Red Bull – Winter edition – Vinterpäron

Standard

Päron är gott, vintern är kall, kalla kolsyrade päron bör därför fungera bra

Hur smakar det?
Jo nog doftar det lite av päron alltid. Lite som vanlig Red Bull där de tillsatt päron ovanpå, men ändå har den där Red Bull kärnan. Smakar också väldigt trevligt av goda päron. Påminner om de där lite mera gula päronen som är ganska mjöliga, vad de heter har jag ingen aning, men smakar inte direkt hårda gröna päron. Sötman är trevlig och väldigt passande till päronsmaken. Men sen händer något, smaken försvinner bort på en sekund. Som om den aldrig existerat. Ingen eftersmak, ingen kvarvarande sötma eller syrlighet. Bara puts väck. Efter varje klunk hänger smaken kvar i typ fem sekunder, sen bara sticker den. En väldigt märklig egenskap på drickan. Jag ville ju sitta och känna lite på den annars så goda päronsmaken. Men nej, hejdå tack för kaffet. Gott men kort.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på en ICA butik

Slutsats
Deras sommar och vintersmaker brukar inte stanna kvar speciellt länge. Eller tja, de verkar finnas kvar ett tag men det är nog för att ingen köper dem och burkarna bara är där tills de börjar rea ut dem för kort datum. Det är min teori iaf. Detta är en väldigt god dricka och Red Bull päron är något jag kan ställa mig bakom. Men den fullständiga avsaknaden av eftersmak förbryllar. Hade den bara betett sig som en lite mer normal dricka och faktiskt haft en eftersmak och stannat lite längre hade vi nog hoppat upp ett snäpp i betyget. Men som sagt, bra idé med päron.

Slutbetyg

Bang – Sour Heads

Standard

Warheads och Sour patch kids möts i Sour Heads för att inte göra copyright hållare arga

Hur smakar det?
Doftar obestämt sötsliskigt, som luften i en godisbutik, en fuktig godisbutik. Den obestämda smaken fortsätter. Det är lite som gröna äpplen blandat med körsbärsgelégodis. Utan att det egentligen smakar varken gröna äpplen eller körsbär. Väldigt sliskig sötma och inte alls speciellt sur. Förväntade mig något som skulle få öronen att spinna runt men nej, det smakar mest sött. Sötman är bra, den känns välrundad och har ”kropp”. Smakar inte överdrivet av artificiella sötningsmedel eller så. Inga spännande och roliga eftersmaker dock. Det är samma smak, som bara blir lite svagare och sedan går sin väg.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Förväntade mig något riktigt surt här, men fick något lite halvsurt och supersött istället. Personligen är jag glatt överraskad för sådär överdrivet surt som godiset Warheads kan vara är inte min melodi. Men hade jag varit någon som suktar efter den där sura upplevelsen hade detta varit en besvikelse. Den smakar som många andra Bang drickor, vilket inte är så konstigt när man har en miljon ”olika” smaker i sin uppställning.

Slutbetyg

Faxe Kondi Booster – Twisted Surf

Standard

Surfs up dude, radical!

Hur smakar det?
Knäcker upp burken, ställer den en halvmeter bort för att börja skriva och känner en oroväckande doft av mango. Det får mig att tänka på Monster Ultra Fiesta, en dricka jag numera avskyr. Sätter burken närmare näsan och shit, det stinker verkligen hemsk mango. Inte för att mango generellt är hemskt, men detta doftar hemskt. Smaken är faktiskt inte lika hemsk, inte bra, men okej. Det smakar inte lika mycket av den hemska mango doften gav sken av. Smaken är snarare tämligen anonym och syrlig. Sötman (sockerfri dricka) är ganska bra den med, även om den känns ganska så typiskt ”ihålig” som många zero energidrickor kan smaka. Mangon som jag var så orolig för lägger sig väldigt mycket i bakgrunden och gör inte speciellt mycket för drickan. Vilket kanske är bra för av doften att döma hade den totalt pajat drickan om den varit mera framträdande.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Danmark 2023

