Raze Energy – Strawberry colada

Standard

Istället för Pina colada, Strawberry colada, nej vänta, vad har jag gjort? Det kanske är kokos i…

Hur smakar det?
Första sniffen på drickan och det är bara att konstatera att jag borde läst lite noggrannare vad drickan hette innan jag köpte den. Känner den allt för välbekanta och hemska doften av kokos. Inte så konstigt kanske med tanke på vilken drink drickan är inspirerad av, men ändå, tusan också. En klunk in och katastrofen är ett faktum, jag känner endast smak av kokos och något som är lite oidentifierbart sött, kanske är det en jordubbe? Men det är svårt att säga egentligen då kokosen tar över så otroligt mycket i smaken. Sötman är faktiskt riktigt trevlig, hade det inte varit för den parfymerade smaken av kokos hade detta antagligen varit en hit. Men icke.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Jag får skylla mig själv, borde som sagt tittat på namnet innan jag la varan i korgen. Men men, gjort är gjort och det är bara att bryta ihop och komma igen. Till drickans försvar så är faktiskt sötman riktigt trevlig i denna drickan. Inte ett spår av den annars så tomma sötman som överdriven mängd syntetiska sötningsmedel brukar medföra. Och efter att det passerat några minuter känner man faktiskt mer av jordgubben än kokosen på eftersmaken. Men det är för lite för sent. En dricka som smakar mycket jordgubb med en underton av kokos hade gått, men en kokosbomb med en gnutta jordgubbe funkar inte. Underkänt.

Slutbetyg

Raze Energy – Watermelon frost

Standard

En frostskadad vattenmelon utan kalorier med skyhöga halter koffein

Hur smakar det?
Kan inte direkt påstå att det doftar vattenmelon. Det är mera, kemisk jordgubbe blandad med kemisk vattenmelon blandad med sura godisar. Första klunken och jag ångrar mig genast. Smaken av sötningsmedel brukar inte vara något problem för mig, men detta är en vägg av sötningsmedel. Det smakar bara sötningsmedel med sin karaktäristiska tomma smak av sötma. Sukralos i detta fallet. Jag kan känna en aningens av smak av ”vattenmelonen” i bakgrunden efter varje klunk, men det är verkligen svårt att känna något annat än dåligt sötningsmedel. Eftersmaken är märkligt nog riktigt trevlig dock. För då kommer den så kallade vattenmelonen fram. Det smakar trevligt sött av obestämt sött godis, som kanske lutar lite åt vattenmelonshållet. Men varje ny klunk är likt en stor tröskel man måste ta sig över.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Detta är nog att klassa som en av de där ”funktionsdrickorna” såsom nocco, för merparten av de drickor som skryter med BCAA aminosyror och annat har en tendens att bara smaka sötningsmedel. Så även med denna. Koffeinhalten är även den ett problem. En hel burk ger dig 300mg koffein. En Nocco ger dig 180mg koffein och en burk Red Bull ger dig 80mg. Den bannlysta energidrickan Cocaine leder fortfarande mg/100ml ligan (78.90mg/100ml mot denna drickans 63.40mg/100ml) men detta är farligt nära. Nu blev detta kanske en diskussion om koffeininnehåll snarare än själva drickans smak, men det måste nämnas att man flirtar med hjärtflimmer och annat hemskt när man dricker något med dessa nivåer av koffein. Med det kombinerat med den ganska så hemska smaken blir det ett lågt betyg. Endast en dricka för folk som tror dom får gains när de är på gymmet.

Slutbetyg

Monster – Cuba-Libre

Standard

Amerikanskt företag gör dricka inspirerad av en cubansk drink och säljer den i Japan, som sedan importeras till Sverige, internationellt.

