Bang – Strawberry Blast

Standard

Att denna drickan inte har hela texten från musiktemat till Team America på fronten är ett stort misstag.

Hur smakar det?
Doftar riktigt najs. Inte jordgubbar som i färska jordgubbar, utan snarare som pop-rocks med smak av jordgubbar. Smaken är den samma som doften, detta är pop-rocks på burk, lysande! Fast utan att poppande då såklart. Nej detta smakar ljuvligt lent och av härligt artificiell jordgubbe. Sötman är riktigt fin och det märks knappt att man dricker något som är sockerfritt, utan att lida av den lite ”tomma” sötman som för mycket sötningsmedel kan ge. Det är nästan som att det finns lite Skittles i den också, fast då dom citronsmakande gula godisarna. Tillsammans blir det en riktigt fenomenal godisdricka som sätter ett leende på läpparna.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på tastyamerica.com

Slutsats
Vid varje klunk jag tar så hör jag ändå temat från Team America i huvudet. Väldigt patriotisk burk och tja, jordgubbar får väl anses som ganska amerikanskt det med kanske? Nej inte riktigt. Men gott är det! Pop-rocks på burk borde ju vara nog med anledning att köpa sig ett exemplar eller två när tillfälle ges.

Slutbetyg

PXL – Rock & Rage

Standard

Vilken rock är det vi pratar om? Musiken eller stenen? Skall smaka svarta vinbär och granatäpple iaf

Hur smakar det?
Doftar lite svarta vinbär blandat med något surt, som en citron. Det svarta vinbäret kommer fram mycket bättre i smaken dock. En riktigt trevlig smak faktiskt, påminner om de svarta vingummi-godisarna i basset påsarna (innan dom pajjade receptet helt för några år sedan). Direkt efter att man känner den goda smaken av svarta vinbär så kommer en väldigt ihålig och vattnig smak, om det är granatäpplet eller sukralosen som dyker upp vet jag inte. Men det blir ett tydligt avbrott i den annars så trevliga smaken. Smakar inte illa, blir bara lite oväntat avbrott. Kort efter det dyker den behagliga smaken av svarta vinbär upp igen och sätter ett leende på läpparna. Den avslutande eftersmaken är syrlig, åter igen som om de blandat i citron av något slag. Trevligt avslut faktiskt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på cooperscandy.com men har skådats i kiosker av olika slag.

Slutsats
Deras ”manifest” på drickan är att detta är drickan som du kan smutta på för att hålla dig vaken hela natten för att beskåda ”superhuman strength” såsom när en fight på en bar resulterar i en krater eller när en byggnad blir omgjord till en parkeringsplats. Då skall du stå där med din Pxl Rock& Rage och bara njuta av att se detta spektakel. Först och främst: Va? Och för det andra: Nej jag tänker inte stå och beskåda något sådant med mina egna ögon, möjligtvis på TV. Själva drickan, sedd utan märkliga texter på burken är ganska så trevlig. Hade gärna fått smaka mer av svarta vinbär och sötman är lite ”ihålig” men som sagt, helt okej. Ser jag den i kyldisken är den ett bra val, blir inte besviken på inköpet.

Slutbetyg

Venom Energy – Strawberry Apple

Standard

Jordgubbe och äpple, gift på burk eller mums?

Hur smakar det?
Doften är väldigt anonym, svag svag doft av vad som skulle kunna vara något fruktigt. Smaken följer tyvärr samma mönster, det smakar väldigt svagt av något som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Kanske att det smakar någon lite halvsyntetisk jordgubbe, men det är verkligen inte mycket. Smaken är snarare obestämt sött, men inte någon speciellt bra sötma heller. Den är kort i smaken och ger inte mycket till nöje vid varje klunk. Eftersmaken bjuder på lite mera jordgubbe än tidigare, men det är inte tillräckligt för att rädda upp denna drickan från det mediokra läge den hamnat i. Inte dålig, inte bra, inte något egentligen.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på overhypd.se

Slutsats
Om man inte heter Fanta så brukar de flesta drickor som smakar av jordgubbar antingen smaka super syntetiskt eller inte smaka som det den skall smaka alls. Detta är åt det senare hållet. Väldigt klen smak på drickan och inget jag kommer lägga på minnet. En dricka jag kommer behöva söka efter i arkivet för att se om jag druckit då den är så intetsägande.