Slutsats
Positivt överraskad av en medioker dricka. Det började riktigt dåligt med den där hemska ”mango” doften men smaken var faktiskt överkomlig. Inte god som exempelvis Monster Mango Loco, men tjänlig. En hårsmån bättre än Monster Ultra Fiesta, mest tack vare att den inte smakar lika mycket fejkad ”zero calories” mango som Ultra Fiesta. Hade inte köpt igen, trots medelbetyg.

Slutbetyg

Monster Nitro – Cosmic Peach

Standard

Ingen aning vad som gör persikan kosmisk men kolsyrad med dikvävemonoxid, därav Nitro

Hur smakar det?
Doftar gott av persika iaf och när jag öppnar burken exploderar den nästan av trycket från kolsyran. Okej lite överdrivet men det var lite mera fjutt i burken när man knäckte upp den än normalt. Vilket är intressant för det är en riktigt töntig kolsyra på drickan. Saken med att blanda vanlig kolsyrning med vad som egentligen är lustgas är att det skall vara mindre men intensivare bubblor, lite som champagne. Vilket jag inte tycker de lyckats med alls på denna. Den är mer avslagen än kolsyrad. Smaken är initialt god men den är på tok för syrlig. Istället för söt härlig persika får jag super syrlig persika som dessutom påminner mig om ett badskum från Lush. Det är nog mera Lush fel dock än Monster, men liknelsen består. Drickan är inte zero men jag tycker inte sötman är speciellt framträdande. Sötma finns det, men den känns inte så närvarande. För mycket syra för mig på denna drickan.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på Pressbyrån men har skådats i vanliga matbutiker också

Slutsats
Denna är precis som den första Nitro drickan jag drack (Super Dry) väldigt syrlig. Något jag inte helt uppskattar i en dricka. Jag hade hellre haft en söt persika, som de gjorde i Ultra Peachy Keen, eller i sitt persikosmakande iste. Hela Nitro saken med den ”intensivare” men finare kolsyrningen är något jag inte håller med om. Den känns avslagen för kolsyran är så ”fin” (dvs små bubblor) att den likväl inte kunde vara där. Lite som ett naturligt kolsyrat vatten. Nej det är besvikelse från början till slut. Inte nödvändigtvis att något är fel på drickan. Smakerna är välgjorda, men de är bara inte riktigt min grej.

Slutbetyg

Faxe Kondi Booster – Energy

Standard

Ser ut som Faxe Kondi Booster Sort men blå burk istället så är det en annan dricka ens?

Hur smakar det?
Knäcker upp burken och stoppar i näsan, doftar energidricka, klassisk energidricka. Ganska nära i doften till exempelvis Red Bull faktiskt. Första klunken och japp, klassisk energidricka. Lite strävt som Battery och lite bubbelgum. Det smakar som hundratals andra drickor ute på marknaden. gott är det, jag gillar klassisk energidricka. Sötman är hög, inget sockerfritt här inte. Syran är även den hög, precis som det bör vara på klassisk energidricka. Eftersmaken är sträv och syrlig. Kolsyran är snudd på perfekt. Inte för bubblig och inte för fadd. Riktigt bra, men varför finns den?

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Danmark 2023

Slutsats
Okej nu är det dags att försöka förstå sig på detta. Anledningen till förvirringen är att det står inget på burken vad den skall smaka. Den heter ju bara Faxe Kondi Booster, men den smakar inte vanlig Faxe Kondi Booster. Den smakar Faxe Kondi Booster Sort. Vad är en Faxe Kondi Booster Sort? Det är en dricka med klassisk energidricka smak tematiserad för nattlivet (men inte färgad svart). Så vad är Faxe Kondi Booster Energy (denna drickan)? Jo det är precis samma som Faxe Kondi Booster Sort men inte gjord för nattlivet… Men dom har färgat drickan blå! Varför färgade de inte den natt-temade drickan svart om denna blir blå?!?! Och varför är det exakt samma smak fast med två olika burkar där den ena heter bara energy och den andra heter färgen!? Vad håller danskarna på med!? Ja jag känner att jag är oresonligt upprörd över detta, men vad fan. Generisk dricka får generiskt betyg.

