Bang Energy Drink – Birthday Cake Bash

Standard

En födelsedagstårta som någon slagit tydligen, undrar om det har någon betydelse på smaken

Hur smakar det?
Vilken galet invasiv doft av ”birthday cake” som kommer ur burken. Det är som att gå in på en glassbar efter att det skett en olycka där någon tappat ut hundra liter vaniljglass och en pall glasstrutar som sedan smällt ihop till en enda sörja av sötslisk. Smaken är precis som doften, galet potent. Men det funkar faktiskt, detta är ganska så trevligt. Iaf de första tre klunkarna. Men gissningsvis är detta en smak man snabbt tröttnar på. Men vaniljsmaken är riktigt najs och det smakar som att de blandat en ganska parfymerad vanilj med just glassrån. Sötman är oerhört intensiv, men oroa er inte, denna är sockerfri. Finns inte speciellt många nyanser till denna drickan, det är födelsedagstårta rätt igenom. Så är det en smak du gillar lär du gilla denna.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på cooperscandy.com

Slutsats
Antingen total katastrof eller succé, lutar väl mer år succé än katastrof. Som sagt, detta är en intensiv dricka med en smak som antagligen blir enformig efter kanske halva burken. Men det är en välgjord smak och jag har hellre smaken av birthday cake i en dricka än själva tårtan.

Slutbetyg

Bang Energy Drink – Purple Kiddles

Standard

Vad är en kiddle? En sökmotor för barn? Dockor från 60-talet? Och varför är burken Amerika temad med ett stridsflyg på framsidan? Vad är det som händer?!

Hur smakar det?
Doftar godis, typ något sour apple godis. Väldigt frisk doft. Smakar inte som jag trodde, inget sour apple här inte utan smakar som en blandning av flera olika godisar du kan hitta i lösvikt på typ hemmakväll. Som att någon blandat olika fruktpastiller till en enda stor röra. Nästan lite skittles över det hela, den icke sura varianten då. Riktigt intensiv smak på drickan och en väldigt påtaglig sötma. Är mer eller mindre flytande godis. Trots den superintensiva sötman så märks det inte att det är en sockerfri dricka. Känner inte av den där annars så tomma sötman som många sötningsmedel ger, det smakar som att jag dricker något som är fyllt till bredden med socker. Blandingen av olika godissmaker fungerar bra. Känner allt från körsbär till söt citron till äpple och druvor. Om allt det finns i den vette tusan men gott är det. Eftersmaken är lite sur, som att jag ätit ett surt godis mitt i min näve med fruktiga smaker. Efter ungefär halva burken är mina smaklökar dock ganska utmattade av den intensiva bombningen av smaker, men fortfarande trevligt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på cooperscandy.com

Slutsats
När något heter purple tänker jag genast på amerikanarnas grape-soda. Något jag inte tycker är speciellt gott. Så glatt överraskad att det inte var det som var smaken på drickan. Tycker faktiskt den var riktigt god, även om man inte har en susning om vad den skall smaka eller vad tusan de menar med kiddles. Kollar man på deras officiella hemsida har dom skrivit att dom är stolta över att stötta USAs militär, både aktiva och veteraner. Men varför man då skapar något som heter Purple kiddles har jag inte en blekaste aning om. Och vaddå vegan friendly? Brukar det vara animaliska produkter i energidrickor? Vilken sjukt konstig burk va…

Slutbetyg

Monster – Ultra Peachy Keen

Standard

Ultra angelägen persika? Varför är persikan så angelägen? Enligt burken skall båda boomers och zoomers gilla den iaf.

Hur smakar det?
Otroligt god doft från drickan, känner mig verkligen angelägen att dricka den. Smaken är lika intensiv som doften, det smakar persika med besked. Fantastiskt härlig smak av persika, som ett iste från Lipton. Den intensiva smaken känns inte artificiell utan känns väldigt genuin. Smaken hänger kvar länge och väl, men utan några speciella nyanser, det smakar bara persika. Vilket är precis det som drickan skall göra. Smaken avtar i en jämn kurva och rundar av med samma behagliga fruktiga smak som den började med. Sötman är riktigt fin på drickan. Sockerfri som alla andra ultra drickor och det märks inte det minsta lilla att detta är artificiella sötningsmedel. Sötman är fyllig och passar perfekt till drickans fruktiga smak. Finns inte så mycket mer att säga, välgjord persika helt enkelt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på cooperscandy.com

Slutsats
Vissa ultra drickor blir kanske inte helt lyckade, andra följer mittenfållan. Detta däremot är snudd på perfektion. En av de godaste drickorna från Monster jag smakat. Helt underbar sommardricka men passar minst lika väl när det är -20 grader ute också. En riktigt intensiv smak av persika som ändå är balanserad och inte det minsta parfymerad i smaken. Snälla snälla Monster ta denna till den svenska marknaden så jag slipper betala 65kr burken för den!

