Venom Energy – Watermelon Lime

Standard

Vattenmelon och lime, gift på burk eller mums?

Hur smakar det?
Doftar mer generisk melon än vattenmelon, vilket inte är så dumt faktiskt. Till en början ganska så trevlig smak av melon, sötman är trevlig och smaken välgjord. Direkt efter att man fått njuta av lite melon kommer limen flygandes med världens dropkick. Dickan förvandlas från ”åh detta är ganska så trevligt” till ”fy bubblan så surt”. Plötsligt dricker jag typ warheads soda istället för en trevlig söt melondricka. Kan någon berätta för Venom att lime inte skall var såhär surt? Jag vill minnas att jag vid ett tillfälle köpte godis på Lagerhaus, typ gelegodis med sura vattenmeloner. Detta är det godiset i dryckesform. Melonsmaken är fortfarande bra och sötman likaså. Men det är strået för surt för mig. Varje klunk slutar med grimasch och det är inte riktigt så jag vill ha min energidricka.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Den är ju god, men samtidigt så är den för sur. Efter en stund så antingen dör smaklökarna eller så vänjer de sig. Oklart vad som faktiskt sker. Så den blir uthärdlig. Hade dom bara skruvat ner syrligheten typ 50% hade detta varit riktigt trevligt. Men nu är det mest ok, efter en stund. Inget jag kommer köpa igen. Trean i betyget är en svag trea, på gränsen till en tvåa. Klarar sig uteslutande på att melonsmaken faktiskt är ganska välgjord.

Slutbetyg

Fanta – Zero Sugar – Watermelon

Standard

Vattenmelon utan socker låter lite väl vattnigt

Hur smakar det?
En väldigt lösgodisvariant doft av vattenmelon. Tänker på de där stenhårda vattenmelon tuggumi-kulorna som fanns i tuggummi automater på B&W. Smaken är desto mer som en helt vanlig naturlig vattenmelon, blandat med typ honungsmelon. Ja honungsmelon, det smakar faktiskt mycket närmare den melonen än vattenmelon. Utan socker är sötman, som man kunde misstänka, väldigt platt. Det kommer en liten pust av vad som skulle kunna vara sötma, men inte mycket mer än så. Det är snarare som en av Lokas överparfymerade smaksatta vatten än en läskeblask. Dock skall sägas att på efter eftersmaken så kommer det något som faktiskt upplevs som lite avlägsen mild sötma. Men drickan smakar gott, inte nödvändigtvis av vattenmelon, men någon melon. Godkänt men inte mycket mer.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ICA

Slutsats
Med tanke på hur skeptisk jag var när jag såg den så skulle jag nog säga att denna Fantan gick vinnande ur striden. Tänkte meig super kemisk vattenmelon med aspartam tendenser. Men en ganska så trevlig melonsmak med tam sötma var faktiskt välkommet. Köper jag den igen? Tveksamt. Drack jag upp hela flaskan utan att rynka på näsan? Japp. Så godkänt.

Slutbetyg

Bang – Delish Strawberry Kiss

Standard

Hoppas inte dom gått runt och pussat på varje jordgubbe de la ner i burken…

Hur smakar det?
Väldigt lovande doft, mera som ett jordgubbsgodis av gele än typ Ekströms jordgubbskräm. Det smakar jordgubbar också, till en början ganska så tydlig och bra smak av godisjordgubbar. Men sen, bokstavligen sekunden efter att den första smaken lagt sig försvinner smaken helt och hållet och smakar bara sött vatten, hur? Jag menar verkligen att smaken bara försvinner i ett vakuum. Väntar man tålmodigt dock så kommer eftersmaken med dunder och brak och nu smakar det ännu trevligare av jordgubbar. Eftersmaken är långvarig och som sagt, väldigt trevlig. Det märkliga är att nu har smaklökarna bestämt sig för att ignorera smaken vid varje ny klunk och koncentrerar sig istället på att invänta eftersmaken. Varje ny klunk nu smakar mest syrligt och lite obestämt sött, sedan försvinner smaken och slutligen kommer den väldigt trevliga eftersmaken. Sötman i drickan är typiskt zero sugar. En relativt ”tom” sötman som gör det tydligt att det är artificiella sötningsmedel i drickan istället för någon variant av ”äkta” socker. Men helt okej sötma, bara att om man inte gillar den effekten eller bismaken kan detta vara en svårflirtad dricka för vissa personer.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på tastyamerica.se

