Blue Keld – Hindbær & Jordbær

Standard

bluekeldhindbaerjordbaerBlue Keld läskar med en mild läskeblask som smakar hallon och jordgubbe

Hur smakar det?
Doftar ljuvligt av jordgubbar, det är som om jag har stoppat näsan i en ask med nyplockade jordgubbar. Hallonet märks inte lika mycket på doften, men när det kommer till smaken är det 50/50. Smakar riktigt gott av jordgubbe och hallon, en frisk naturlig smak av dessa två bären ackompanjeras med en trevlig sötma som inte alls smakar av sötningsmedel. Eftersmaken är lika trevlig den. Smaken av bär tonar ut på ett behagligt vis och lämnar dig med en väldigt förfriskad känsla.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Danmark sommaren 2016

Slutsats
Blue Keld gör goda sockerfria drickor, om detta råder det inget tvivel. Detta är också en riktigt trevlig dricka och kanske den godaste av Blue Keld drickorna jag fått smaka hittills. Mild och trevlig utan att vara det minsta blaskig. Vill du ha något sockerfritt och uppfriskande bör du köpa en flaska eller två när du är på genomresa i grannlandet.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Monster Ultra Red

Standard

monsterultraredSockerfritt monster i en snygg burk som alltid får mig att tänka på vinter och jul

Hur smakar det?
Doftar som oidentifierbart rött godis, är det ett bär? Är det en citrusfrukt? Är det bara doften av färgen rött? Ingen aning, smaken får utvisa. Smaken är faktiskt lika svår att identifiera som doften, det smakar liksom bara rött godis. Som att jag har en skål med vingummi och jag tar en röd godis. Det sägs dock att detta skall smaka tranbär, något jag faktiskt sällan kommer i kontakt med så hur nära tranbär det är vet jag i ärlighetens namn inte. Vad jag dock vet är att detta är riktigt gott. Drickan har en härligt ”bärig” smak och en riktigt trevlig sötma, trotts sötningsmedlet. Drickan känns väldigt lättdrucken, kanske tack vare att den inte skummar lika mycket som vissa lightdrickor gärna gör. Klunk efter klunk slinker ner och eftersmaken ligger där i bakgrunden hela tiden utan att trötta ut smaklökarna. Lika gott sista klunken som första.

Vart hittar jag läskeblasken?
Finns att köpa i de flesta matbutiker/kiosker.

Slutsats
När det gäller Monster ultra är denna god tvåa efter den vita varianten (som är favoriten bland energidrycker utan socker). Till en början var jag inte speciellt förtjust, men efter att jag smakat ett par gånger så har den vuxit på mig och när jag står på ICA och funderar över vad jag vill ha brukar jag sträcka mig efter denna varannan gång. Och precis som med den via burken så måste jag berömma monster för designen, dock är den vita snäppet snyggare. Nu är allt som fattas ett lock som man kan öppna och stänga, som Burn har på sin Ice Lemon.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Monster Ultra

Standard

monsterultraMonster med en lightvariant med det coola namnet Ultra, serverat i en minst lika cool burk

Hur smakar det?
Doften är mest av något syrligt, som citron fast ändå inte. Doften för tankarna till vodka drickan ”Smirnoff ICE”, vilket är trevligt då det är en av mina favoriter på bolaget. Smaken är dock inte så lik den alkoholhaltiga drickan, men den mjölkvita färgen är identisk till Smirnoff ICE. Smaken är mera som om de blandat citron med litchi, då drickan är lika delar syrlig som söt. Eftersmaken är helt utan överraskningar och fortsätter i samma syrliga/söta tema, bara så sakteligen avtagande. Sötningsmedlet är sukralos och stör mig inte alls, jag välkomnar snarare den ganska unika sötman som just detta sötningsmedlet tillför drickan, aspartam hade nog inte fungerat lika bra.

Vart hittar jag läskeblasken?
Finns att köpa i de flesta matbutiker / kiosker.

