Big Shock – Music Edition – Cuba Libre

Standard

Där det spelas musik är chansen hög att det också finns tillgång till Cuba libre, fast denna utan alkohol då

Hur smakar det?
Väldigt anonym i smaken, det känns som ett spöke av en cuba libre inrymmer burken. En väldigt svag smak av billig cola, och en hint av citron. Helt enkelt en cuba libre med väldigt mycket is i glaset, som sedan smällt och nu har du en sorglig ursäkt till en cuba libre i handen. Smaken är inte dålig, den lilla som finns. Det är en trevlig hint av både cola och citron. Den lilla sötma som finns är också trevlig och signalerar inte att detta är en sockerfri dricka. Men det är bara för lite av allt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Jag tänkte mig billig/dålig cola blandat med WC-anka citron. Men inte ens det fick jag. Eller vänta, det är jag nog glad över. Drickan är okej, men absolut inte mer än så. Det är snarare något jag dricker klart bara för jag vill ha koffeinet och inte för att det är gott. En helt omärkvärdig dricka som jag inte kommer lägga på minnet.

Slutbetyg

Rockstar – Waldmeister Boost

Standard

En skuggväxt vid namn myskmadra kryddar denna märkliga energidricka

Hur smakar det?
Doften är oerhört märklig. En blandning av grönsåpa, mandelmassa och krusbär. Smaken är minst lika förvirrad. Jag kan verkligen inte släppa smaken av mandelmassa, eller kanske marsipan? Nåväl, mandelmassa och marsipan är väl mer eller mindre samma sak. Det är lite som att dricka en chokladbit från Anthon Berg, fast utan chokladen då. Smaken är inte dålig direkt, men väldigt egendomlig. Som marsipan blandat med någon obestämd fruktsmak, eller snarare bär. Kan inte skaka känslan av att det smakar krusbär på något vis. Den sötman som hänger kvar ett tag är mild och trevlig, lite som att den är sötad med honung. Vilket den inte är, för detta är sockerfritt. Märks dock inte att det är sukralos i drickan, sötman känns äkta. Ju längre ner i burken jag kommer desto tröttare blir jag på smaken. Smaken av marsipan (eller vad det nu är) börjar bli lite överväldigande och det är endast snålheten som får mig att dricka vidare.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på candyplanet.se

Slutsats
En gång tidigare har jag druckit något med waldmeister smak, men den gången upplevde jag solkräm snarare än marsipan. Mångsidig växt det där. Men nej detta lirar väl inte riktigt med mina smaklökar. Först var det gott på ett lite spännande och märkligt vis. Men efter några klunkar började intresset svalna och de smakerna som drickan bjuder på blev irriterande. Med 2/3 av burken kvar funderar jag på om det inte ändå blir vasken, för jag är så vansinnigt trött på smaken. En dricka för den som vill vara äventyrlig och smaka något som verkligen är unikt. Eller om du har ljuva minnen från din barndom när du gick ut i skogen och åt myskmadra tills solen gick ner. Så kanske detta är drickan för dig.

Slutbetyg

Repp Energy – White Peach

Standard

Persika tillhör favoriterna vad det gäller smaker på läskeblask, låt oss se om Repp lever upp till förväntningarna

Hur smakar det?
Riktigt fin doft av persika när man öppnat burken. Doftar inte som att den kommer vara speciellt ”tung” i sötman utan kanske lite lättare i smaken. Det första som märks är att detta är en av de där light drickorna som skummar något väldigt när man dricker den. Första smutten och 50% skum i munnen. Men smaken går det inte att klaga på. Trevlig mildare variant av persika än många andra drickor. Märks att det är någon speciell persika för smaken är persika-liknande men inte helt identisk. En väldigt trevlig sötma kommer med drickan och eftersmaken påminner mig starkt om något annat, men jag kan inte sätta fingret på det. Det smakar nästan lite som honung. Väldigt blommig eftersmak som är oerhört trevlig. Efter ett par klunkar kan det konstateras att smaken till en början är lite åt det kemiska hållet. När smaklökarna liksom vant sig vid den underbara blommiga eftersmaken. Men det är inget problem egentligen, bara en observation. Som misstanken var är den inte speciellt ”tung” i sötman utan lätt som en fjäder och därmed väldigt lättdrucken.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på cooperscandy.com

