Monster – Ultra Fiesta

Standard

Nu är det fest med monster och sockret är inte inbjudet

Hur smakar det?
Doftar ordentligt av mango, så vaddå, Monster Mango Loco utan socker? Första klunken och nja, det är inte riktigt Mango Loco utan socker, det finns lite annat till drickan. Mangosmaken är lite lättare, inte lika sötsliskig och in your face som Mango Loco är. Det finns en friskhet i drickan som jag välkomnar även om den fortfarande är väldigt söt. Sötman är tydligt artificiell, man känner att det är en lightdricka man dricker, tror kombinationen söt mango och sukralos (i just detta fallet) gör att man lättare snappar upp att det är just ett artificiellt sötningsmedel då sötman från mangon känns ”fel”. Drickan har en syrlighet som är relativt trevlig, men efter att man kommer längre och längre ner i burken tar syran över och det blir som att jag dricker en mango-citron. En acceptabel smak men inte mer än så.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på coopers candy

Slutsats
För ovanlighetens skull så skriver Monster denna gången ut vad det är för smak på drickan på burken. Annars brukar det bara skrivas något luddigt på beskrivningen av drickan så får man gissa sig fram till vad det skall smaka. Kanske gjorde de det för att Mango Loco går såpass bra och de vill berätta att detta är Mango Loco utan socker? Vem vet, mer än marknadsföringsavdelningen på Monster. Hur som helst så är det en okej dricka, inte mycket mer än så. Om du är älskare av mango kommer detta vara drickan för dig. Älskar du mango men avskyr artificiella sötningsmedel så är detta inte drickan för dig, då smaken av just ett sådant ämne är ganska så påtaglig i denna versionen. För undertecknad kan detta bli en dricka som köps lite då och då för att byta smak från min daily driver, som är vit ultra, men inget jag kommer köpa ett lock av.

Slutbetyg

Red White & Boom – Not your granny’s apple

Standard

Äpple blandat med cola (ser det ut som iaf) kan ju funka

Hur smakar det?
En riktigt intensiv doft av gröna äpplen sprider sig i rummet direkt när man öppnar burken. Tar första klunken och tänker, vart tog äpplet vägen? Okej det är kanske mera av en sour apple än gröna äpplen i detta fallet. Smaken lever inte upp till doften i form av intensitet men det är ganska så surf, lite för surt. Tänk er surheten från exempelvis Sour patch kids fast i dryckesform. Smaken av gröna äpplen kommer efter en stund, främst på eftersmaken då det faktiskt är ganska så trevligt. Men den annars överdrivna syrligheten är verkligen inte något för undertecknad. Tror inte heller det är någon cola med, kanske är det bara något de tyckte såg najs ut på burken.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhyped.se men finns även på cooperscandy

Slutsats
Hoppades på mer faktiskt. Har nyligen fastnat för Reign – Sour Apple och hoppades detta skulle vara samma dricka. Vilket det inte alls är. Istället för att smaka gott av gröna äpplen smakar det bara surt. Det är inte dåligt, inte alls, men det är bara inte vad jag ville ha. Finns andra smaker i Red White & Boom serien jag hellre håller mig till.

Slutbetyg

Coca-Cola Light – Twisted Strawberry

Standard

Twisted strawberry alltså, är den skruvad i huvudet eller vad menar dom?

Hur smakar det?
Doften är mest citronig av någon anledning, men det finns en svag svag hint av något annat, kan inte direkt påstå att det är jordgubbe dock. Smaken är faktiskt lite mera jordgubbe. Tar man sig en klunk blir det en svag men trevlig liten bismak av jordgubbe, eller snarare smultron. Den svaga men trevliga smultronsmaken ligger kvar på tungan en bra stund och det är inte så tokigt. Känns inte syntetisk och ingen otrevlig eftersmak av varken syntetiska jordgubbar eller artificiella sötningsmedel. Genomgående trevlig. Doftar dock fortfarande bara citron.

Vart hittar jag läskeblasken?
Finns att köpa i de flesta välsorterade matbutiker, denna köptes på ICA

Slutsats
Okej citronen och namnet är förklarat när man läser baksidan på burken, jordgubbe och citrongräs. Där är tvisten och där är förklaringen till att det doftade citron. Intressant att blanda i citrongräs i drickan, även om det bara doftade av helt vanlig citron. Men överlag var detta faktiskt överraskande trevligt. Slår den exempelvis Mango? Nej inte en chans. Men jag kan mycket väl se mig sittandes i solen på uteplatsen och smutta på denna lilla somriga dricka.