Slutbetyg

Monster Reserve – White Pineapple

Standard

White pineapple är inget hittepå av Monster utan en egen sort av ananas som är sötare

Hur smakar det?
Luktar precis som vilken ananas som helst, så på doften har vi inget skillnad mot andra ananasdrickor. Smaken är dock annorlunda, från exempelvis Monster Ultra Gold. Det smakar mera som att jag dricker något med äkta ananas i sig än något som är framställt för att påminna om ananas i smaken. Den distinkta smaken som ananas har återfinns i denna drickan. Vid varje klunk får man känslan att man precis tagit ett bett av en färsk ananas. Sötman är bra den med, inte allt för intensiv då det finns inslag av syrlighet i drickan också som tar udden av. Det smakar alltså inte som exempelvis det spadet som konserverad ananas ligger i, som är en ren och skär sockerbomb. Eftersmaken hänger kvar ett tag och erbjuder mer av det samma. En trevlig söt smak av ananas. Dock är kolsyran på tok för svag. Den borde skruvats upp 100% så man får lite bubbel med i sin dricka.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på cooperscandy, men med tanke på att innehållsförteckningen är svensk kan den nog dyka upp i flertalet butiker.

Slutsats
God ananas dricka vars fruktval kanske är lite mer av en gimmick än en faktisk skillnad. Det smakar kort och gott av ananas, god ananas. Inte riktigt lika naturligt som att sitta och äta skivor av en färsk frukt, men ganska nära på att härma den naturliga smaken hos den bepansrade frukten. Inte en sockerfri variant dock, så inget som kommer drickas ofta för egen del. Håller mig till Monster Ultra Gold för energidrycker som smakar ananas. Oklart vad som är ”reserve” med drickan. Knappast att dom har allt i någon kalkstensgrotta i Frankrike som mognat under ett decennium. Nåväl, god dricka och om du gillar socker, koffein och ananas är detta ett givet köp.

Slutbetyg

PXL – Liquid Lightning

Standard

Energidricka fylld med pixlar och flytande blixtar, låter farligt.

Hur smakar det?
Doftar citron, vilket var misstanken, citron och lime står det faktiskt i det finstilta på drickan. Varför inte på framsidan? Nåväl, dags för smaktest. Söt citron, inte alls så sur som jag förväntade mig. Istället för WC-anka får jag Fox Citron. Till en början tyckte jag att citronen kändes lite urvattnad, men efter att man svalt drickan kommer en riktigt underbar smak av fyllig söt citron. Eftersmaken är verkligen det som driver denna drickan framåt. Varje första klunk smakar i ärlighetens namn lite vattnigt, citronen är svag och sötman tydlig av sötningsmedel. Men sen, sekunden efter att du svalt drickan så börjar eftersmaken göra sitt och det smakar söt citron på ett högst angenämt vis. Visst man vet att det är en light produkt man druckit, men det är balanserat. Kolsyran är lite väl svag kanske, hade gärna haft lite mera intensivitet där. Men bra dricka.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på cooperscandy.com men har skådats i kiosker runt om i Göteborg. Verkar vara på uppgång (sommaren 2022)

Slutsats
Burken är lite väl anonym för sitt eget bästa, tycker inte man skall behöva läsa det finstilta för att veta vad man köper. Men misstanken om citron pga den gula färgen stämde ju. God citron också. Dom lyckas undvika WC-anka och smakar lite åt citrongodis hållet istället. Även om burken är lite väl anonym så gillar jag stilen på den. Kan den ersätta min daily driver som är Monster Ultra White? Knappast. Men står jag i kiosken och suktar efter något och dom inte råkar ha en Monster Ultra är detta drickan jag plockar upp fortsättningsvis.

