Shark God – Shark Gold

Standard

Hajarna har kommit över guld från havets djup och gjort en dricka av det

Hur smakar det?
Doftar det citrus eller citrus och ananas? Inte helt säkert faktiskt. Gold namnet ger mig intrycket att det mest troligen är ananas smak, men det framgår inte någonstans vad det skall smaka. Första klunken och det är inte tydligare nu heller vad det egentligen skall smaka. Det är som en blandning av olika citrus frukter, jag tänker främst på typ mandariner eller clementiner när jag dricker den. Men det finns också en antydan till en mycket konstgjord och kemisk ananas, tror jag? Syran på drickan är väldigt hög. Varje klunk får en att piggna till då smaklökarna genast ställer sig i givakt. Sötman på drickan (detta är en sockerfri dricka) är genomgående trevlig. Inte speciellt märkbart att det är sötningsmedel i, så en bra och balanserad sötma. Beträffande den svåridentifierade smaken så är det fruktigt, men jag vet som sagt inte riktigt vad det är. Helt okej är det dock. Även om en effekt av drickan är att jag får en lite lätt brännande känsla i halsen. Vilket antagligen kommer från den höga syran i drickan.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på cooperscandy.com men finns även att beställa direkt från företaget i deras webbutik på sharkgod.se

Slutsats
Precis som de två första smakerna på Shark God är det dugligt. Ingen dricka som jag nödvändigtvis kommer specifikt beställa igen, men skulle jag se en på gymmet jag aldrig går till eller i någon fysisk butik, varför inte liksom? Av någon okänd anledning har de halverat andelen koffein i drickan sedan senaste recensionerna. 33mg per 100ml nu. Så man får inte samma kick som tidigare. Kanske har de två första smakerna fortfarande kvar sin höga halt med koffein, oklart då jag inte har dessa drickor på lager. Men som sagt, om du vill ha mystisk syrlig fruktig dricka som skulle kunna vara ananas och en normal mängd koffein paketerat i en ganska så häftig burk. Köp en shark god shark gold.

Slutbetyg

PXL – Eikon Elixir

Standard

PXL gör samarbete med promotion dricka för Final Fantasy 16

Hur smakar det?
Kan väl inte direkt påstå att det doftar varken blåbär eller hallon, även om det doftar lite bärigt och ganska så inbjudande. Smaken är trevlig den med, men skulle beskriva den som skogsbär snarare än ett tydligt blåbär och ett tydligt hallon. Tycker mig känna smaken av björnbär och en gnutta vanilj också. Den goda nyheten med detta är att jag räddas från det möjliga ödet att stöta på en högst syntetisk hallonsmak. Men ja det är mera kolsyrad drottningsylt än renodlat hallon och blåbär. Sötman är även den trevlig. Till en början upplevs den som ganska kort då en syrlighet snabbt kommer in och hugger av den söta smaken. Men på eftersmaken återkommer sötman med bravur och det smakar riktigt trevligt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på cooperscandy.com

Slutsats
Som sagt så var jag orolig för ännu en syntetisk hallonsmak som förstör det goda blåbäret. Vad jag istället fick var en trevlig skogsbärsdricka där ingen egentligen stod ut men där alla jobbade bra tillsammans. Vilket väl ändå får ses som en triumf för ett spel jag antar i viss mån handlar om lagspel. Burken är cool, smaken är bra, lanseringen är svensk. Ut och köp.

Slutbetyg

G Fuel – Wumpa Fruit

Standard

Crash Bandicoot, Sonys svar på Super Mario, kommer med en dricka som skall smaka av okänd påhittad frukt

