Boks Energy

Standard

Boks är vad norrmännen kallar läskburk

Hur smakar det?
Doftar nästan lite som hallon, fast ändå inte. Det doftar nästan identiskt med ett gelégodis vi alltid köpte på Danmarksbåten (Stena) på det ljuva 90-talet. Smaken är, typ som de godisarna, men jag är inte helt säker. Inte för att den jämförelsen hjälper någon annan än mig och en handfull gamla gubbar som också åkte till Danmark med Stena Line på 90-talet. Jag vidhåller att det är någon form av hallon, blandat med obestämt sött. Ett ganska så vattnigt hallon dessutom. Den där karaktäristiska syntetiska smaken som godishallon brukar ha är inte närvarande, men det smakar bara lite blekt. Syrlig är drickan också, men en väldigt kort stund, för den sura smaken försvinner nästan på sekunden den dyker upp. Så är det med drickan överlag faktiskt. Finns ingen eftersmak att tala om egentligen för smaken hänger bara kvar i några få intensiva sekunder och går sedan sin väg. Inte dålig dricka, bara obestämd och lite tråkig. Sockerfri dricka är det också, sötad med något kallat cyklamat, vilket jag nog aldrig sett i en dricka förut.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Norge 2023

Slutsats
Väldigt anonym burk där det bara står boks i stora bokstäver, lite innehåll och en länk. Står inget om vad den skall smaka eller om det finns andra boks drickor i familjen. Så jag hittar på en egen tolkning av smaken och det är 90-tals gelégodis även känt som generiskt hallon. Tjänlig dricka, burken kommer tömmas. Men inte direkt något jag skulle köpa igen om jag råkar trilla över en.

Slutbetyg

Pwr Bru – Diablo Cherry

Standard

Om det är något djävulen är känd för så är det körsbär

Hur smakar det?
Rent doftmässigt tror jag dom blandat ihop svarta vinbär med körsbär, för det är så det doftar till 100%. Syrlig rackare till dricka är det! Första klunken och förutom den oerhört skummande klunken är det som ett jättesurt godis. Kittlar till ordentligt bakom öronen. Körsbäret har jag fortfarande ingen aning om vart de har gömt, för det smakar svarta vinbär och inget annat. Sötman på drickan är hög även den. Men om sötman är åtta på en tio gradig skala så är syrligheten på elva på samma skala. Vilket gör att sötman inte är så sötsliskig som den antagligen skulle vara utan syran. Och intensiv sötma behövs för denna annars så intensiva dricka. Försöker känna något körsbär på eftersmaken men det går inge bra. Istället för svarta vinbär smakar det istället obestämt sött. Vilket inte är fel, men jag blev ju lovad körsbär…

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på cooperscandy.com

Slutsats
En aningens lurad känner jag mig allt. Körsbär på drickor är oftast min absoluta favorit, så att det inte finns minsta lilla uns av körsbär är lite tråkigt. Men med det sagt så är smaken drickan levererar riktigt bra. Om det faktiskt är svarta vinbär eller bara en obestämd smak som jag associerar med svarta vinbär vet jag inte, men gott är det. Såhär sura drickor brukar inte gå hem hos mig men detta funkade faktiskt. Det är så intensivt på alla fronter att allt liksom tar ut varandra och fungerar i någorlunda harmoni.

Slutbetyg

Pwr Bru – Origin

Standard

Skottlands stolthet Irn-Bru fast nu i energiform (igen)

Hur smakar det?
Doftar som jag minns irn-bru, typ som Trocadero. Smaken är lite mera åt Champis hållet än Trocadero. En ganska så sötsur dricka, eller snarare sursöt för den har en ganska påtaglig syrlig smak. Det kittlar till i alla smaklökarna efter varje klunk. Var verkligen original irn-bru såhär potent? Detta är inte sockerfritt men känns nästan sockerfritt då den initiala sötman snabbt blir ”ihålig” och saknar kropp. Drickan blir liksom lite vattnig efter en stund på eftersmaken. Lämnar inte det bästa intrycket efter en klunk faktiskt. Skummar som bara den gör läskeblasken också, varje klunk blir genast 50% skum i munnen. Så liknelserna vid en light dricka fortsätter. Syran blir ett problem för mig efter ett tag och jag blir mer och mer tveksam till att ta en ny klunk. Burken skall tömmas, men av snålhet snarare än mums-faktor.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på cooperscandy.com