Hur smakar det?
Doftar faktiskt precis som drinken med samma namn, cola, lime och något som påminner om rom. Smaken är intensiv i sin sötma. En riktig käftsmäll av sockersöt cola och söt lime är första intrycket. Det finns någon annan underton i drickan, en underliggande sötma/bismak som jag antar är deras försök till att få till rom biten i drickan utan att faktiskt ha den i drickan. Lång historia kort: det smakar sura colanappar. Efter att man njutit av den starka men trevliga sötman kommer en sur eftersmak av limen, en syra som är välkommen då den ger en frisk avrundning på den annars så söta drickan. Eftersmaken är trevlig, som sagt, sura colanappar. Och eftersmaken är ganska långvarig, det tar cirka halvminuten för eftersmaken att plana ut helt. Det sista drickan bjuder på en en viss torrhet, lite likt hur en Battery kan ge dig en torrhetskänsla i munnen, eller hur vissa alkoholhaltiga drycker kan göra. En hint av torr beska på slutet bidrar till att den känns en aningens vuxen.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Med handen på hjärtat så är detta inte mer än en cola-variant av en energidricka. Många har gjort det förut. De kallar den bara Cuba-Libre så att vi skall tro att det är något speciellt. Det är det i grund och botten inte. Men om man säger att detta är en cola-energidricka och jämför den med andra varianter på samma smak så är detta en speciell dricka. Oerhört smakrik, väldigt välgjord, välbalanserad. Ja det är en riktigt sötsliskig dricka, den innehåller både socker och sukralos, men det friska avslutet balanserar upp detta. Det är ingen billig dricka att köpa, runt 60kr får du betala för burken på de sidor jag sett den. Men för entusiaster och samlare är detta ett måste.

Slutbetyg

Red Bull – The Peach Edition

Standard

Red Bull rivstartar 2021 med en ny smak, denna gången: Persika

Hur smakar det?
Doftar riktigt gott av persika, som en Fanta Persika nästan. Smaken är riktigt fin den med, väldigt tydlig och välgjord smak av persika sköljer över smaklökarna. Smaken är dock intensiv men kort, för ganska snart efter varje klunk eroderar smaken iväg och är endast ett avlägset minne. Anstränger man sig kan man känna smaken av persika, men den gjorde sig anonym lite väl fort. Det känns nästan som en lightdricka, men den innehåller lika mycket socker som en vanlig Red Bull. Men eftersmaken känns sådär ”aspartam vattnig”. Märkligt. Finns inget kvar från en vanlig Red Bull i smaken, det är bara persika sen urvattnad sötma. Varje ny klunk ger dock den där härliga persikosmaken i några sekunder vilket väl egentligen är allt man kan be om.

Vart hittar jag läskeblasken?
Först exklusiv till 7eleven och Pressbyrån, men skall börja dyka upp i vanliga butiker från vecka 4 och framåt.

Slutsats
Red Bull blueberry är fortfarande favoriten, vilket väl syns i att det är den enda som överlevt alla år av experimentella smaker på Red Bull. De andra varianterna har kommit och gått med väldigt varierande resultat. Plommon, kokos och radioaktiv lime är några av lågpunkterna. Men detta är nog en dricka som kan stanna. Inte lika god som blåbär, men en helt okej smak för denna gigant till energidricka. Jag hade inte haft något emot att lägga denna på min repertoar när man är sugen på något utanför ramarna.

Slutbetyg

Battery – Peachbrry

Standard

Ah det mytomspunna persikobäret, äntligen i läskform.

Hur smakar det?
Doftar gott av persika, ungefär på samma nivå som Coca-Cola Zero Peach doftade. Smaken är även den av persika och en ganska god sådan också. Smakar lite som att man tagit en pulverpåse lipton peach iced tea och dragit igenom en sodastreamer. Den förlorar dock en aningens på eftersmaken då det är en aningens besk eftersmak som inte riktigt går bra ihop med resten av drickan. Den annars så sträva eftersmaken som återfinns i en vanlig Battery är inte närvarande alls i denna drickan. Så kanske lite mera lättdrucken för den som finner originalet en aningens för sträv. Bra sötma, inte överdriven och inte för blaskig. En helt okej dricka från början till slut.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Norge

Slutsats
Battery och främst Battery Brry är favoriterna när det kommer till energidrickor, förutom original Red Bull och Red Bull blueberry då. Men ni ser kanske ett visst tema. Detta är inte en dricka som ställer sig bredvid någon av de tidigare nämnda, men det är absolut inget fel på det. En välgjord dricka med trevlig smak och bra storlek på burken. Hade den saknat den där lite beska eftersmaken hade det nog blivit en fullpoängare. Men jag föredrar fortfarande den blåa varianten, helt klart.

