dricka, men bara knappt. Syrligheten i drickan är för mycket och jag lessnar snabbt på burken och dess innehåll. Originalet = ge mig ett flak. Denna varianten = en gång är tillräckligt.

Slutbetyg

Venom Energy – Black Cherry Kiwi

Standard

Dr Peppers egna märke på energidricka som denna gången blandar körsbär med kiwi

Hur smakar det?
Doftar riktigt lovande, en lite ”djupare” sötma på drickan som får mig att tänka på körsbär blandat med jordgubbe. Smaken följer lite samma tema att det är mera kraft i sötman och det smakar som en körsbärssylt. Riktigt trevlig smak av söta körsbär, inte några sura körsbär (brukar väl vara wild cherry som har den profilen) utan riktigt söta goda körsbär. Tänk bigarråer. Kiwi är en sådan där smak som brukar vara trevlig men som man snabbt tröttnar på när den är kemiskt framställd, men här kan jag faktiskt knappt lokalisera någon kiwi alls. Vilket med handen på hjärtat inte är mig emot. Det finns en viss syrlighet på slutet av drickan som skulle kunna vara närvaron av något kiwi. Men för det mesta känner jag bara smaken av goda körsbär. Sötman blir inte för sliskig utan den lilla syrligheten på slutet knoppar av drickans smakprofil fint. Riktigt gott detta.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Tidigare Venom drickor har legat runt godkänt och väl godkänt. Så även denna. Black cherry är i regel att föredra framför wild cherry. Kiwin som skulle kunna vara den biten i drickan som drar ner smakprofilen märks knappt och det är helt okej för mig. Överlag en riktigt trevlig energidricka som jag gärna hade köpt igen.

Slutbetyg

Battery – Juiced Citrus

Standard

Battery blandar sig med juice från rosa grapefrukt och jag misstänker att detta blir väldigt syrligt.

Hur smakar det?
Det doftar som det skall iaf, det vill säga grapefrukt. Riktigt naturlig doft, lite som en lemonad. Smaken är precis som doften, välgjord. Smakar av lemonad gjord på citrusfrukter, jag har ingen aning om vilken dock. Kan inte direkt särskilja på många av dem. Men det smakar som jag förväntade mig. Eller nej, det smakar mildare och inte lika beskt som jag trodde. Smaken av citrus är bra, men försvinner väldigt fort, kanske är detta drickans design. Eftersmaken hänge kvar blott någon sekund och sen försvinner den. En aningens beska kommer fram på eftersmaken, men inte alls på de nivåerna som jag förväntade mig. Smaken av Battery är dock helt borta. Det finns inte minsta lilla rest från själva energidrickan i denna burken. Jag kunde lika gärna sitta och smutta på en Fanta Citron just nu utan att veta skillnaden. Men som citrusdricka, helt okej.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Norge vintern 2021

Slutsats
Efter den mindre katastrofen som var Battery – Juiced Exotic förväntade jag mig något liknande här. Speciellt med tanke på att jag inte är det minsta förtjust i grapefrukt. Men den överraskade faktiskt med att vara såpass mild att jag stod ut. Inte direkt menlös, men det fanns inga hemska eftersmaker som plågade mina smaklökar. Som vanligt är hela grejen lurendrejeri för det är 23% apelsinjuice och 2% grapefruktjuice i drickan. Men de har la spett på med aromer för att få fram smaken av grapefrukt. Jag saknar dock helt någon som helst närvaro av den annars så goda Battery smaken. Så ett fail i det avseendet. Överlag en ok dricka som snabbt kommer falla i glömska.

Slutbetyg

Hell hound energy – Original

Standard

From the springs of hell, står det på baksidan. Finns det verkligen källor i helvetet?