Slutsats
Välsmakande och god dricka. Jordgubben beter sig lite märkligt, som att den initiella smaken liksom försvinner mitt i allt. Men eftersmaken är riktigt trevlig och bär upp hela drickan. Sötmans ihålighet är lite av en besvikelse, andra drickor från Bang har haft en betydligt bättre sötma än denna. Men som sagt, gott från början till slut, bara inget speciellt utmärkande. En ok dricka jag hade kunnat köpa någon gång till.

Slutbetyg

Bang – Black Cherry Vanilla

Standard

Jag hoppas innerligt dom menar varianten av körsbär och inte tomatplantan vid samma namn…

Hur smakar det?
Doftar mera som ett surt körsbär, alltså surt godis, än ett sött sådant. Men en överlag trevlig doft. Smaken är inte alls sur, vilket jag tackar för. En riktigt sötsliskig härlig godissmak av körsbär med en underton av vanilj. Precis som burken sa och jag kunde inte vara mer nöjd än jag redan är. Sötman är fenomenal och det märks inte det minsta att detta är en sockerfri dricka. Hade likväl kunnat vara full av isoglukos som amerikanska drickor tenderar till att vara. Eftersmaken är lika intensiv, sötsliskig och underbar som vid varje ny klunk. Det smakar härligt av körsbär och vaniljen är där, lite i bakgrunden. Vaniljen tar verkligen inte något större utrymme här, men det är helt okej. Jag föredrar att det smakar intensivt av körsbär med lite understöd än att det blir lite åt doftljus-vanilj hållet. Fenomenalt gott!

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på tastyamerica.com

Slutsats
En av de mest intensiva och välsmakande energidrickorna med smak av körsbär jag haft nöjet att dricka. När det först doftade som om det skulle vara en sur dricka blev jag en aningens besviken, inte ännu en syrlig körsbärsdricka… Men vilken underbart sammetslen och välsmakande dricka detta visade sig vara. Om någon skall ta sig till den svenska marknaden så är det denna. Hade köpt på bulk, lätt!

Slutbetyg

Red White & Boom – County Fair

Standard

County fair, state fair, unfair. Finns många fairs. Denna smakar antagligen blåa hallon

Hur smakar det?
Den kanske tvåligaste doften på en dricka någonsin möter mig när burken öppnas. Jag vet i ärlighetens namn inte om jag skall tvätta händerna eller dricka läsk. Doftar nästan lite åt violhållet, men en väldigt väldigt tvålig viol. Tack och lov smakar det inte så mycket tvål, det smakar istället obestämt. Obestämt av en massa olika skogsbär, lite vanilj och beklagligen så är tvålen tillbaks. Surt är det också, riktigt surt. Lite som ett surt godis. Surt skogsbärs och vaniljgodis, blandat med en gnutta tvål då. Vare klunk följer samma mönster. Skarp obestämd och lätt kemisk smak av, någonting. Sedan en ganska rejäl omgång av obestämda bär med en underton av vanilj. Sen en vägg av syrlighet. Efter detta, en ganska tvålig eftersmak med en sötma som känns typiskt sötningsmedel. Och slutligen ett förvirrat uttryck på mitt ansikte där jag inte vet om jag tycker det är ganska gott eller ganska vidrigt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Gillar jag den? Vet faktiskt inte. Jag lutar mer åt ett nej än ett ja. Det smakar inte nödvändigtvis illa och jag gillar som sagt lite tvålig smak i form av viol. Dock är detta inte viol utan det smakar skogsbärsstvål med vanilj. Inte en hit direkt. Men inte heller total katastrof. Men ju mer jag tänker på det desto uppenbarare blir det att det inte riktigt når upp till måttet för en njutbar dricka.

Slutbetyg

Bang – Cherry Blade Lemonade

Standard

Körbärslemonad som har med Blade att göra? Vampyrjägaren?