Slutbetyg

Red, White & Boom – Let’s make ‘merica grape again

Standard

Långt namn och en klar referens till moroten som styr landet just nu

Hur smakar det?
Doftar som alla andra grape drickor, som en lite märklig vindruva, ingen doft eller smak jag i ärlighetens namn är speciellt entusiastisk över. Smaken precis samma som doften, amerikansk grape, fast inte speciellt söt. Denna drickan är mera syrlig än söt. Inte samma smakbomb som de andra drickorna i serien. När eftersmaken kommer smygandes är det en mild smak av huvudnumret och det ger faktiskt ett ganska så trevligt avslut på drickan. Överlag är detta en oerhört ”jaha” dricka rent smakmässigt. Inte bra inte dåligt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
De andra drickorna i denna serien har varit riktigt imponerande. Fantastiska intensiva smaker med en otroligt härlig sötma. Detta känns bara så otroligt ”meh” att jag är snudd på besviken. Hade faktiskt hoppats att detta skulle vara drickan som fick mig att bli helt frälst av denna amerikanska klassiker till smak, men icke. Gillar du amerikanska vindruvor så är detta kanske drickan för dig.

Slutbetyg

Red, White & Boom – Victory

Standard

Victory heter temat på drickan, fast det var ett tag sedan det blev någon riktig seger för dem va?

Hur smakar det?
Av designen på burken att döma så kommer detta vara en läsk med smak av cola, helt vanligt cola. Öppnar upp, sniffar, nope inte vanlig cola! Det doftar coke float, något alldeles väldigt också. Vilken oerhört intensiv och inbjudande vanilj.Första klunken och det är faktiskt en seger, en seger för mina smaklökar. Vid Lincolns skägg är detta en storslagen smak av coke float! Den underbaraste, djupaste, genuinaste smaken av vaniljglass jag någonsin smakat. Underbar sötma, sötningsmedlet märks inte av utan det smakar genuint socker. Själva colan dyker upp med små undertoner av syrlighet som samspelar alldeles utomordentligt med den så magnifika smaken av vanilj. Eftersmaken är långvarig och paraderar runt smaklökarna länge och väl. Fantastiskt!

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Generisk cola tänkte jag, oj vilken överraskning! Detta är helt otroligt gott från början till slut. Misstänker dock att detta är en dricka som kommer bli jobbig om den blir rumsvarm. Så drick fort, vilket verkligen inte är ett problem. Detta är som en coke float gjort på gammaldags vanilj från Triumfglass, den bästa vaniljglassen. För även tankarna till Yoggis Dröm Vanilj från 90-talet (den de har ute i butik nu är endast en skugga av sitt forna jag) vilket är ett stort plus i min bok. Ett måste för alla som älskar vanilla coke!

Slutbetyg

Raze Energy – Apollo

Standard

90-talet ringde, de vill gratulera till den ”totally rad” designen på burken.

Hur smakar det?
Får inga som helst ledtrådar på burken vad detta kan tänkas smaka, 90-tal och amerikanskt tror jag (vad det nu innebär). Tror det doftar lite körsbär? Med något annat, inte helt tydlig doft. Jo då, nog är det körsbär alltid, ganska så god sådan också. Men sen händer något konstigt, cirka två sekunder efter att man känt den trevliga smaken av körsbär försvinner smaken helt och hållet. Ingen eftersmak alls, körsbäret är helt borta, det känns som om jag bara druckit vatten. Vad hände? Väntar man en liten stund till, så kommer den tillbaks. Nu smakar det inte lika gott av körsbär längre, det har blivit någon beska. Tar en klunk till, samma fenomen upprepar sig igen. God smak, försvinner, väntar, skum eftersmak. Sötningsmedlet är sukralos och det märks på denna drickan att det är just artificiellt sötningsmedel. Inte den där lite jobbiga smaken som aspartam kan ha när de balanserat det hela fel, utan en väldigt kort sötma som en försvinner. God men märklig dricka.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Jag trodde faktiskt att detta skulle smaka cola när jag såg burken. Något med designen fick mig bara att tänka typ RC-cola. Körsbäret var en trevlig överraskning men vilket märkligt körsbär. Som en ninja kommer det fram och försvinner i ett enda virrvarr. Det är gott samtidigt som det är en besvikelse. Nej det får bli mittenfåran för denna drickan. Som sagt, burken var riktigt najs.

Slutbetyg

Red, white & Boom – Freedom

Standard

Energidricka med smak av en ikonisk isglass, Firecracker, som enligt all mighty google traditionellt skall smaka av: Körsbär, Citron och ”Blue raspberry”.

Hur smakar det?
Det doftar främst av citron och hallon, lite generiskt godis också faktiskt. Som att gå in i en välsorterad butik som säljer lösgodis. Men ju mer jag sniffar desto mer osäker blir jag på att detta kommer bli en bra smakupplevelse. Tar första klunken och det smakar initialt först bara väldigt väldigt sött. Det är en syrlighet på drickan som är väldigt påtaglig. Deras märkliga blue raspberry, som inte smakar vanligt hallon gör också någon form av framträdande. Men mest är det väldigt surt, väldigt mycket supersöt och syrlig citron. Eftersmaken är också mest av citron, men med denna konstanta smått oidentifierbara sötma som ackompanjerar den. Körsbäret visar sig först på eftersmakens eftersmak, vilket gör drickan en aningens trevligare. Jag önskar helt klart att körsbäret hade en mer framträdande smak. Nej lite för syrligt för min smak.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Red, White & Boom har levererat flera riktigt bra drickor, välgjorda och välsmakande. Denna känn välgjord, de har till synes imiterat smaken av denna ”Firecracker” isglassen med sina olika smaker. Vilket man ändå får ge dem beröm för. Personligen är jag inte speciellt förtjust i ”Blue raspberry” (som jag testat någon gång förut) och den är för syrlig för mig. Efter kanske bara 1/4 av burken känner jag hur halsen ber mig sluta, eller iaf varva med något annat. Smakar sött och smakar välgjort men ack så surt. Med tanke på att den titulerar sig ”Freedom” så tar jag mig friheten att säga: No thank you.