Slutbetyg

Cult – Tokyo Ice

Standard

Fräsig burk med mer japansk text än japanska produkter för det ser coolt ut och ingen vet vad det står

Hur smakar det?
Doftar citron, typ som gamla goa Burn Lemon Ice. Smaken är även den av citron och för åter igen tankarna till Burn Lemon, som var min favorit bland citron smakande drickor. En riktigt trevlig söt, men inte allt för söt, smak av citron. Påminner om FOX colan från Cloetta. Det finns en syrlighet i drickan också som dyker upp på eftersmaken och ger en frisk eftersmak. Sötman kommer rullandes en sista gång på eftersmaken och det är först då man lägger märke till att detta är en sockerfri dricka. I övrigt är sötman ganska bra och känns fyllig. Väldigt glad att ice i namnet inte betydde mintsmak eller något annat hemskt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Danmark 2023

Slutsats
Den snygga burken gör innehållet rättvisa. Riktigt trevlig dricka som påminner mig om drickor som gått ur tiden. Synd bara att den (än så länge) endast verkar finnas i Danmark. Hade gärna sett den på den svenska marknaden, då hade det varit en nobrainer att köpa sig ett flak på momangen. Citronsmaken är riktigt trevlig och 100% utan närvaro av WC-Anka, vilket är ovanligt för energidrickor. Råkar du hitta en burk så är detta ett givet köp.

Slutbetyg

G Fuel – Radioactive Lemonade

Standard

Finns inget som låter mer lockande än radioaktiv lemonad, hoppas jag blir en superhjälte av detta

Hur smakar det?
Doftar faktiskt farligt avfall, en riktigt hemsk syrlig doft av koncentrerad WC-Anka sprider sig ur burkens öppning. Jag bävar för första klunken. Tar mig en försiktig liten sup och det smakar blä. Kemiskt rengöringsmedel deluxe och jag överväger starkt att både spotta ut drickan och slänga iväg burken så långt det går. Men sen händer det något, när eftersmaken kommer så smakar det väldigt len och väldigt trevlig söt citron. Eftersmaken är faktiskt riktigt fin och nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Varje ny klunk får mig att nästan vilja spy, men sen smakar det riktigt trevligt. Tills jag tar mig en klunk till det vill säga och det är som att dricka något jag skrubbar toaletten med. Komplicerat det här…

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Vad gör man med en sådan här dricka då? Smakar vidrigt först, smakar gott sen. Även om eftersmaken är riktigt god har jag stora problem med den första smaken. Det är en så nästan obeskrivligt hemsk kemisk smak att det inte finns någon räddning. Eftersom den inte var 100% hemsk så blir det inte en nolla i betyg, men en etta är inte mycket bättre. Fyra klunkar mäktade jag med innan det fick bli vasken. Vilket inte är kul när en dricka kostar typ 49kr burken.

Slutbetyg

SMAG! – Cola

Standard

SMAG! är ett danskt märke som jag hittills har avskytt, se om denna drickan kan ändra min uppfattning?