Hur smakar det?
Trevlig och tydligt sockerfri doft av körsbär är det första som träder fram när burken öppnas. Det smakar faktiskt körsbär också, ganska så trevligt körsbär. Väldigt tydligt att det är ett syntetiskt körsbär dock. Det smakar lite som ett favoritgodis, de där körsbärsgelé godisarna som finns i lösvikt. Varje klunk ackompanjeras av en syrlighet också, nästan som att jag dricker något som skall påminna om något surt godis. Lite warheads över det hela. Men den mycket trevliga smaken av körsbär är den genomsyrande smaken i drickan. Eftersmaken påminner även den om tidigare nämnda gelégodis. Blandat då lite med en viss syrlighet, som sätter en trevlig tvist på drickan. Det sockerfria segmentet som fanns där ganska tydligt på doften, påminde om sockerfria halstabletter, återfinns inte på smaken. Förvisso vet man att det är en sockerfri dricka man smuttar på. Men det är en trevlig och balanserad sötma som inte går överstyr med den där klassiska sockerfria bismaken som ibland hemsöker vissa drickor. Gott från början till slut

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på tastyamerica.com

Slutsats
Fortfarande ingen aning vart Blade kom ifrån, tror dom bara ville ha något som rimmade. Lemonade biten var inte så illa som jag misstänkte. Tänkte mig något riktigt surt körsbär här som skulle påminna om osötat lemonad. Men det smakade godis, bra godis dessutom. Körsbärssmaken är tydligt artificiell men det gör inget för det är en riktigt trevlig smak. Klart dricka som skulle kunna köpas igen och igen.

Slutbetyg

Vira Blåtira – Zero Sugar

Standard

Klassikern Vira Blåtira bantar och tar bort all socker, men behåller den all smaken?

Hur smakar det?
Doften skulle jag säga är identisk med det sockriga originalet. Sötslisk på maxnivå med tuttifrutti-bubbelgum-banan doft. Smaken är lik originalet, men inte riktigt där. Den där intensiva smak-smockan man får av originalet är mycket mildare här. Man känner fortfarande tydligt en smak av (som ajg upplever det) bubbelgum blandat med artificiell banan, vilket inte är fel bara för att det smakar artificiellt, det hör liksom till. Men säg att smaken är nedskruvad med cirka 50%. Självklart har vi inte samma intensitet av sötman heller och man märker verkligen att det är en light dricka (denna med aspartam) i sig som man dricker. Sötman får liksom inte något djup utan det känns som att jag dricker te med suketter. Helt okej, men inget som går upp emot originalet. Eftersmaken är även den mildare, den hänger kvar ett tag men även här går luften ur den lite. Färgen är dock 100% den samma.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på delitea.se men kan finnas i vanliga matbutiker. Främst i trakten kring Sundsvall, där bryggeriet ligger.

Slutsats
Där originalet är en ordentlig sockerbomb med superintensiva smaker för att matcha den intensiva blåa färgen, så är detta en betydligt mildare och lite ”plattare” variant. Men med det sagt, denna är mer lättdrucken och jag kan ta mig ann ett helt glas på fastande mage utan att behöva ta en paus i mitten för att låta mina smaklökar få andas ut. Originalet och zero varianten får båda en trea. Där originalet egentligen är för intensiv så är det nostalgi deluxe och ett litet glas till lördagsfilmen är nog. Denna varianten får en trea för att den är mer lättdrucken och jag kan ta mig igenom ett större glas till samma film. Två drickor med två olika syften och målgrupper, men där båda kan få sig en tripp nostalgi. Med eller utan socker.

