Maxx Energy Drink – Happy Exxtreme

Standard

Happy exxtreme är ett extremt namn men är drickans innehåll lika exxtrem eller bara med ett x?

Hur smakar det?
Förväntar mig generisk energidricka och när jag stoppar nosen i flaskan möts jag av en ganska så försiktig doft av generiskt bubbelgum. Vilket inte är fel, bubbelgum är najs, men det är än så länge helt enligt förväntningarna. Smaken är även den ganska så försiktig, det smakar precis som jag föreställde mig, dvs generiskt bubbelgum. Trevlig mild smak av bubbelgum med en svag underton av något lite surt. Typ som om någon blandat bubbelgum med något de hoppades skulle efterlikna typ Battery. Men trevligt och gott, om än ganska så mildt. Så vart den exxtrema biten är vette tusan.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på dollarstore

Slutsats
Vi måste prata om flaskan. Detta är typ den sladdrigaste 1L flaskan jag någonsin druckit ur. Viker sig nästan när man vinklar den för en klunk. Så var uppmärksam på det. Men åter till själva drickan. Speciellt extrem är den inte, det är helt klart ett x för mycket i namnet. Överlag en trevlig dricka som är varken bu eller bä. Befinner mig sig på exempelvis dollarstore och är sugen på något billigt och fullt tjänligt, för all del, välj Happy Exxtreme då.

Slutbetyg

Bang – Purple Guava Pear

Standard

Som vanligt med Bang fattar jag inte namnet, är purple guava pear namnet på en frukt eller är det purple guava + pear? Ingen aning

Hur smakar det?
Knepig och svårbedömd smak. Smakar inte speciellt intensivt, utan en ganska så trevlig men obestämd söt smak som smyger upp i styrka ju längre tid det går mellan klunkarna. Min spontana tanke på smaken är päron blandat med ananas. Och inte som att de blandat päron och ananas juice utan något som redan är en blandning av sagda frukter. Vid varje klunk är drickan tämligen anonym, men ju längre man låter eftersmaken rulla desto mer framträdande blir den. Nu vet jag inte om jag känner smaken av päron bara för att jag läser det på burken, men eftersmaken är väldigt centrerad runt päron med en mild behaglig sötma. Trevlig utan några krusiduller.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på tastyamerica.se

Slutsats
Åter igen, jag vet inte vad det är tänkt att denna skall smaka så vi slänger namnet helt ut ur fönstret och fokuserar på vad den faktiskt smakar. Och det den smakar, enligt mig, är trevligt mildt av ananas och päron. Att drickan sakta smyger upp i sin styrka på eftersmaken är ganska skoj. Den är ingen wow dricka utan försiktigt trevlig och lättdrucken. När man vill ha en ganska anonym dricka som man kan smutta på när man vill ha en normal dag för smaklökarna. Typ som en Monster ultra white. Trevlig baseline liksom.

Slutbetyg

Bang – Power Punch

Standard

Power punch, som i typ hawaiian punch? Kool-aid? Ingen aning

Hur smakar det?
Doftar mycket riktigt typ fruktpunch, tänk Hawaiian punch. Smaken är den samma som doften, intensiv sötsliskig smak av fruktpunch. Fast med en ganska så märkbar syrlighet i drickan, nästan som att de blandat i lite surt godis. Sötman är intensiv men samtidigt ”ihålig” finns liksom ingen botten i den. Ändå smakar det inte speciellt mycket av sötningsmedel, utan det är bara en märklig blandning av intensiv och menlös sötma på samma gång. Eftersmaken är väldigt angenäm. En härlig söt smak av vad som närmast kan beskrivas som ”rött godis”. Eftersmaken hänger kvar väldigt väldigt länge också, men smaklökarna tröttnar inte på den utan den avtar så sakteligen och jag sitter och slickar mig lite lätt om läpparna och smackar efter varje klunk. Godis på burk utan att gå till överdrift.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på tastyamerica.se

Slutsats
När den heter något i stil med punch var det genast just amerikansk (får vi väl ändå kalla den) fruktpunch. Den smakar som en icke kolsyrad dricka vid namn Hawaiian punch, så därför finner vi ingen recension av den på denna sidan. Men högintensiv smak av typ alla röda frukter och bär man kan tänka sig är väl en rättvis summering. Detta är sockerfritt, som allt annat Bang, och det märks. Men inte på ett sätt som på något vis förstör drickan. Välsmakande dricka som gärna får infinna sig på den svenska marknaden.