Slutsats
Persika är som sagt en av favoriterna och denna drickan levererade på den förväntningen. Riktigt trevlig energidricka som levererar balanserad smak med sötma. Och det märks inte i det minsta lilla att detta är sötat med artificiella sötningsmedel, i detta fallet sukralos. Den annars så karaktäristiska bismaken och ”tomheten” i sötman märks inte alls. Fenomenalt god dricka som alla som gillar persika borde testa.

Slutbetyg

PWR BRU – Dropkick Tropical

Standard

Pwr Bru drar ut i den tropiska skogen och kommer hem med alla möjliga frukter

Hur smakar det?
Genast när jag öppnar burken blir jag orolig. Den kemiska doften av ”tropisk” blandning är verkligen inte lockande. Det doftar kemisk passionsfrukt blandat med obestämt. Som tur är så fungerar smaken bättre än doften. Smaken är obestämt sött och fruktig men ändå tropisk. Det finns tropiska toner i drickan, men jag tycker mig inte kunna plocka ut någon specifik smak. Kanske lite ananas, kanske lite passionsfrukt, kanske en gnutta papaya eller något. Väldigt otydligt, men överlag, en trevlig smak. Sötman är väldigt len och go. Utan att gå till någon överdrift så är det sött men också balanserat och behagligt. Eftersmaken på drickan är sammetslen och säljer verkligen in drickan hos mig. Den trevliga och obestämda smaken av tropiska frukter rundas av på ett väldigt trevligt vis och du lämnas med en mild och trevlig sötma. Efter att man suttit och njutit av eftersmaken i någon halvminut och tar sig en ny klunk så är det lite väl skarpt med någon citrus-liknande smak. Nog för att det kan vara bra med något som piggar upp smaken, men det är på gränsen till att smaka rengöringsmedel. Men det är endast för någon kort sekund, sen kommer djungeln av obestämda frukter fram med sin fina sötma och gör allt bra igen.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på cooperscandy.com

Slutsats
Starten på drickan var ju verkligen inge bra. Doften var snudd på gräslig, men smaken räddade hela drickan. Vilket ju ändå är huvudnumret, smaken alltså. Det är ingen wonder-baum som testas här. Smaken är överraskande trevlig och det kanske är bra att man inte är helt säker på vad det smakar. Så kan man själv plocka ut de frukter som man vill ur drickan. Förvånansvärt god dricka och bevisar bara att man måste ge allt och alla en andra chans. Så länge det inte gäller Chino då.

Slutbetyg

Take Off Energy Drink – Space Cat

Standard

Tidigt 2000-tals katt-meme-kultur på burk, smak av bär och marshmallows

Hur smakar det?
Doften är intensiv, första sekunden utbrister jag ett ”oh wow” när näsan fylls av superintensiv bärdoft. Men sekunder efter säger min näsa ”väääänta lite, det luktar sur bär-yoghurt”. Vilket det faktiskt gör. Det finns en syrlig underton som jag inte tycker påminner om marshmallows och nu är jag en aningens nervös. Smaken följer samma mönster. Det smakar bär, typ björnbär/hallon eller något liknande. Men det finns en bismak, som jag tror är deras marshmallow, som bara får mig att tänka på skämd mejeri produkter. Påminner mig lite om kinesiska mjölkdrickor, kolsyrade sådana. Något som ger mjölken i (mjölkpulver) en syrlig och lite skämd smak. Så smakar denna drickan. Märkligt nog är det inte total katastrof, för det är på något vis ändå lite gott. Men med tanke på att jag hela tiden sitter och rynkar på näsan efter varje klunk en bra stund så är det nog inte långt ifrån katastrof.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på candyplanet.se

Slutsats
Jag vet faktiskt inte vad jag skall tycka. Innehållet pratar inget om att det är något mjölkpulver eller liknande i. Jag tror bara det är ett misslyckat försök till marshmallow smak. Drickan är intensiv men med denna märkliga smak är det en intensitet som inte uppskattas. Smaken är bekant som baken, delad. Så det jag tycker smakar blä kanske någon annan tycker är kalasgott. 5/5 för burken iaf, kul med något annorlunda. Men smaken, nej det är ett lägre betyg.