Hur smakar det?
Doftar mest äpple. Kanske blandat med något annat fruktigt med som jag inte kan sätta fingret på. Smaken är absolut inget att hänga i granen, det smakar faktiskt otroligt lite. Känner en väldigt menlös smak av vad som skulle kunna vara vanlig äpplejuice. Ganska snabbt kommer dessutom en besk eftersmak som jag inte alls uppskattar. Efter eftersmaken (dvs när allt lagt sig) är dock ganska så trevlig. Det smakar åter igen som mild äpplejuice fast nu utan den där otrevliga beskan som tidigare fanns. Sötman i drickan är även den tam, men inte på ett vis som får mig att tänka sötningsmedel och misslyckad sötma. Nej det är bara som att de helt enkelt haft i väldigt lite sötma och varit nöjda med det. Inte mig emot, alla drickor behöver inte vara sötsliskiga sockerbomber. Men tillsammans med den tämligen oinspirerade och menlösa smaken på drickan blir det inte direkt flaggan i topp.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Om du samlar på burkar, eller bara är ett stort fan av Crash Bandicoot serien och tycker att det låter som en hysteriskt rolig idé att dricka spelets (kanske?) ikoniska frukt, så är detta ett bra köp. För oss som inte spelat spelet och som är ute efter drickor som är värda priset så är detta inte drickan för oss. Tråkigt och oinspirerat, men inte dåligt, bara en axelryckning i burkform.

Slutbetyg

3D – Strawberry Lemonade

Standard

Jordgubbe och lemonad eller lemonad på jordgubbe?

Hur smakar det?
Efter att ha öppnat burken och tagit mig en sniff kan det konstateras att det är jordgubbe och lemonad. För det doftar WC-anka, ingen bra start. Smaken är den samma, detta är lemonad och jag har ingen aning vart jordgubben är. Eller jo, man kan känna en liiiten skrämd närvaro av jordgubbe i tsunamin av WC-anka citrus-smak som drickan har. Syrligheten är halsförstörande sur, efter bara en klunk bränner det i halsen på ett högst obehagligt sätt. Så fort man tar en klunk mattbombas smaklökarna av en intensiv syrlighet, det sticker på tungan. Smaken på lemonaden är en blandning mellan citron och lime, men så intensiv att det känns som att jag har doppat tungan i något smakpulver som egentligen skall fördelas en del till tjugo delar vatten. Sötman som kommer på eftersmaken är najs dock, men det hjälper tyvärr inte drickan.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på cooperscandy.com

Slutsats
Jag inser att min beskrivning säkert låter lockande för några. För folk som älskar sura godisar och sura upplevelser. Jag är inte en av dessa individer utan led mig igenom hela denna recensionen. Kombinationen rengöringsmedel med munförstörande syrlighet är inte en bra egenskap i min värld, så detta får ett bottenbetyg. Men som sagt, om du råkar vara förtjust i sura saker som sätter hår på bröstet, så är detta nog en bra dricka för dig.

Slutbetyg

G Fuel – Flavor bomb

Standard

Smakbomb för att fira filmen Free guy, var inte det 2021 den kom ut?

Hur smakar det?
En bomb är det helt klart, bara doften är en total bomb av en hel kavalkad av olika saker. Det luktar jordgubbar, spunnet socker, bubbelgum, vanilj och obestämt sött. Smaken är den samma, det är ett virrvarr av smaker och så sött att jag fick placebo ont i tänderna vid första klunken. Sötman är verkligen huvudnumret i denna drickan och jag har så svårt att tro att detta är en zero (inget socker alls) för det smakar som diabetes på burk. Diabetes på burk på ett bra sätt dock, detta är väldigt gott. Iallafall till en början, misstänker man blir ganska trött på denna drickan fort. De mest framträdande smakerna är nog ändå jordgubbe och det som dryckesvärlden brukar titulera sockervadd. Sedan finns det en myriad av andra söta smaker som jag inte lyckas identifiera mer än som olika sorters godis. Rekommenderas iskall då den blir lite kvalmig när den når rumstemperatur.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutbetyg
Problemet med många G Fuel är att de smakar väldigt likt varandra. Monster lyckas med konststycket att smaka olika gång till gång. Viss det finns kanske något gemensamt, men iom att de inte fullständigt spyr ut nya smaker och tänker igenom så blir det i regel bättre variation. Detta var ett långt sätt att skriva att det känns som att jag druckit denna förut, men under vilket fantasifullt namn den gick då vet jag inte. Det är liksom en dimma av diverse olika sockervadds-smakande drickor från G Fuel. Är det gott då? Ja det är det, välgjord dricka och jag gillar den skarpt. Men med tanke på att detta kanske var en promotion för en film som kom 2021 tror jag att detta kan vara en dricka som snart blir svår att få tag på. Så passa på.