Slutbetyg

Bang – Miami Cola

Standard

Oklart vad som gör den Miami, hoppas inte det betyder solkräm bara….

Hur smakar det?
Första intrycket är inte speciellt bra. Det luktar som en cola som något gått fel med. Det finns en doft av typ övermogen citron till den punkt där den är sekunder iväg från att börja mögla. Doften är allt annat än lockande. Smaken är en aningens bättre, men jag kan inte skaka smaken av mögliga citroner. Den sötsliskighet som infinner sig påminner mig mer om sopor än en god dricka. Själva colan är som helt bortspolad, ingen aning vart den tog vägen i resten av drickan. Sötman är väldigt tydligt sötningsmedel och är inte speciellt njutbar. Dock så är efter-eftersmaken helt okej. Då har den ruttnande citronen och vad som skulle kunna vara en cola lagt sig på ett ganska så behagligt vis. Men resan dit var inte bra. Varje ny klunk får mig att tänka på sopor och jag vill inte dricka mera. 1/3 av burken mäktade jag med innan det blev vasken.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på tastyamerica.se

Slutsats
Tråkig cola tänkte jag, standard calippo eller haribo colanappar. Nope! Rutten citron och menlös cola istället. Det är fullt möjligt att det var något fel på burken jag fick. Drickan såg helt okej ut, men den smakar verkligen vidrigt. Inte fullt odrickbar, men snudd på. Jag tänker iaf inte testa den igen för att se om det var ett måndagsexemplar eller inte. Det blev diskhon för resten av drickan och den får därför ett värdigt betyg utefter detta.

Slutbetyg

Venom Energy – Watermelon Lime

Standard

Vattenmelon och lime, gift på burk eller mums?

Hur smakar det?
Doftar mer generisk melon än vattenmelon, vilket inte är så dumt faktiskt. Till en början ganska så trevlig smak av melon, sötman är trevlig och smaken välgjord. Direkt efter att man fått njuta av lite melon kommer limen flygandes med världens dropkick. Dickan förvandlas från ”åh detta är ganska så trevligt” till ”fy bubblan så surt”. Plötsligt dricker jag typ warheads soda istället för en trevlig söt melondricka. Kan någon berätta för Venom att lime inte skall var såhär surt? Jag vill minnas att jag vid ett tillfälle köpte godis på Lagerhaus, typ gelegodis med sura vattenmeloner. Detta är det godiset i dryckesform. Melonsmaken är fortfarande bra och sötman likaså. Men det är strået för surt för mig. Varje klunk slutar med grimasch och det är inte riktigt så jag vill ha min energidricka.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Den är ju god, men samtidigt så är den för sur. Efter en stund så antingen dör smaklökarna eller så vänjer de sig. Oklart vad som faktiskt sker. Så den blir uthärdlig. Hade dom bara skruvat ner syrligheten typ 50% hade detta varit riktigt trevligt. Men nu är det mest ok, efter en stund. Inget jag kommer köpa igen. Trean i betyget är en svag trea, på gränsen till en tvåa. Klarar sig uteslutande på att melonsmaken faktiskt är ganska välgjord.