Slutsats
Detta är en recension som legat allt för länge, trodde faktiskt att den redan var recenserad, men hade helt missat. Varför detta är beklagligt är för att detta är en av mina absoluta favoriter av light-energidrycker just nu. När jag har vägarna förbi Godishuset Svinesund så brukar det bli ett flak eller två. Om du behöver en halvliter energi och vill skippa sockret är detta ett ypperligt alternativ och helt ärligt så är det nog en av de snyggaste burkarna på marknaden.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Monster Ultra Citron

Standard

monsterultracitronMonsters ultra serie i gul tappning med smak av citron, allt i en oerhört vacker burk.

Hur smakar det?
Det står citron på burken men det doftar inte citron, det doftar clementin, vilket såklart är besläktat på något vis (citrus, vi behöver inte gräva djupare) men ingen citron. Jag tar mig första klunken och tänker åter igen, clementin, en lite omogen clementin förvisso, men ändå en clementin. Men ju mer jag smakar desto mer påminner det mig om citron, vilket är bra. Det är en sötare citron än andra drickor, den är inte sådär syrlig som en citrondricka kan vara (speciellt lemonad) vilket jag kan uppskatta. En reaktion som händer nästan på en gång är att jag efter varje klunk måste harkla mig lite, då jag känner mig lite slemmig i halsen. Detta är för mig vanligt förekommande med citrondrickor, så inget att gnälla över, bara ett konstaterande. Efter en stund slutar dock drickan vara intressant, smaklökarna vänjer sig och sötman försvinner allt mer. Kvar finns bara syrligheten och eftersmaken av citron. Fortfarande duglig, men inte lika kul.

Vart hittar jag läskeblasken?
Verkar i skrivande stund vara exklusivt till axfood (willys, hemköp, tempo) då den inte skådats i andra matbutiker (och verkar inte heller finnas i icas beställningssortiment enligt personalen)

Slutsats
Monsters Ultra serie tillhör en av mina favoriter, så när jag hittade denna blev jag självklart lite exalterad. ”Korkar” upp drickan och visserligen så är det ganska så trevligt, men charmen försvinner ganska fort. En dricka man kan jämföra med är Burn Lemon Ice, en dricka jag först hittade i Danmark men som nu letat sig in på den svenska marknaden. Lemon Ice är en underbar dricka och om jag skulle stå och välja mellan denna lightdrickan eller en sockrad variant (burn) så hade jag lätt valt Burn. Inte för att jag har något problem med sötningsmedlet i Monster Ultra (Sukralos) utan för att Burn helt enkelt är mycket godare.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Hamar Lillehammer Lett julebrus

Standard

hamarlettjulebrusEn av de bästa julebrusarna nu i en lightvariant för de som vill passa sockerintaget vid jul

Hur smakar det?
Doften är det verkligen inget fel på, luktar precis som det skall göra, som en väldigt söt pommac. Smaken är även den förvånansvärt likt originalet, som åter igen kan beskrivas som en sötare/fruktigare pommac/trocadero eller för er som fick uppleva det, som drickan san sao. Varje ny klunk är ljuvlig, den underbara smaken av fruktchampagne dansar runt på tungan och gör mig snudd på euforisk. Men sen kommer eftersmaken och den är tyvärr inte så bra. Nästan direkt efter att man svalt drickan känner man att något är ”fel”. Det känns vattnigt på ett sätt typiskt för lightdrickor och ju mer man sitter och känner av eftersmaken desto djupare ner i aspartamets avgrund störtar vi. Cirka en minut efter varje klunk känner man verkligen av sötningsmedlet och den annars så goda fruktchampagnen är nu endast ett minne blott. Fortfarande dugligt att dricka, det är ingen katastrof, men att det är en lightprodukt är det inget tvivel om.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på Meny i Sarpsborg, skådades inte i någon annan matbutik (kedja).