Slutbetyg

G Fuel – Ragin Gummy Fish

Standard

Antar att det är en kolsyrad variant av swedish fish

Hur smakar det?
Smakar faktiskt som de röda fiskarna från Malaco. Dock i staterna har de en egen dedikerad godissort som heter just Swedish Fish, där den röda har en egen påse och är den vanligaste. Smaken är ”röd” precis som de röda bitarna i gott och blandat. Exakt vad dom skall smakar är jag lite osäker på, men typ nästan jordgubbe? Smakar godis gör drickan iaf. Drickan erbjuder inte mer än en smak, här finns inga undertoner av något eller varierande smaker. Nej det smakar de röda bitarna från gott och blandat och inte mer än så. Sötman är inte riktigt där den bör vara. Märks att det är en sockerfri dricka så sötman inte har någon kropp, det känns ihåligt. Eftersmaken är mer av det samma, men den har en trevlig nedtrappning i sin smak och gör att man lättare kan ta sig igenom hela burken. Helt okej, inte mer än så.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Misstanken att det skulle röra sig om Swedish Fish stämde alltså och det är ju inte fel. Drickan har lyckats återskapa den smaken väldigt väl. Men hade det inte stått gummy fish på utsidan hade jag nog svarat typ bubbelgum med lite jordgubbe, generisk godisbutikssmak. Någon promotion för en spelare i Faze, som jag inte kunde bry mig mindre om. Det är en medeldricka till ett importpris. Så kul att testa men ingen repris.

Slutbetyg

3D – Cotton Candy

Standard

Minimalistisk design, hoppas innehållet är desto mera utpräglat

Hur smakar det?
En riktig käftsmäll av sötslisk sipprar ur burkens topp direkt efter öppning. Det är en sockersöt blandning av intensiv vanilj, syntetisk jordgubbe och bubbelgum. Smaken är den samma, superintensiv blandning av tidigare nämnda smaker, men riktigt gott. Vaniljen och vad jag tolkar som syntetisk jordgubbe dominerar verkligen smaken initialt. Det finns någon lite syrlig underton som tar udden av det söta. Eftersmaken är nog det mest magiska med denna drickan då det är en len och underbar vaniljsmak som påminner om någon cream soda. Tänk dig smaken av marsansås så vet du. Sockerfri dricka, men sötslisket är på topp ändå. Ingen tydlig bismak av sötningsmedlet, detta hade likväl kunnat vara en sockersötad dricka, vilket det inte är.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på cooperscandy.se

Slutsats
Det är inget fel på drickan, man får det man betalar för. Det står cotton candy och det smakar sötslisk. Dock tröttnar jag på drickan efter kanske halva burken, vilket inte är helt ovanligt när det gäller hyper intensiva drickor. Om det är för att smaklökarna blir överväldigade eller man bara blir matt för sötslisket vet jag inte. Men halva storleken på burken hade räckt gott och väl för mig. Men som sagt, det är en bra dricka, det smakar trevligt. Kanske dela med en vän istället för att suga i sig hela burken själv.

Slutbetyg

Bang – Krazy Key Lime Pie

Standard

Lime från Florida keys blir till en paj som jag aldrig ätit

Hur smakar det?
Doftar inte speciellt mycket, en väldigt mild doft av lime. Typ som en isglass av lime, kanske en solero om de fortfarande finns och finns som limesmak. Smaken är även den väldigt mild, det är lite som att dricka en glass som hade isglass med smak av lime på utsidan och en vanilj fyllning på insidan. Helt okej men som sagt väldigt mild. Limen är inte speciellt syrlig utan smakar ganska så sött. Sötman har de dessutom fått till väldigt väl då det inte finns minsta antydan till att detta är zero sugar. Den känns typ ”tjock” att dricka, som att den är mer trögflytande än vanlig dricka. Vilket den nog inte är. Det är den tjocka smaken av drickan som ger den illusionen. Åter igen, som om man dricker en smält is/vaniljglass. Minns någon Solero shots? Den där isglassen bestående av små kulor som man fick i en liten behållare? Typ så smakar detta.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på tastyamerica.se