Slutbetyg

Bang – Delish Strawberry Kiss

Standard

Hoppas inte dom gått runt och pussat på varje jordgubbe de la ner i burken…

Hur smakar det?
Väldigt lovande doft, mera som ett jordgubbsgodis av gele än typ Ekströms jordgubbskräm. Det smakar jordgubbar också, till en början ganska så tydlig och bra smak av godisjordgubbar. Men sen, bokstavligen sekunden efter att den första smaken lagt sig försvinner smaken helt och hållet och smakar bara sött vatten, hur? Jag menar verkligen att smaken bara försvinner i ett vakuum. Väntar man tålmodigt dock så kommer eftersmaken med dunder och brak och nu smakar det ännu trevligare av jordgubbar. Eftersmaken är långvarig och som sagt, väldigt trevlig. Det märkliga är att nu har smaklökarna bestämt sig för att ignorera smaken vid varje ny klunk och koncentrerar sig istället på att invänta eftersmaken. Varje ny klunk nu smakar mest syrligt och lite obestämt sött, sedan försvinner smaken och slutligen kommer den väldigt trevliga eftersmaken. Sötman i drickan är typiskt zero sugar. En relativt ”tom” sötman som gör det tydligt att det är artificiella sötningsmedel i drickan istället för någon variant av ”äkta” socker. Men helt okej sötma, bara att om man inte gillar den effekten eller bismaken kan detta vara en svårflirtad dricka för vissa personer.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på tastyamerica.se

Slutsats
Välsmakande och god dricka. Jordgubben beter sig lite märkligt, som att den initiella smaken liksom försvinner mitt i allt. Men eftersmaken är riktigt trevlig och bär upp hela drickan. Sötmans ihålighet är lite av en besvikelse, andra drickor från Bang har haft en betydligt bättre sötma än denna. Men som sagt, gott från början till slut, bara inget speciellt utmärkande. En ok dricka jag hade kunnat köpa någon gång till.

Slutbetyg

Bang – Black Cherry Vanilla

Standard

Jag hoppas innerligt dom menar varianten av körsbär och inte tomatplantan vid samma namn…

Hur smakar det?
Doftar mera som ett surt körsbär, alltså surt godis, än ett sött sådant. Men en överlag trevlig doft. Smaken är inte alls sur, vilket jag tackar för. En riktigt sötsliskig härlig godissmak av körsbär med en underton av vanilj. Precis som burken sa och jag kunde inte vara mer nöjd än jag redan är. Sötman är fenomenal och det märks inte det minsta att detta är en sockerfri dricka. Hade likväl kunnat vara full av isoglukos som amerikanska drickor tenderar till att vara. Eftersmaken är lika intensiv, sötsliskig och underbar som vid varje ny klunk. Det smakar härligt av körsbär och vaniljen är där, lite i bakgrunden. Vaniljen tar verkligen inte något större utrymme här, men det är helt okej. Jag föredrar att det smakar intensivt av körsbär med lite understöd än att det blir lite åt doftljus-vanilj hållet. Fenomenalt gott!

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på tastyamerica.com

Slutsats
En av de mest intensiva och välsmakande energidrickorna med smak av körsbär jag haft nöjet att dricka. När det först doftade som om det skulle vara en sur dricka blev jag en aningens besviken, inte ännu en syrlig körsbärsdricka… Men vilken underbart sammetslen och välsmakande dricka detta visade sig vara. Om någon skall ta sig till den svenska marknaden så är det denna. Hade köpt på bulk, lätt!

Slutbetyg

Red White & Boom – County Fair

Standard

County fair, state fair, unfair. Finns många fairs. Denna smakar antagligen blåa hallon