Slutbetyg

Red Bull – Winter Edition – Fikon-Äpple

Standard

Det är september och winter edition är redan här, sommaren är kort som dom säger…

Hur smakar det?
Här har vi ett ordentligt handikapp för jag har inte en susning hur ett fikon smakar. Så vad som inte är äpple i denna drickan kan vara ett fikon. Öppnar upp och genast luktar det väldigt intensivt av äpple. Som en sådan liten tetra med BOB äpple saft koncentrat. Det finns något annat på doften också som nästan luktar lite som en godisbutik. Första klunken och jämförelsen med en godisbutik står fast. Tänk en godisbutik i ett köpcenter, inte högintensivt men du vet att det finns en butik som säljer lösgodis i närheten. Smakar en del äpple men en del annat också, som jag misstänker är fikonet. Sötman är trevlig, upplevs som strået sötare än originalet. Eftersmaken är blandad kompott. Sötman gör en linjär avvikande sorti, men lite då och då kommer en beska som jag inte uppskattar. När jag hunnit halva burken ungefär är jag ganska trött på smaken. Smakar fortfarande trevligt men en sur och lite besk eftersmak blir mer och mer påtaglig efter varje klunk. Acceptabel, inte mer.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på cooperscandy.com

Slutsats
Fikon lät konstigt, och kanske var det lite konstigt också eftersom drickan inte riktigt gick hem. Men det var inte någon katastrof heller. Den följer mönster från tidigare Winter editions där det är en dricka man köper en gång och sen aldrig igen. Inte för att den var dålig nödvändigtvis, men det finns så mycket annat som är så mycket bättre. Och att köpa något bara för att det finns under en begränsad tid och ”hör till årstiden” lirar inte i min bok. Jag köper mycket hellre en Red Bull original, som fortfarande är världens godaste energidricka.

Slutbetyg

Red White & Boom – Daytona Beach

Standard

Daytona, fin strand och Nascar. Glöm inte Florida Man också, hoppas inte han är närvarande i drickan

Hur smakar det?
Skall smaka ananas och mango, vilket det typ gör. Ingen vidare behaglig ananas dock, det är lite syntetiskt. Samma med mangon. Oklart om dom blandat i kokos också eller om det bara är den artificiella smaken av mango och ananas som tillsammans får det att smaka lite lätt av kokos. Men oavsett om det var avsiktligt eller inte så är kokos i dricka något av det hemskaste som finns och jag är inte nöjd. När kokos-smaken (eller vad det nu är) lagt sig kommer ananasen tillbaks på eftersmaken och ger en ganska så behaglig sötma. Inte speciellt långvarig dock. Sötman är inte speciellt överdriven överlag på drickan, utan den är ganska så balanserad. Men den där bismaken av kokos alltså, kan inte släppa den. Urk.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
En dricka som är precis under graden för acceptabel. Det är inget nödvändigtvis fel på den, men smakerna är lite väl syntetiska och bismaken av kokos är inte behaglig. Tråkig dricka som tematiserar kring ett ganska känt amerikanskt område snarare än något halvironiskt-patriotiskt som de tidigare drickorna hade. Nåväl, bättre lycka nästa gång Merica Energy.

Slutbetyg

Red White & Boom – Patriot Punch

Standard

Amerika nationalistisk energidricka som enligt bilden ser ut att vara smaksatt som en mutlivitamin dricka

Hur smakar det?
Doftar märkligt nog mer som bubbelgum än de frukter som avbildas på framsidan av burken. Smaken är väldigt förvirrad, det smakar som ett enda virrvarr av olika söta saker, kan inte plocka ut någon komponent. Åter igen så påminner det mest om bubbelgum, vilket inte är en dålig smak, bara inte vad jag förväntade mig. Ganska så syrlig dricka också, som surt godis snarare än en citron. Sötman är intensiv, det är verkligen som en smäll, så drickans namn lever upp till namnet i det avseendet. Burkens omslag avbilder körsbär, vindruvor, äpple, jordgubbar, vattenmelon, ananas, apelsin och päron. Jag finner ingen av dessa frukter eller bär i drickan. Bara sött med sött, men ganska så gott, om än diffust.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
De tidigare drickorna, exempelvis ‘Merican Classic, hade ett mycket roligare utförande i designen. Lite roligare namn, lite snyggare burk och en avbildning av en överdrivet muskulös amerikansk president. Här är det bara lite frukt på framsidan. Och inte ens frukt jag hittar i själva drickan. Designen åt sidan så är drickan helt okej, men inget speciellt. Lite tråkigt att inte hitta exempelvis jordgubbe, ananas och körsbär. Men bubbelgum är gott det med.