Slutbetyg

Cuba Cola – Zero – Lakrits

Standard

Klassikern Cuba Cola tar bort sockret och tillsätter lakrits, hiss eller diss?

Hur smakar det?
Doftar mer kryddigt än lakrits, spontant tänker jag japansk curry, vilket ju är helt fel. Nej det luktar verkligen inte som någon lakrits jag känner igen, som sagt, mera kryddigt. Smaken är desto mera åt lakritshållet dock, men jag kan inte skaka liknelsen till japanska Golden Curry. Ju mer jag dricker desto tydligare blir lakritssmaken. Den är inte speciellt påträngande utan ligger mest i bakgrunden till den annars så smaklösa colan. Lite åt bränt socker hållet på vissa undertoner. Sötlakrits då såklart, inget salt här inte. Sötman är väldigt trevlig och len. Märks inte speciellt mycket att det är en light-dricka sötat med aspartam. Den enda egenskapen drickan har som får mig att tydligt märka att det är en light-cola är att det skummar så förbannat vid varje klunk man tar. Men smakmässigt är detta väldigt trevligt och faktiskt något jag lätt kan tänka mig att köpa igen.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på 7-eleven, men kanske dyker upp i matbutiker / andra kiosker inom en snar framtid?

Slutsats
Lakrits i läskeblask är inte så konstigt, det har funnits renodlade lakrits drickor i Sverige förut. Namnet var Big Ben och den höll endast ett par veckor på marknaden innan den slutade säljas, kanske ingen hit då. Men julmust från Roslagens Brygghus med lakrits var en fenomenal hit, likaså en energidricka från Tyskland, Energy Drink Lakritz. Men här har vi kanske ingen direkt fullträff, det är gott men inte så gott att jag kommer minnas drickan om tre år. Mer än att jag inte tyckte illa om den. Ett kul experiment av Spendrups och jag applåderar modet att testa något nytt, speciellt med en sådan klassiker som Cuba Cola. Misstänker dock att allmänheten inte kommer köpa i den mängd att vi får se den igen, så passa på nu om du är intresserad.

Slutbetyg

Sweden Rock Drinks – Get a grip

Standard

Get a grip? Okej, jag måste ju faktiskt greppa burken för att öppna den, tack Sweden Rock!

Hur smakar det?
Doftar som det skall, citrus, men lite WC-anka över det hela dessvärre. Får se om smaken också får mig att tänka på rengöringsprodukter. Japp, det gör den. Det smakar citron blandat med pappersmassa. Hur tusan fick dom till det? Fick öppna en till burk för att se om det var något fel på den första jag öppnade. Men samma sak hände där, pappersmassa. Efter att citronpappersmassan har lagt sig så kommer syrligheten från drickan och den är ganska ok. Limen gör ett inspel och visar sin närvaro. Sötman är även den trevlig, en ganska så behaglig och förvånansvärt genuin sötma (sukralos) på drickan. Eftersmaken hänger kvar ett tag med en nedtonad sötma och den uppfriskande citrusen. Men varje gång jag tar en ny klunk så smakar det pappersmassa, jag begriper det inte.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på matsmart men har skådats i andra butiker, exempelvis Dollarstore.

Slutsats
Summeringen är simpel: Hade det inte smakat pappersmassa de första 2-3 sekunderna varje gång man tar sig en klunk så hade detta varit gott. Men om jag stött på ett produktionsfel på två drickor eller om mina smaklökar har fått någon post-covid reaktion på just denna drickan och inget annat i hela världen, kan jag inte svara på. Vad som står klart är att det är ingen behaglig smak att börja med, även om sötman är väldigt trevlig och eftersmaken likaså. Underkänt men inte bottenskrap. Det får vara kompromissen.

Slutbetyg

Coca-Cola – Intergalactic

Standard

Precis som jag misstänkte så är Coca-Colas ledning stora fans av Beastie Boys. Och har nu kommit med en dricka för att uppmärksamma 24-års jubileet av den massiva hitten Intergalactic. Eller?