Slutats
Jag har hört att key lime är lite annorlunda i smaken från vanlig lime, lite sötare och inte lika skarp. Dom verkar ha simulerat detta ganska väl för det är en väldigt trevlig smak av lime blandat med något annat på denna drickan. Fullpott blir det dock inte för det är fortfarande en lite syrlig dricka, vilket inte är helt topp för mig samt att man efter halva burken (iaf jag) är ganska över drickan. Det var väldigt intressant och gott första halvan men sen blev det lite tråkigt. Storleken från en vanlig red bull hade varit lämpligare.

Slutbetyg

G Fuel – Sour Cherry

Standard

Sura körsbär utan socker, inte mer komplicerat än så

Hur smakar det?
En fantastiskt inbjudande och ”mustig” doft av körsbär sipprar ur burkens öppning. Finns än så länge inte minsta antydan till att detta skall vara surt på något vis. Kanske en av de mest inbjudande körsbärsdofterna på en läskeblask någonsin. Första klunken och det är precis lika gott som doften. En härlig, sockersöts och djup smak av körsbär sköljer över smaklökarna. Syrligheten kommer någon sekund efter och det är initialt ganska så surt och min tanke är att detta kommer bara bygga på. Men nej, syrligheten avtar lika snabbt som den kom och kvar lämnas man med den där underbara söta smaken av körsbär istället. Det sura i drickan är inte direkt på nivå med typ surt godis, men inte långt ifrån. En ganska så intensiv men kort sur smak som liksom får en att piggna till och sen när den chockat systemet så lugnar den genast ner sig och ger dig den söta belöningen igen. Märks inte det minsta att detta är en zero dricka. Känns verkligen som att jag dricker något med socker i sig, men det finns inte ett gram socker i drickan.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Denna drickan har stått ett tag i förrådet för jag har inte varit sugen på något surt. Döm då om min förvåning när det inte är speciellt surt. Eller tja, det är surt, men väldigt kort. Det blir inget av det där jag ogillar med sura drickor och godis där mina smaklökar tröttnar på syrligheten fort och man blir slemmig i halsen typ. Detta är faktiskt en förvånansvärt bra dricka med en härlig smak av körsbär. Så gillar man körsbär och tycker lite surt i drickan vore skoj så är detta ett givet köp.

Slutsats

3D – Liberty pop

Standard

Ah liberty, synonymt med den nederländska flaggan som är avbildad på burken. För det är Nederländerna dom syftar till eller?

Hur smakar det?
Doftar lite som hallonlemonad, det vill säga syrligt och en aningens sött. Smakar som tur är inte så syrligt som den första misstanken var. Smakar istället trevligt sött, men fortfarande inslag av hallon. Hallon och bubbelgum skulle jag klassa det som. Sötman är väldigt trevlig och jag börjar undra om det är en sockerfri dricka. Snabb titt på innehållet och ja, det är sockerfritt, bra jobbat. För sötman är sockrig och rund på ett väldigt bra sätt. Efter några klunkar till byter smaken profil en aningens och går mer åt det syrliga hållet som jag tidigare var så glad att den inte gjorde. Hallonet byts nu också ut mot citron, men fortfarande med något sött såsom hallon. Kanske har drickan som designen på utsidan antyder olika lager? Knappast. Men lite ombytlig är den.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på cooperscandy.com

Slutsats
Liberty pop syftar nog till läsk, ”pop” är ett av några ord som används i staterna för att beskriva läskeblask överlag. Smaken är nog inspirerad av en amerikansk klassiker till isglass, Firecracker. Denna drickan har typ testats förut, fast då från Red, white & Boom – Freedom som var den dricka jag först tänkte på efter ett par klunkar. Betyget till red white and boom var en trea och det blir nog samma visa även här. Det börjar bättre än det slutar på drickan. Till en början är det trevligt och sött och gött men sen blir det lite tråkigare med citrus, men ändå tjänligt.

Slutbetyg