Slutbetyg

Battery – Juiced – Bright Sour Apple

Standard

Battery med sin annars så syrliga smak blandat med sura äpplen måste väl bli batterisyra?

Hur smakar det?
Japp, nog doftar det av gröna och sura äpplen allt. Smaken är faktiskt inte alls så sur som jag befarade. Initialt smakar det bara ganska gott av gröna äpplen, typ äppeljuice. Frisk och lite lätt söt smak av äpplen som känns lika naturlig som om jag druckit ett glas Bravo äppeljuice. Det sura i ekvationen kommer på eftersmaken, men är faktiskt en ganska mild syrlighet. Drickan upplevs snarare som frisk än sur. Dock blir det som med många andra sura drickor för undertecknad att jag blir lite rosslig i halsen. Men det är nog mera ett jag-problem än ett problem med drickan. Lite endimensionell smak men drickan levererar det som burken säger. Förutom då att det inte finns ett uns av den klassiska Battery smaken i drickan. Ingen lite torr intensiv syrlighet och sträv eftersmak. Det som jag just uppskattar med Battery. Men förutom det, helt okej.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Norge 2023

Slutsats
Tänkte mig något riktigt sur, blev glatt överraskad. Den hade dock kunnat heta precis vad som helst förutom Battery för det finns inget av den klassiska smaken i drickan. Detta är en renodlad äppeldricka. Och det är ju inget fel på det. Vill man ha något som smakar gröna äpplen så får man det här. Sötman är bra, syran är bra, smaken är bra. Allt är bra. Meeeen jag sträcker mig nog efter en vanlig Battery eller en Battery Blue när jag är i grannlandet snarare än den här.

Slutbetyg

Repp Energy – Rainbow

Standard

Många som försöker få saker att smaka som regnbågen, varför tror vi att den smakar något?

Hur smakar det?
Doftar inte obestämt sötslisk/godisbutik som jag förväntar mig av en regnbågsdricka. Det doftar istället citrus, syntetisk citrus. Smaken är… tråkig. Det smakar inte mycket av något. Snudd på fullständigt anonym dricka. En liten svag smak av typ söt citron kommer först, sen sitter man där och undrar vart resten är. Man väntar och väntar och sen, eftersmaken, cirka 10 sekunder efter att du svalt drickan så kommer det en smak som är obestämt sötslisk/godisbutik. Som förväntat. Men varför är det en fördröjning på 10 sekunder? Och nu smakar det bara som en eftersmak dessutom. Det vill säga att smaken är ganska svag och långt borta. Den där initiala ”du har fått en hel regnbåge i ansiktet, hantera det!” känslan infinner sig aldrig med denna drickan. Ja eftersmaken är faktiskt riktigt fin. Härlig sötma och en trevlig smak av varje Skittles i en påse. Men det är för lite för sent.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på cooperscandy.com

Slutsats
Förväntade mig som sagt en käftsmäll av smak. Såsom exempelvis Bang Energy eller G Fuel ofta levererar. Men nej, detta är en smygare till dricka. Vilket kan vara en skoj egenskap men det känns verkligen som att man dricker ett spöke till dricka. Smaken är bra men kommer för sent med i bilden. Jag vill ha det sockersöta från start, inte efter att jag hunnit tänka ut en hel paragraf. Nej helt klart drickbar, men känns felkonfigurerad.