Slutebetyg

Monster Maxx – Mango Matic

Standard

Mera koffein än en vanlig monster, mindre burk, inget socker och superkolsyrad på något sätt.

Hur smakar det?
Doftar ordentligt med mango, precis som Mango Loco. Första klunken och märkligt nog känner jag inte någon mango alls till en början. Drickan är väldigt anonym. Men väntar i några sekunder så börjar smaken dyka upp. Först ganska syrligt, sen kommer lite sötma. Både syrligheten och sötman växer och växer, sen dyker smaken av mango upp. Detta mönstret upprepas varje gång man tar sig en klunk. Totalt anonym dricka när man tar sig en munfull och sen måste man snällt sitta och vänta på att smaken framträder lite sakteligen. Det skummar på ett lustigt sätt, kolsyran känns verkligen annorlunda i denna drickan jämfört med en vanlig monster. Eftersmaken är mest syrlig, med en gnutta mango. Det artificiella sötningsmedlet gör ingen noterbar inverkan på smaken heller. Det är en trevlig balanserad sötma. Jag önskar bara det smakade lite mera mango.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Den är helt okej, inte på långa vägar lika mango-framåt som Mango Loco, vilket man såklart hade hoppats. Deras speciella form av kolsyrning märks på denna drickan och det känns väldigt annorlunda att dricka den. Mystiskt varför den vid varje klunk till en början inte smakar något alls. Kanske har det att göra med hur den är kolsyrad att göra, kanske är det någon smak mina smaklökar har svårt att plocka upp. Oavsett så är det lite märkligt. Men helt okej. Inget som skulle hamna på någon återköpslista.

Slutbetyg

Red Bull – Winter Edition – Glacier Ice Raspberry

Standard

Red Bull fortsätter med säsongs editions, denna gången ett hallon odlat på en glaciär, eller något.

Hur smakar det?
Doftar väldigt intensivt av hallon, hallonsoda fast med hallonet uppskruvat till 11. Smaken är den samma, som hallonsoda fast uppskruvat en del. Initialt är det riktigt trevligt, första klunken är verkligen mumsig. Men, så fort man tänkt färdigt den tanken kommer det en bismak som inte är speciellt rolig. Hallon är som bekant sura och denna drickan har lite syra med, men det är en märklig syrlighet som smakar beskt. Varje ny klunk blir bara värre och värre, istället för att smaka av söta härliga hallon smakar det nu bara som en olycka. Eftersmaken är märklig den med, det som började som en relativt trevlig hallondricka har nu fått en frisk, lite mintig eftersmak. Tänk dig en lösgodispåse, massa blandat, du tar först en liten mint av någon slag. När mintgodiset är slut så tar du genast en sådan svart/röd döskalle och mumsar på hallondelen av döskallen först. Så är denna drickan. Det är hallon med en besk syrlighet som leder till ett mintigt hallon. Inte direkt tipp topp.

Vart hittar jag läskeblasken?
Bör finnas i din lokala butik nu i höst/vinter 2020

Slutsats
Hallon är inte favoriten på läskeblask, men det kan fungera. Här gör det inte det. Drickans märkliga friska eftersmak gör att jag först trodde detta var en lightdricka, för sötman är väldigt lik vad som sker om man har i lite för mycket aspartam. Men icke, rörsocker i drickan så det är helt enkelt deras ”glacier” bit på drickan som pajjar allt. Hade kunnat stå ut med hallonet, det smakade faktiskt ganska okej. Men den beska syrligheten och den mintiga eftersmaken (eller vad det nu är) fungerar verkligen inte. Inte lika illa som deras andra varianter med kokos och allt vad det heter, men helt klart ett bottennapp.

Slutbetyg

Monster Maxx – Rad Red

Standard

Mera koffein än en vanlig monster, mindre burk, inget socker och superkolsyrad på något sätt.