Slutbetyg

Red, White & Boom – Impeachment

Standard

Fyndigaste burken på länge, på baksidan har vi en muskulös Nixon som gör V-tecken, humor!

Hur smakar det?
Burken var fylld till toppen, så det blev ett litet fyrverkeri när den öppnades, passande. Ut flyger en dricka som doftar av den ljuvligaste persikan jag någonsin känt. En riktigt äkta, inbjudande söt doft av solmogna persikor sprider sig i rummet, måtte nu detta översättas väl i smaken också. Nixon be praised! Vilken smaksensation detta är! En nästintill obeskrivligt bra smak av persikor omfamnar varje smaklök med ett fast amerikanskt handslag. Efter varje klunk finns det en liten underton av något jag endast kan beskriva som ett uns bubbelgum, men sen kommer eftersmaken och då är persikan där igen med sin starka närvaro. Detta är som nektar, som ambrosia, jag stirrar på burken och kan knappt tro det. Sötman är ganska så stark, vilket den bör vara då persikor som bekant är väldigt söta. Det finns ett inspel av lite syrlighet, vilket hjälper att balansera upp den annars tunga och lätt aggressiva sötman. En helt makalöst god dricka.

Vart köptes läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Åter igen, fantastiskt kul design på burken, riktigt fyndigt namn och en lovande smak. Själva drickan levererade utan tvivel. Finner mig själv sittandes nu och bara stirrar på burken undrandes hur dom lyckades. Nej detta är så nära perfektion man kan komma och ett måste för dig som gillar persika och energidricka. Nuff said!

Slutbetyg

Red, White & Boom – ‘Merican Classic

Standard

Patriotism i burkform och till skillnad från maga-kepsar så är nog dessa gjorda med glimten i ögat.

Hur smakar det?
På burken visas det en kolaflaska och körsbär, vilket antagligen betyder att det är ”cherry coke” som gäller i denna drickan. Upp med burken, ner med nosen och by god vad det doftar cherry coke. Oerhört intensiv doft av körsbär, snudd på överdriven, vilket passar med burkens utseende. Smaken är minst lika bombastisk som doften. Körsbär och cola, inget snack om saken, en riktig sockerbomb också (fast utan socker). Det är sött, det är körsbär, det är cola det är lika intensivt som en spelning med Bruce Springsteen och jag känner hur ”Born in the USA” börjar spelas i bakhuvudet. Drickan är sockerfri, men pumpad med artificiella sötningsmedel, sukralos, acesulfam K och en jag aldrig hört talas om: erytritol. Någon påtaglig och invasiv eftersmak av dessa sötningsmedel märks dock inte. Det är den initiala sötman som märks mest. Eftersmaken är härligt körsbär med små inspel här och var från colan som gömmer sig i drickan.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Det jag föll för var omslaget och presentationen av drickan. Jag vet fortfarande inte om detta är ironiskt eller om det är en bit americana. Det känns lite som Team America filmen fast i dryckesform. Vad som är mest förvånande är hur god drickan är. Genuint en av de bästa körsbärsdrickorna jag testat och denna är en energidricka utan socker. Makalöst. Ett måste för alla som gillar körsbär och energidrickor.

Slutbetyg

Wolverine – Ice blast

Standard

Från den kyliga tundran kommer en småfrusen järv som dessutom är sockerfri

Hur smakar det?
Doftar väldigt potent, en blandning av bubbelgum och körsbär, vilket spontant känns som en välkommen kombination. Smaken följer ungefär samma tema, bubbelgum med lite körsbär. Första reaktionen är dock: väldans vad svagt kolsyrad den är? Nästan som ett naturligt kolsyrat vatten från källa. Andra reaktionen är: Herre gud vad sött! Sötman dundrar på som ett godståg på inlandsbanan och precis när man tror att man inte klarar mera sötma så slår den snabbt över till en riktigt trevlig och len eftersmak. Åter igen har vi ett litet inspel från ett körsbär och det är faktiskt riktigt trevligt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på Willys

Slutsats
Glatt överraskad faktiskt. När det står saker som ice blast brukar det betyda något med min, något med mentol. Men inte denna gången. Istället för något som känns som att dricka en fishermans friend så smakar det bubbelgum och bär. Sötman är lite i värsta laget dock, de har haft i ordentligt med sukralos i drickan men det räddas av den förvånansvärt milda och behagliga eftersmaken. Ny favorit? Nej, dricka igen? Ja.

Slutbetyg