Slutsats
Ja detta med att det är energidricka igen. För några år sedan recenserades Irn-bru – Energy, som var typ samma sak. Men de har la gjort en rebrand och kommit på lite andra smaker i serien. Men för just denna är det typ samma. Men där Irn-Bru Energy fick tre i betyg kan det inte bli mer än två här för jag klarar verkligen inte av den intensiva syrligheten i drickan. Och det hjälper ju inte att sötman också är otillräcklig för min smak. Nej originalet är mycket godare och deras tidigare energi variant var mer lyckad.

Slutbetyg

Battery – Blue

Standard

Battery Brry försvann, två år senare återuppstår den i en Limited edition med nytt namn, Battery Blue. Lika välsmakande och underbar som tidigare?

Hur smakar det?
Doftar blåbär gör det, men inte speciellt potent. En svag men ändå märkbar doft av små blåa bär. Smaken är även den lite åt samma håll, inte speciellt potent. Drickan känns nästan lite smaklös, lite blaskig. Blåbär finns med i bilden, men det är inte på långa vägar lika delikat som exempelvis Red Bull Blue edition eller den tidigare Battery Brry. Den känns inte så söt heller, hade gärna haft den mer åt Pop Art Arctic Blueberry. Känns nästan som att den är sockerfri eller energireducerad, men nej, 13g per 100ml med socker. Så mer än coca-cola. Hur kommer då inte en sliskig sötma fram med så mycket socker? En lite besk eftersmak finns och känns karaktäristisk för Battery serien, vilket är en sak jag gillar med deras drickor. Dom är generellt lite sträva i sin smak. Men här ville jag ha mer blåbär och mer sötma. Känns som att de ändrat receptet lite. Beträffande eftersmaken så kommer inte heller den med någon större leverans blåbär. Utan blåbärsnivån förblir låg under hela smakupplevelsen.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Norge 2023

Slutsats
Detta var ett givet köp när jag kom till Norge i flera år. Den tidigare blåbärsdrickan var fenomenal. Inte lika potent i smaken som några andra blåbärsdrickor jag smakat genom åren, men ändå en gedigen smak av blåbär och en trevlig sötma. Om det är att mina smaklökar ändrats, mitt minne är felaktigt eller helt enkelt att mina standarder har ändrats vet jag inte. Men detta är inte alls som tidigare dricka för mig. Det var inte första klunken och ett rungande ”oooh så gott” som tidigare. Det var snarare ett ”Jaha, var det inte mer än så?” efter första klunken. Nu låter det kanske som att jag sågar den vid knäskålarna, men detta är fortfarande en god dricka. Men jag påstår att de fifflat med receptet på något sätt och levererar numera en tråkigare slutprodukt. Fortfarande ett givet köp om jag ser den på en roadtrip, men inte lika pepp längre.

Slutbetyg

Amper – Sugarfree

Standard

Sockerfri björn på burk, gott kanske?

Hur smakar det?
Väldigt lik sin sockrade variant i doften, klassisk energidryck med lutning åt Battery. Smaken är nästan obefintlig. Det är en oerhört mild energidricka som mest är som lite lätt sockrat kolsyrat vatten. Tänk ramlösa med suketter i sig. Ja det är en liten närvaro av en Battery liknande smak, men den är så avlägsen att den nästan inte ens räknas som att vara här. Tyvärr finns det inte mer att skriva för det finns inget att riktigt smaka på.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Danmark 2023

Slutsats
Där den sockrade varianten ändå bjöd på en ganska så bra smak så är denna helt menlös på alla sätt och vis. Den släckte törsten efter en joggingrunda men jag kunde lika gärna ha druckit Loka.