Hur smakar det?
Doftar bubbelgum med vanilj, vilket är en ganska intressant blandning. Smaken är dock inte lika lockande och intressant som doften. Det smakar som en dålig kopia av Battery. En väldigt sur och sträv smak med en tämligen stark sötma. Bubbelgummet finns kvar i bakgrunden men försvinner i den dimma av syrlighet som drickan kommer med. Drickan smakar som om något gått fel när de blandat den, det smakar riktigt lågpris, som ett misslyckande. Syrligheten och den sträva känslan efter varje klunk gör att jag känner mig slemmig i halsen efter varje klunk och måste harkla mig för at inte kvävas. Eftersmaken som hänger kvar är inte sur eller sträv men oangenäm överlag. Åter igen, som om någon försökt blanda till en bubbelgums-variant av Battery men misslyckats.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Norge vintern 2021

Slutsats
Det kanske ligger viss sanning i deras påstående att denna är från helvetet. Okej riktigt så illa är det inte, har druckit värre saker. Men detta är ett ordentligt bottenskrap när det kommer till energidrickor och inte någon man bör sträva efter att hitta. Minns inte priset men 5kr hade varit för mycket. Inte ens snålhet kan få mig att ta mig igenom mer än halva flaskan. Resten åker ut i vasken.

Slutbetyg

Rockstar – Original no sugar

Standard

Rockstars originalvariant utan socker i en riktigt snofsig burk

Hur smakar det?
Drickan doftar som sin sötna motpart, det vill säga bubbelgum. En ganska så trevlig doft av bubbelgum också, känns inte överdrivet sötsliskig vid en första anblick. Smaken är inte lika tydlig bubbelgum som doften. Första klunken är mera som en 50/50 blandning av bubbelgum och ”klassisk” energidricka. Det vill säga den smaken man hittar på de flesta Red bull imitatörer där ute, lite obeskrivligt sött, karaktäristisk energidryckessmak. Sötman är lite skarp, det märks att det är sötningsmedel i drickan. Istället för en trevlig len sötma sticker det till lite på smaklökarna initialt. Sötningsmedlet är sukralos och har inte riktigt samma tomma sötma som exempelvis aspartam. Varje ny klunk följer samma mönster, det sticker lite på smaklökarna. Men efter bara några sekunder innfinner sig en väldigt behaglig eftersmak av mild bubbelgum och trevlig sötma. Eftersmaken sitter kvar ett bra tag och ger mersmak. Det är bara varje ny klunk som är lite extrem, men det går som sagt över fort. Trevlig dricka.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Rockstar fanns på den svenska marknaden ett väldigt kort tag. Tittar jag tillbaks i min kristallkula recenserades original rockstar i mars 2010, och den köptes på pressbyrån. Så det har varit ett bra tag sedan jag drack original varianten i någon form. Originalet är faktiskt ganska så trevligt och jag hade nog gärna sett dem i butikshyllorna lite oftare, så man har ett alternativ till Red Bull och Monster, som numera dominerar den klassiska energidryckesmarknaden i Sverige. Tycke förvånansvärt mycket om denna drickan och hade gärna köpt igen. Ingen standout, men en bra standin.

Slutbetyg

Battery – Juiced Exotic

Standard

Battery blandar i lite juice i sin energidricka, specifikt: apelsin, mango och passionsfrukt.

Hur smakar det?
Doftar exotiskt, känner dock mest av passionsfrukten, vilket brukar vara fallet när den är inblandad. Smaken är inte angenäm i det minsta, det första som träffar tungan är en otrolig beska. Beskheten försvinner inte heller. Det smakar apelsinskal. Drickan försöker desperat introducera lite sötma i smakprofilen men även om jag märker av den tar denna hemska beskan över totalt. Frukterna sticker inte ut individuellt heller utan det känns som en multivitamin-dryck där alla smaker är tillsammans i ett enda virrvarr. Varje ny klunk följer samma mönster, smaklökarna vänjer sig inte. Urk.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Norge vintern 2021

Slutsats
Trodde faktiskt detta kunde vara en hit. Monsters olika juiced har visat sig bra under årens lopp och det är nog det dom försökt imitera. Men med ett riktigt dåligt resultat. Står inte ut med beskan i drickan. Den försvinner efter en lång stund och då finns inga andra av smakerna kvar. Det står apelsinjuice men de kanske förväxlade det med grapefruit? Nåväl, inte igen är betyget.

Slutbetyg