Hur smakar det?
Den kanske tvåligaste doften på en dricka någonsin möter mig när burken öppnas. Jag vet i ärlighetens namn inte om jag skall tvätta händerna eller dricka läsk. Doftar nästan lite åt violhållet, men en väldigt väldigt tvålig viol. Tack och lov smakar det inte så mycket tvål, det smakar istället obestämt. Obestämt av en massa olika skogsbär, lite vanilj och beklagligen så är tvålen tillbaks. Surt är det också, riktigt surt. Lite som ett surt godis. Surt skogsbärs och vaniljgodis, blandat med en gnutta tvål då. Vare klunk följer samma mönster. Skarp obestämd och lätt kemisk smak av, någonting. Sedan en ganska rejäl omgång av obestämda bär med en underton av vanilj. Sen en vägg av syrlighet. Efter detta, en ganska tvålig eftersmak med en sötma som känns typiskt sötningsmedel. Och slutligen ett förvirrat uttryck på mitt ansikte där jag inte vet om jag tycker det är ganska gott eller ganska vidrigt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Gillar jag den? Vet faktiskt inte. Jag lutar mer åt ett nej än ett ja. Det smakar inte nödvändigtvis illa och jag gillar som sagt lite tvålig smak i form av viol. Dock är detta inte viol utan det smakar skogsbärsstvål med vanilj. Inte en hit direkt. Men inte heller total katastrof. Men ju mer jag tänker på det desto uppenbarare blir det att det inte riktigt når upp till måttet för en njutbar dricka.

Slutbetyg

Bang – Cherry Blade Lemonade

Standard

Körbärslemonad som har med Blade att göra? Vampyrjägaren?

Hur smakar det?
Trevlig och tydligt sockerfri doft av körsbär är det första som träder fram när burken öppnas. Det smakar faktiskt körsbär också, ganska så trevligt körsbär. Väldigt tydligt att det är ett syntetiskt körsbär dock. Det smakar lite som ett favoritgodis, de där körsbärsgelé godisarna som finns i lösvikt. Varje klunk ackompanjeras av en syrlighet också, nästan som att jag dricker något som skall påminna om något surt godis. Lite warheads över det hela. Men den mycket trevliga smaken av körsbär är den genomsyrande smaken i drickan. Eftersmaken påminner även den om tidigare nämnda gelégodis. Blandat då lite med en viss syrlighet, som sätter en trevlig tvist på drickan. Det sockerfria segmentet som fanns där ganska tydligt på doften, påminde om sockerfria halstabletter, återfinns inte på smaken. Förvisso vet man att det är en sockerfri dricka man smuttar på. Men det är en trevlig och balanserad sötma som inte går överstyr med den där klassiska sockerfria bismaken som ibland hemsöker vissa drickor. Gott från början till slut

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på tastyamerica.com

Slutsats
Fortfarande ingen aning vart Blade kom ifrån, tror dom bara ville ha något som rimmade. Lemonade biten var inte så illa som jag misstänkte. Tänkte mig något riktigt surt körsbär här som skulle påminna om osötat lemonad. Men det smakade godis, bra godis dessutom. Körsbärssmaken är tydligt artificiell men det gör inget för det är en riktigt trevlig smak. Klart dricka som skulle kunna köpas igen och igen.

Slutbetyg

Wolverine – Tropical Blast

Standard

Wolverine har gått vilse in i en tropisk dungel och kommer ut med ananas och passionsfrukt

Hur smakar det?
Första klunken är inte speciellt bra. Det smakar skarpt av passionsfrukt och ananas essens och mina smaklökar ryggar något. Drickan ger ett ganska kemiskt intryck och det tar många långa sekunder innan smaken omvandlas till något som, faktiskt, är ganska trevligt. Efter de där lite smått brutala sekunderna kommer smakerna till sin rätt och det är en fin smak av ananas och passionsfrukt. Sötman på drickan är även den fin, sockerfri dricka, men det känns som att jag druckit en helt vanlig juice. Men varje ny klunk blir samma resa för smaklökarna. Först lite lätt panik över den syntetiska skarpa smaken, sen sitta snällt och vänta så kommer den trevliga sötman och smaken av frukt så sakteligen.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ÖoB. Finns antagligen där Wolverine finns.

Slutsats
När det är tropiska smaker så har industrin ofta in mer fantasi än ananas, passionsfrukt och mango. Varför kan vi inte få gul kiwi, litchi, papaya eller drakfrukt? Så ganska standard på smaksättning och utförandet är väl sisådär. Den är riktigt trevlig när man kommer till eftersmaken, men varje ny klunk blir en grimas. Och det är just den grimasen som tar ner den från medelmåtta till tack men nej tack.

Slutbetyg