Hur smakar det?
Det doftar cola, inte coca-cola, utan vanlig cola. Typ Harboe cola eller gamla hederliga RC Cola. Det finns en underton av något som jag inte riktigt kan placera, som kanderad apelsin eller något. Bränt socker och citrus. Häller upp i ett glas för att se färgen, som är vinröd. Förväntade mig nästan glitter i drickan också, men inget sådant. Doftar fortfarande på drickan, den har bytt karaktär till att dofta mer som cola blandat med sockervadd. Första klunken och jag vet faktiskt inte riktigt vad den smakar. Fortfarande en hint av typ sockervadd, men jag tycker mig känna någon julig krydda. Nästan som att det är kanel eller kardemumma i drickan. Pepparkaka? Är det det det smakar? Jag vet inte, men gott är det. Sötman är trevlig, tänker fortfarande sockervadd. Dock är detta en sockerfri dricka med aspartam, så sötman är lite ”tom” och inte riktigt så djup jag skulle vilja ha den. Eftersmaken hänger kvar väldigt länge. Sockervadden är kvar men sen kommer något friskt, nästan som att det är mint i drickan. Jag har ingen aning vad det skall smaka faktiskt. Men överlag ganska trevligt. Inget på smaken som egentligen sticker ut. Blir mest irriterad på att jag inte kan lista ut vad det skall smaka.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes i Norge sommaren 2022.

Slutsats
Okej jag får fuska och läsa på innehållet, för jag kan inte lista ut smaken. Morot och svart vinbär… va? Det kände jag verkligen inte på smaken. Vem gör en dricka med smak av morot? Fast det går också att läsa ”naturliga aromer” så de kan ju petat i vad som helst. Varför kunde de inte haft i lite glitter i drickan också? Den serveras på burk men de har ändå bemödat sig att ge den en tjusig röd färg, så varför inte lite glitter för att spela vidare på rymdtemat? Nej ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag. Drickan är helt okej, men det bästa med den är burken, som är galet läcker. Innehållet, inte lika läckert, men inte dåligt heller. En del av någon creations serie dom har startat, kanske har haft länge? Oklart, orkar inte googla. Allt som allt en helt ok dricka som jag är glad att jag fick testat. Har antagligen inte med Beastie Boys att göra då, tyvärr.

Slutbetyg

Sweden Rock Drinks – Wild One

Standard

Iggy Pop på burk?

Hur smakar det?
En väldigt trevlig doft av hallon sipprar ur burken direkt efter öppning. Doftar som färsk hallonjuice från exempelvis Brämhults. Smaken påminner också som nämnda juice. Naturlig trevlig smak av hallon med en bra sötma och en viss syrlighet som kommer med hallonen. Det smakar inte speciellt syntetiskt utan förvånansvärt naturligt. Dock är vi farligt nära att vara hallonsoda. Inget med drickan sticker ut på något speciellt sätt som får mig att känna att detta är en speciell dricka. Välgjord ja, men fantastisk, nej. Efter ett par klunkar har smaklökarna anpassat sig och det smakar istället ganska milt. Eftersmaken är även den väldigt blygsam. Hänger inte kvar länge och smakar egentligen mest bara syrligt, sötman närvarar inte mycket på eftersmaken.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på matsmart men har skådats i vanliga matbutiker också

Slutsats
Lever inte upp till namnet. Inte speciellt intensiv i sin smak och planar ut väldigt fort. Välgjord dricka dock, smakar hallon på ett trevligt sätt. Men det räcker inte för att ta den högre än medel. God hallonsoda med lite vitaminer och energi men inte så mycket mer än så. Ingen Iggy pop på burk.

Slutbetyg

Sweden Rock Drinks – Stormbringer

Standard

Som alla vet är päron och ingefära synonymt med storm

Hur smakar det?
Doftar precis som det säger att det skall göra på burken, päron och ingefära. Första klunken och jag är imponerad. En riktigt naturlig och härlig smak av päron framträder först och har med sig en oerhört angenäm sötma som ger mig ett leende på läpparna. Sekunderna efter kommer ingefäran på besök och bidrar med sin karaktäristiska kryddighet. Man känner att det är ingefära i drickan, det sticker och river lite härligt på smaklökarna. Utöver själva känslan av ingefäran smakar det också ingefära, färsk nyriven sådan. Smakerna går verkligen i harmoni med varandra och sötman spelar mot bettet av ingefäran på ett väldigt intressant vis. Eftersmaken följer samma mönster där de båda smakerna turas om att underhålla dina smaklökar. Tills eftersmaken helt ebbar ut efter någon halvminut och en ny klunk påbörjar äventyret igen.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på matsmart, men har även skådats i andra butiker, såsom Dollarstore.