Slutbetyg

Bang Energy Drink – Champagne

Standard

Kommer Bang att ersätta de traditionella champagneflaskorna på diverse högtidliga firanden, med sin energiberikade variant av den populära franska specialiteten?

Hur smakar det?
Hur doftar egentligen champagne? Jag har inget minne av det, måste ha varit 15 år sedan jag drack det på något bröllop eller liknande. Det doftar hur som helst: Trocadero. Trocadero blandat med julebrus. Vilket inte är mig emot. Första klunken och jag bibehåller min åsikt om Trocadero blandat med julebrus. Den där ljuvliga fruktiga smaken av de båda drickorna blandat med lite bubbelgum. Oerhört trevlig smak. Sötman i drickan känns dock lite tunn. Efter att smaklökarna översköljts av den underbara smaken kommer första vågen av sötma och den känns lite vattnig, har liksom inte så mycket kropp att ställa upp med. Men sen kommer våg två av sötma och den är betydligt bättre. En långvarig och underbar eftersmak av Trocabubbelgum ligger kvar över smaklökarna som ett ljuvligt täcke. Någonstans på vägen tycker jag mig känna av en syrlighet, kanske skulle det vara spåret av champagne? För det finns verkligen inget på denna drickan som påminner om champagne. Det är nämligen gott, vilket champagne (eller mousserade) inte är.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på coopercandy.com

Slutsats
Hade ingen som helst aning vad som skulle bli upplevelsen med denna drickan. Att den var god hade jag hört av en vän, men inte vad den egentligen smakade. Detta är utan tvekan en av de bäst smakande energidrickorna till dato. Fantastiskt underbar smak som då, åter igen, påminner om Trocadero, min favorit julebrus och med en skvätt av bubbelgum. Jag förväntade mig snarare något åt Battery hållet, med en dricka som har en torr och lite sträv eftersmak, för att likna mousserande viner. Men icke. De skruvade istället upp sötman till 11 och levererade en fantastisk dricka. Hoppas innerligt att denna dyker upp på den inhemska marknaden.

Slutbetyg

Bang Energy Drink – Cotton Candy

Standard

Det kan inte bli mer sötsliskig sockerbomb än sockervadd, eller?

Hur smakar det?
Jag måste erkänna att det nog är cirka 25 år sedan jag smakade sockervadd, så mina referenser till denna nöjesparksklassikern är ganska gamla. Men det doftar sött iaf, vilket jag antar är ett kriterie för sockervadd. Smaken likaså, det smakar sött. Som en blandning mellan rent socker, vanilj och hallon. Smakar som burken ser ut. Lite bubbelgum i sötslisket också. Ja just det, sötslisket, det är högt. Skyhögt faktiskt. Detta är sockerfritt men det kändes som att det borde göra ont i tänderna vid varje klunk. Men på något märkligt vis är inte sötman övermäktig. Vissa drickor från exempelvis Thailand har varit sötare på ett nästan obehagligt vis, denna är det inte. Antagligen pga att detta är en sockerfri dricka, men dom har skruvat upp smakerna så det skall vara sötsliskigt upp över öronen. Vilket dom lyckats med. Eftersmaken hänger kvar oerhört länge och tar flera minuter att avta.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på coopercandy.com

Slutsats
Att det skulle vara sockerbomb (utan socker dock) visste man ju redan. Men skulle det bli en kemis sörja som till slut hamnar i vasken? Nope. Faktiskt en riktigt trevlig dricka om än lite för sötsliskig för min smak. Levererar 100% vad som står på burken dock. Vill man ha något som innehåller koffein och aminosyror och kreatin och alla möjliga ”nyttigheter” men ändå vill känna att man är sjukt onyttig så är detta drickan för dig!

Slutbetyg