Hur smakar det?
Första intrycket är verkligen inte bra. Det påminner mig om min farfars garage. Alltså en blandning av motorolja, gummi och diesel. Smarrigt! Smaken har dock inget med detta att göra, tack gode gud. En lite anonym smak av just cola är vad drickan erbjuder. Mer klassisk cola än Coca-Cola, lite åt colanappar hållet eller en calippo. Fast snarare om någon gjort en lite sämre kopia på de colanappar vi är mest bekanta med. Det känns som colans motsvarighet till den där ganska dåliga men ändå på något sätt goda chokladen som finns i standard adventskalendrar. Budget cola helt enkelt. Inget direkt fel på smaken, det är bara inte den godaste colan. Men helt tjänlig. Det finns inte så många nyanser att plocka upp. Bara en cola, inga undertoner av energidryck eller en syrlighet på eftersmaken. Vanlig lite tråkig cola.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i en Meny (matbutik) I Danmark 2023.

Slutsats
Med tanke på hur tidigare SMAG! drickor klarat sig på denna sidan är det ett under att den kommer få ett medelmåttigt betyg. För det är medelmåttigt, vilket är bra för SMAG! Men colan är duglig och det är inget fel på den. Det är bara inte den godaste colan jag druckit. Jag kommer minnas denna som en ”meh” dricka och det är kanske så bra detta märket kan hoppas på hos mig.

Slutbetyg

Faxe Kondi Booster – Sort

Standard

Inte en susning om detta är en annan smak på Faxe Kondi Booster eller bara en svart variant

Hur smakar det?
Häller upp drickan i ett glas för att se om den är svart, det är den inte, så varför heter den svart energi? Smaken och doften är lika förvirrande den, inte för att det är någon smak jag inte kan placera eller för att det är märkliga smaker i den. Nej det är märkligt för det smakar klassisk generisk energidricka. Lite strävt som en Battery och lite bubbelgum. Det smakar som hundratals andra drickor ute på marknaden. Gott är det, jag gillar klassisk energidricka smak, men jag fattar inte grejen. Sötman är hög, inget sockerfritt här inte. Syran är även den hög, precis som det bör vara på en klassisk energidricka. Eftersmaken är sträv och syrlig. Kolsyran är snudd på perfekt, inte för bubblig och inte för fadd. Riktigt bra, men varför?

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Danmark 2023

Slutsats
Jag har fortfarande ingen aning vad som är grejen med denna drickan. Efter att ha hittat deras sida går det att läsa: Faxe Kondi Booster Sort er en energidrik målrettet nattelivet med smagen af klassisk energidrik. Så… okej dom ville göra en vanlig energidricka av någon anledning. Jaja, det smakar ju gott men förstår inte varför de vill göra något som bokstavligen hundratals andra redan har. Gör som Battery med Battery – Black Edition iaf och färga vätskan kolsvart. Missad chans här. Men generisk dricka får generiskt betyg.

Slutbetyg

Shark god – Shark blood

Standard

Ah hajblod, något av det bästa jag vet!

Hur smakar det?
Misstänker detta skall vara grapefrukt eller blodapelsin eller något liknande. För det är en väldigt syrlig och besk doft som kommer ur burkens öppning. Japp, smakar mycket riktigt grapefrukt eller något motsvarade. Väldigt syrlig och besk smak. Tungan känns som bomull efter första klunken, lite väl aggressivt kanske. Det smakar ju vad det skall smaka, citrus. Finns inte så mycket annat att skriva om den egentligen. Inga spännande undertoner, inga övergångar till något annat. Syrligt och lite beskt, typisk sur citrus. Sötma? Jodå, den är där men utan någon som helst effekt på upplevelsen av drickan. Det mest framträdande är strävheten på tungan efter varje klunk.

Vart hittar jag läskeblasken?
Just denna köptes på cooperscandy.com

Slutsats
Tråkig generisk grapefrukt/syrlig citrus dricka. Burkens design och namn är tio gånger ”fräckare” än smaken. Gillar du vad jag misstänker är grapefrukt och/eller väldigt sura och sträva smaker så är detta perfekt. För mig kommer denna drickan falla i glömska ganska fort. En sådan där man vet att man druckit den men den lämnade inga intryck alls. Vilket kanske är ett öde värre än att bli ihågkommen för något.

Slutbetyg