Hur smakar det?
Trodde faktiskt detta skulle dofta hallon, men nej det är mera citrus över det hela. Blodapelsin? Något sådant kanske. Första klunken och jag har faktiskt ingen aning vad detta skall smaka. Obestämd lite söt smak, tänker ändå att det är någon citrus. Andra har jämfört smaken med smultron och körsbär, men det är inget jag känner av. Kanske något rött bär men jag vet inte vilket, känner mest en smak som påminner om citrus, men det är något annat i den också som jag inte kan sätta fingret på. Eftersmaken är lite torr. Efter varje klunk är man en aningens sträv på tungan och drickan bubblar till ganska rejält. Tydligen något de eftersträvade med drickan och dess lite speciella sätt att kolsyra den på. Bra eller dåligt, meh, varken eller. Eftersmaken är till en början ganska syrlig, grapefrukt eller något åt det hållet. Men den senare eftersmaken är mest av den för mig oidentifierbara sötman som mycket väl kan vara inspirerad av ett rött bär.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Den har mer koffein i sig än en vanlig Monster, så om man behöver lite extra kick är detta ett bra alternativ. Smakmässigt är det helt okej, inget speciellt faktiskt. Försöket att göra det lite ”champagne” liknande med skummandet och torrheten är ganska mediokert. Ogillar när drickor skummar extra mycket och vill jag har en lite torrare strävare eftersmak dricker jag en Battery. Men allt som allt, helt okej, men inget jag tänker beställa i bulk.

Slutbetyg

NOS

Standard

Ah, gamla goa National Ocean Service, va? Det är ett system som sprutar in lustgas i en motor för att öga motoreffekten? Ah… det är mera logiskt.

Hur smakar det?
Doftar toalettrengöringsmedel, vilket är en bra start. Kemisk citron i kvadrat, jag är oroad. Okej okej, smaken är en aningens bättre än doften men inte långt ifrån. Första klunken gör mig hoppfull, det smakar till en början lite sött, lite som Fox kola (godiset) men innan jag hinner tänka klart tanken ”Detta var ju inte så illa” så kommer toalettrengöringsmedlet tillbaks. Eftersmaken är inte alls bra, det smakar den mest kemiskt framställda citronen du kan tänka dig, blandat med ren ondska. Efter varje ny klunk känns det som att jag gör något som kommer skada min kropp. Brustabletter för C-vitamin med smak av citron, där har vi nivån. Fy.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Jag hade hoppats på klassisk energidricka eller typ bubbelgum. Men istället fick jag brustabletter i dåligt kranvatten. Detta är en dricka som funnits länge, så det finns helt klart en marknad. Och det gör mig lite nostalgisk till en tid då man tyckte att The fast and the furious var coola filmer. Men detta är total katastrof. Ser jag denna i butik kommer jag springa åt andra hållet.

Slutbetyg

Monster Mutant – Red Dawn

Standard

Ah Red Dawn, klassisk action drama från 1984 med Patrick Swayze, inte samma? Ah, så trist…

Hur smakar det?
Doftar aggressivt av syntetiska hallon, väldigt syntetiska hallon. Smakar också av oerhört fejkade hallon och någon annan röd frukt med, även den lika syntetisk. Sött är det, inget snack om saken, en riktig liten sockerbomb. Hallonet är av den värsta typen, den jag smakat i många många billiga hallonläskar under årens gång. Den essensen som de använder sig av går helt enkelt inte hem hos mig. Den initiala smaken är okej, men det är eftersmaken som tar fullständig död på drickans chanser att få något bra betyg. Klassisk kemisk eftersmak som får mig att ångra varje klunk jag tar. Detta är en dricka som behöver ett glas vatten bredvid för att skölja munnen efter varje klunk så man slipper den gifta eftersmaken.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på ovrhypd.se

Slutsats
Som med den andra mutanten Gold Strike är hela burken på thai och jag har ingen aning vad den är tänkt att smaka. Men tydligen hallon och mycket dåliga hallon dessutom. Så fort jag kände doften anade jag att det var game over för drickan. Nej denna typen av hallondricka går inte hem hos mig. Det är som röd julebrus, inte min favorit och varierande grader av dåligt gjord hallonsmak. Blir inte köp igen, tog mig med nöd och näppe genom burkens innehåll.

Slutbetyg