Slutbetyg

Cult – Exotic

Standard

Men en välklädd apa på omslaget vill Cult förmedla att denna dricka är exotisk

Hur smakar det?
Doftar först väldigt tydligt av vad jag anser vara godis-jordgubbe. Lite som jordgubbe blandat med vanilj. Som Dr Pepper lanserade med Strawberries and Cream. Vilket är förvirrande för enligt innehållet på burken skall detta smaka ananas. Första klunken och jag kan nästan känna ananas smak, men den är väldigt söt och blandad med vanilj. Vilket inte är fel, det bara var lite oväntad smak. På eftersmaken som kommer efter några sekunder så är ananas smaken än mer framträdande och vaniljen som jag kände är nästan bortblåst. Detta är inte som att ta en färsk ananas och bita i utan mera som om någon kolsyrat den juices som ananas ringar ligger i och råkat stöta i en tesked med vaniljsocker. Sötman är  en blandning av att kännas genuin och intensiv för att sedan övergå väldigt fort till att kännas ”tom”. Detta är trots allt en sockerfri dricka så att tomheten innfinner sig är inte så märkligt. Drickor sötade med artificiella sötningsmedel (i detta fallet sukralos) brukar inte ha lika mycket ”kropp” som en mer naturligt sötad dricka. Men det är överlag en god dricka, som faktiskt är strået vassare än Monster Ultra Gold.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes i Norge 2023

Slutsats
Exotic tänkte jag att det skulle vara en blandning av exotiska frukter, men nej, bara ananas. Vilket inte är fel, jag gillar ananas. Men varför inte kalla den Cult Pineapple? Jaja. Jag känner mig kanske inte lika nöjd som apan på burken, men detta är en god dricka som jag gärna dricker igen. Den får samma betyg som Monster – Ultra Gold men är snäppet bättre. Vilket kan vara för att jag druckit Ultra Gold såpass länge nu att smaken är lite passé.

Slutbetyg

Explo – Savage

Standard

Energidricka med smak av tangerin, pomelo och litchi

Hur smakar det?
Doftar härligt av citrus. Jag skulle nog säga clementin, för nästan alla småcitrus är typ samma för mig. Smakar ganska trevligt av citrus faktiskt, vilket är överraskande för söta citrus frukter är på botten av totempålen beträffande intressanta smaker för mig. Men detta är faktiskt väldigt trevligt. En härlig och naturlig smak av, tja det är väl tangerin då, genomsyrar drickan. Pomelon, som skall vara någon grapefrukt liknande sak känner jag tack och lov ingen större närvaro av. Litchi frukten är väl det som piggar upp på eftersmaken och får det att inte bara smaka Fanta. Oerhört trevlig sötma på drickan, märks inte det minsta lilla att detta är sockerfritt. Sötman är rund och len. Drickan är dock inte bara söt utan har lite av en syrlig underton, men denna undertonen försvinner ganska så raskt bland de andra söta smakerna.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes i Norge sommaren 2023

Slutsats
När jag köpte burken och det bara stod Savage på den hade jag ingen aning vad den skulle smaka. När jag läste på deras hemsida och såg huvudsakligen citrus blev jag besviken. När jag tog min första klunk och kände de goda smakerna blev jag glatt överraskad. Så kort och gott så var detta förvånansvärt gott och helt klart något jag kommer köpa mig nästa gång jag är i grannlandet.

Slutbetyg

G Fuel – Ice Shatter

Standard

Sub Zero från Mortal Kombat är ju känd för att frysa sina motståndare till is och sen krossa dem, undrar hur det smakar?