Slutbetyg

Cult – Miami Ice

Standard

Läskeblask med en design på burken som påminner om en feberdröm jag haft

Hur smakar det?
Doften är snudd på obefintlig, det doftar snarare kallt än någon smak. Smaken är även mild, men på ett bra sätt. En trevlig söt smak av citron och lime med en blygsam sötma. Påminner mig väldigt mycket om gamla Burn – Lemon Ice. Även om det är citronsmak på drickan är den inte det minsta sur utan det smakar bara söt och trevlig citron utan syrligheten. Vilket jag uppskattar. Eftersmaken är kort men det gör inget, för hela drickan i sig är en mild men behaglig historia. Den lilla sötma som finns (sockerfritt) är aldeles lagom och ger inga sötningsmedels-vibbar.

Vart hittar jag läskeblasken?
Just detta exemplar inhandlades i Norge 2023, men har skådats i Svenska butiker också

Slutsats
Det är alltid det där myntet man singlar när det kommer till saker som smakar citron. Rengöringsmedel eller gott. Här har slanten hamnat på gott och detta är en dricka jag mycket väl skulle kunna tänka mig att ha i en vardaglig rotation. Påminner som sagt väldigt mycket om Burn Lemon Ice, som tyvärr inte finns på våra breddgrader längre.

Slutbetyg

Pwr Bru – Maverick Berry

Standard

Ett oortodoxt bär? Eller gillar Pwr Bru helt enkelt Top gun?

Hur smakar det?
Överraskande doft då det doftar främst blåbär. blåbär blandat med björnbär kanske. Smaken är väldigt bärig, nästan tjock i smaken av bär. Faktiskt riktigt goda bär också. En riktigt mustig och kraftig smak av björnbär och blåbär med en härlig välrundad och omfamnande sötma. Det smakar som att jag dricker något smaksatt med en underbar, hemmagjord, sylt. Det är socker i drickan, men inte mycket, blott 4.4g per 100ml. Så hur de lyckats få fram en såhär underbart fulländad sötma förstår jag inte riktigt. De två olika bär jag tycker mig känna dansar kring varandra och levererar sina smaker i omgångar. Eftersmaken har en lite syrlig smak som piffar till drickan, utan att det blir för surt. Syrligheten tar och rundar av den fina sötman och lämnar med en frisk och härlig känsla.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på cooperscandy.com

Slutsats
Man vet aldrig vad dom menar riktigt med bär. Men iom att burken är lila var misstanken något bär med liknande färg. Överraskande god dricka som levererar en snudd på fantastisk smak av lila/blåa bär. Att den dessutom har en lite restriktiv syra på drickan passar mig utmärkt. Inte sockerfri men med mindre socker än i mycket annat. Så det finns väl bara vinster med denna drickan egentligen. Blir ett givet köp igen detta.

Slutbetyg

Repp Energy – Sour Gummy Worms

Standard

Sura maskar utan socker i färggrann burk

Hur smakar det?
Doftar godisbutik med en hint av surt, ungefär som att någon råkat spilla ut det där sura pulvret som finns på vissa sura godisar. Smaken är faktiskt inte alls så sur som jag befarade, detta är snarare milt. Smakar mest obestämd sötma och inte speciellt mycket av det heller. Den luktar mer än vad den smakar, märkligt nog. Det känns som en dricka jag druckit hundra gånger förut. Generiskt sött helt enkelt. Lite tråkigt. Inga speciella smaker sticker ut eller utmärker sig. Sötman är dock bra på denna drickan för det finns inte minsta antydan att detta är sockerfritt. Bra rund och find sötma som levererar, även om den är generisk och obestämd.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på cooperscandy.com

Slutsats
Tänkte mig War heads surhet, men nej, detta är inte det minsta surt. Och det från någon som är känslig för sura saker. Det är även en generisk dricka som inte sticker ut med något. Smakar det gott? Ja det gör det, men det är verkligen inget speciellt. En dussinprodukt som mest troligen kommer försvinna i minnesbanken med alla andra medelmåttiga drickor.

Slutbetyg