Slutbetyg

Wolverine – Tropical Blast

Standard

Wolverine har gått vilse in i en tropisk dungel och kommer ut med ananas och passionsfrukt

Hur smakar det?
Första klunken är inte speciellt bra. Det smakar skarpt av passionsfrukt och ananas essens och mina smaklökar ryggar något. Drickan ger ett ganska kemiskt intryck och det tar många långa sekunder innan smaken omvandlas till något som, faktiskt, är ganska trevligt. Efter de där lite smått brutala sekunderna kommer smakerna till sin rätt och det är en fin smak av ananas och passionsfrukt. Sötman på drickan är även den fin, sockerfri dricka, men det känns som att jag druckit en helt vanlig juice. Men varje ny klunk blir samma resa för smaklökarna. Först lite lätt panik över den syntetiska skarpa smaken, sen sitta snällt och vänta så kommer den trevliga sötman och smaken av frukt så sakteligen.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ÖoB. Finns antagligen där Wolverine finns.

Slutsats
När det är tropiska smaker så har industrin ofta in mer fantasi än ananas, passionsfrukt och mango. Varför kan vi inte få gul kiwi, litchi, papaya eller drakfrukt? Så ganska standard på smaksättning och utförandet är väl sisådär. Den är riktigt trevlig när man kommer till eftersmaken, men varje ny klunk blir en grimas. Och det är just den grimasen som tar ner den från medelmåtta till tack men nej tack.

Slutbetyg

Bang – Strawberry Blast

Standard

Att denna drickan inte har hela texten från musiktemat till Team America på fronten är ett stort misstag.

Hur smakar det?
Doftar riktigt najs. Inte jordgubbar som i färska jordgubbar, utan snarare som pop-rocks med smak av jordgubbar. Smaken är den samma som doften, detta är pop-rocks på burk, lysande! Fast utan att poppande då såklart. Nej detta smakar ljuvligt lent och av härligt artificiell jordgubbe. Sötman är riktigt fin och det märks knappt att man dricker något som är sockerfritt, utan att lida av den lite ”tomma” sötman som för mycket sötningsmedel kan ge. Det är nästan som att det finns lite Skittles i den också, fast då dom citronsmakande gula godisarna. Tillsammans blir det en riktigt fenomenal godisdricka som sätter ett leende på läpparna.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på tastyamerica.com

Slutsats
Vid varje klunk jag tar så hör jag ändå temat från Team America i huvudet. Väldigt patriotisk burk och tja, jordgubbar får väl anses som ganska amerikanskt det med kanske? Nej inte riktigt. Men gott är det! Pop-rocks på burk borde ju vara nog med anledning att köpa sig ett exemplar eller två när tillfälle ges.

Slutbetyg

PXL – Rock & Rage

Standard

Vilken rock är det vi pratar om? Musiken eller stenen? Skall smaka svarta vinbär och granatäpple iaf

Hur smakar det?
Doftar lite svarta vinbär blandat med något surt, som en citron. Det svarta vinbäret kommer fram mycket bättre i smaken dock. En riktigt trevlig smak faktiskt, påminner om de svarta vingummi-godisarna i basset påsarna (innan dom pajjade receptet helt för några år sedan). Direkt efter att man känner den goda smaken av svarta vinbär så kommer en väldigt ihålig och vattnig smak, om det är granatäpplet eller sukralosen som dyker upp vet jag inte. Men det blir ett tydligt avbrott i den annars så trevliga smaken. Smakar inte illa, blir bara lite oväntat avbrott. Kort efter det dyker den behagliga smaken av svarta vinbär upp igen och sätter ett leende på läpparna. Den avslutande eftersmaken är syrlig, åter igen som om de blandat i citron av något slag. Trevligt avslut faktiskt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på cooperscandy.com men har skådats i kiosker av olika slag.

Slutsats
Deras ”manifest” på drickan är att detta är drickan som du kan smutta på för att hålla dig vaken hela natten för att beskåda ”superhuman strength” såsom när en fight på en bar resulterar i en krater eller när en byggnad blir omgjord till en parkeringsplats. Då skall du stå där med din Pxl Rock& Rage och bara njuta av att se detta spektakel. Först och främst: Va? Och för det andra: Nej jag tänker inte stå och beskåda något sådant med mina egna ögon, möjligtvis på TV. Själva drickan, sedd utan märkliga texter på burken är ganska så trevlig. Hade gärna fått smaka mer av svarta vinbär och sötman är lite ”ihålig” men som sagt, helt okej. Ser jag den i kyldisken är den ett bra val, blir inte besviken på inköpet.

Slutbetyg