Hur smakar det?
Doftar hallon, vilket överraskar lite. Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig, men inte hallon iaf. Doftar också sådär tråkigt super syntetiskt hallon. Klunkar i mig några munfullar och ja, hallon, syntetiskt hallon. Förvånansvärt svag smak också. Det lilla bäret är liksom i bakgrunden från start. Sötman är även den lite i skymundan och gör inte speciellt mycket för drickan. Den känns blaskig överlag, G Fuel brukar ha ganska starka smaker så jag vet inte vad de råkat göra denna gången. Men som sagt, det är ett tråkigt och syntetiskt hallon, de klarar sig dock med en hårsmån från att smaka misslyckat kemiexperiment. Men det är inte långt ifrån. Någon eftersmak finns det inte helt enkelt. Så riktigt tråkigt från början till slut.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Nej ingen höjdare detta. Inte odrickbar men jag dricker den av snålhet. Smakar dåligt hallon och väldigt lite överlag. Men när jag tänker efter så var det kanske en passande smak. För när Sub Zero kör sin ultimate och fryser sin fiende för att sedan göra dem till krossad is så lär det ju bli lite röd/rosa skimrande krossad is och då passar hallon ganska bra. Så från det perspektivet så är det faktiskt ganska bra.

Slutbetyg

Faxe Kondi Booster – Twisted Ice

Standard

Skruvad is, väldigt svårt att åka skridskor på

Hur smakar det?
En väldigt anonym doft på denna drickan, kan vara att den är lite för kall kanske? Vilket är ironiskt med tanke på namnet. Spontant påminner den om Monster Ultra (den vita). Smakar inte som Ultra White men det är en snarlik dricka ändå. Obestämd söt smak, frisk smak lite åt citrus hållet men ändå inte. Typ en lite svagare (syra mässigt) lemonad med en lite speciell sötma. Lemonad blandad med litchi. God och frisk iaf, riktigt god. Var orolig för mint i drickan iom ice namnet, men inget sådant. Sötman är trevlig, märks att det är en zero dricka, men utan att det blir tråkigt. Bra kolsyra också, bubblar rejält på tungan. Mild och fin dricka överlag.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes i Danmark 2023

Slutsats
Bävade som sagt för någon mint variant på drickan för att den skulle ha en ”isig” smak men blev glatt överraskad när det istället smakade söt lemonad. Detta hade mycket väl kunnat vara en dricka att varva med min annars vanliga Monster Ultra White. Väldigt lättdrucken och en smak jag inte tröttnar på då den är tillräckligt mild för att inte vara tjatig. Helt klart en av de bästa Faxe Kondi Booster smakerna.

Slutbetyg

Amper – Regular

Standard

Nej det är inte felstavat ampere, amper så som: Skarp, bitter, bitande.

Hur smakar det?
Doftar mer eller mindre identiskt till Battery. Det vill säga en söt men sträv dricka. Jag förväntar mig hög och torr syra som lämnar tungan lite sträv efteråt. Smakar faktiskt inte så likt battery som jag förväntade mig. Den är lite sötare i smaken och har inte riktigt samma ”bett” som Battery har. Men väldigt tydligt vart de tagit inspirationen från. Det är en mer ”vuxen” energidricka än exempelvis Red Bull eller Monster original. Söt ja, men den har en viss strävhet till sig och en aggressiv syrlighet som snarare än att det kittlar bakom öronen som med sura godisar ger en sur känsla i munnen och en lust att harkla sig för halsen känns slemmig. Låter kanske inte speciellt angenämt för de flesta, men det är en smakupplevelse jag uppskattar. Kolsyran är pinsamt låg dock, inget vidare brus i burken. Vilket ju är lite ironiskt med tanke på namnet.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Danmark 2023

Slutsats
Med något sådant här vet man inte riktigt det kommer smaka. Generiskt åt Battery hållet eller generiskt åt ”bubbelgum” hållet. Här har vi helt klart generiskt Battery. Med tanke på namnet är jag besviken på att den har mindre bett än just Battery. Dricker du en Battery är det nästan som batterisyra i halsen. Man känner hur hela munnen blir torr efter varje klunk. Det är en väldigt speciell smakupplevelse. Hade jag haft lätt tillgång till denna drickan hade det nog kunnat bli en dricka som är med i den vanliga rotationen. För den är god och har nästan det där magiska vuxna som jag uppskattar i vissa energidrickor. Dom bara missade lite av klöset.

Slutbetyg