Slutsats
Ingefära är något jag verkligen uppskattar, var la en av de få som faktiskt gillade Pepsi Max Ginger. Men kombinerat med päron lät lite märkligt. Vilken positiv överraskning denna drickan var. Riktigt god och intressanta smaker. Känns som en välgjord dricka, med bra aromer. Ingen dussinprodukt som de flesta brandade energidrickor brukar ha. Nej detta är drickor som skall ut och tävla med alla andra ”funktionsdrickor” på marknaden och stå i samma hylla som Nocco och celsius och allt vad dom heter. Rock on!

Slutbetyg

Sweden Rock Drinks – Born again

Standard

Rockfestivalen blandar citron med blåbär och kallar den återfödd, var den någonsin död?

Hur smakar det?
Inte direkt någon tydlig doft på drickan, väldigt lågmäld. Smaken är inte den heller speciellt aggressiv, men det är förvånansvärt gott i sin lite blygsamma framtoning. Det smakar mer citron än blåbär initialt. Blåbäret kommer aldrig riktigt fram utan ligger snarare i bakgrunden och bidrar med en trevlig sötma och brytpunkt mot den syrliga citronen. Smaken är som sagt mild, ingen käftsmäll med smaker, naturliga som artificiella. Smakerna upplevs faktiskt som ganska så naturliga, vilket det såklart inte är, men det smakar inte det minsta syntetiskt. Citronen och blåbäret fungerar i en perfekt harmoni. Eftersmaken är lika trevlig den, ger en hint av citron kombinerat med en ljuvlig sötma som hänger kvar länge och väl. Lika gott från första till sista slurken.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på matsmart, men finns även på andra onlinebutiker och vissa mataffärer.

Slutsats
När ett företag som sysslar med något helt annat lanserar en dricka brukar det vara den klassiska generiska energidrickan och vara väldigt halvhjärtat. Men med denna drickan har Sweden Rock verkligen slått huvudet på spiken. En fantastiskt välsmakande energidricka som är lättdrucken och som ger mersmak. Trodde inte speciellt mycket på kombinationen blåbär och citron, men det funkar. Lika god som Red Bull blåbär? Nej, inte riktigt. Men inte heller långt ifrån. Definitivt en dricka jag kommer köpa igen och igen och igen. Och igen.

Slutbetyg

Tab

Standard

”Tab, for beautiful people” som deras jingel gick 1978, återstår att se om drickan också är vacker

Hur smakar det?
Doftar väldigt anonymt. Inget mycket som går att snappa upp från burkens öppning. Lite citrus är typ det man känner. På smaken känner man dock lite mera och visst finns det en smak av cola där. Det är dock precis som med en Coca-Cola Light eller Zero tämligen menlöst. Jag transporteras tillbaks till 80-talet lite vid varje klunk dock, vilket är skoj. En aningens mer smak av cola än en Coca-Cola Light/Zero, men inte mycket. Vid en blindtest hade jag nog inte kunnat plocka ut vilken som var vilken. Citrusen som var ganska framträdande på doften går inte att finna på själva smaken. Sötningsmedlet (aspartam) är inte speciellt dominerande heller och drickan undviker således fällan med bismaken för mycket aspartam kan ge. Helt okej dricka, inte mer.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se under 2020

Slutsats
Under 2020 beslutade Coca-Cola company att sluta producera drickan som funnits i deras sortiment sedan 1963. Så det är med viss andakt som jag sitter här och smuttar på en av de sista burkarna av denna klassiker. Under 2021 gick den norska varianten, Tab X-Tra också i graven, så nu finns det inga varianter kvar på marknaden verkar det som. Men som Coca-Cola själva säger, de har lanserat flera light-drickor under åren och varumärket Tab kunde helt enkelt inte hålla jämna steg. Drickan i sig var aldrig unik nog för att skilja sig från mängden. Det smakar helt enkelt som en Coca-Cola Light/Zero. Vem vet, om några år kanske den dyker upp igen för något jubileum eller någon TV-serie på Netflix som tar världen med storm.

Slutbetyg