Slutsats
Kanske är jag lite orättvis mot drickan, för originalet är en av mina absoluta favoriter när det gäller läskeblask och när det kommer till julebrusen så är Hamar Lillehammer Julebrus kungen. Så förväntningarna är verkligen på topp. Och när allt kommer omkring så levererar de en helt klart dudlig dricka. Läskeblasken har den där klassiska julebrussmaken som jag suktar efter, om än för en kortare stund än originalet, men smaken finns där. Sötningsmedel bekommer mig inte så mycket, men eftersmaken på just denna drickan var en hårsmån för mycket av sötningsmedel för att ignoreras. Om jag av någon anledning inte vill ha (eller kan ha) socker så hade detta varit ett bra alternativ, inget tvivel om saken. Men allt som allt är jag glad att Hamar kommit med ett sockerfritt alternativ och kanske är Tomten själv glad åt detta efter all sockrad gröt han tvingas äta varje julafton.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Hammers Bryggeri Julmust Light

Standard

hammarjulmustlightFrån Hammars bryggeri kommer en julmust för den som vill spara in på sockret i jul

Hur smakar det?
Jämfört med Apotekarnes Julmust Light så doftar denna en gnutta mer som vanlig julmust än Carlsbergs variant, vilket bådar gott. Smaken är dock inte riktigt lika julmustig som doften, det smakar faktiskt lite mera som Tab X-tra än en julmust. Jag känner inte mycket av den karaktäristiska julmustsmaken, ingen större närvaro av varken malt eller humle och när man dessutom plockar bort sockret finns det inte så mycket kvar. Efter varje ny klunk tycker jag mig ana en lite mer framträdande smak av julmust, men det är fortfarande ganska så svagt. Eftersmaken är till en början som om jag druckit en light cola av något slag, men ger man det en halvminut kommer det faktiskt en julmustig eftersmak som ger drickan ett lyft. Sötningsmedlet är inte lika påtagligt som i Apotekarnes variant, men det märks ändå ganska så tydligt att det rör sig om något annat än socker. Eftersmaken har en ganska så ”aspartamig” eftersmak, som inte gör mig något, men som kanske kan vara lite av en breakdealer för andra.

Vart hittar jag läskeblasken?
Har tidigare köpts i trakten av Jönköping, men finns bland annat på: ICA Focus på Åvägen, Berntssons & Sundgren samt Grönsakslandet Majorna (samtliga butiker finns i Göteborg).

Slutsats
Precis som med Apotekarnes lightvariant av julmusten är utlåtandet: dugligt. Jämfört med den sockrade varianten av samma julmust så är detta ett nedköp, om detta råder det inga tvivel. Men satt för sig själv, som en lightprodukt och emot en konkurrerande dricka så är det helt okej. Kanske hade det varit en idé att välja en produkt som stevia istället för aspartam och sackarin. Om inte annat för att särskilja sig lite från Apotekarnes. Men överlag, ett helt okej alternativ för den som vill ha något lättare efter att ha frossat i både knäck och ischoklad under julhelgen.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Apotekarnes Julmust Light

Standard

apotekarnesjulmustlightI år har jag undvikit julmust light, men det är dags att ta tjuren (eller julbocken) vid hornen och se vad Edward Bloms givna inslag på julbordet går för!

Hur smakar det?
Musten klarar första testet, det doftar julmust, so far so good. Smaken är lite på gränsen till att smaka julmust, inte lika övertygande som doften. Det smakar lite urvattnad julmust, som om någon fuling hällt i ett snapsglas värt av vatten. Inte någon 50/50 fördelning av julmust och vatten, bara tillräckligt för att göra den lite väl tunn i smaken. Smaken av sötningsmedel såsom aspartam bekommer mig inte speciellt mycket, men jag kan känna smaken av aspartamet i denna drickan. Som sagt, det bekommer mig inte, men jämfört med en sockrad julmust är det en tydlig skillnad och lite av ett nedköp. Eftersmaken har den där lite karaktäristiska sötman som kommer med aspartam blandat med en gnutta julmust. Eftersmaken hänger dock kvar ett tag och är ganska så trevlig när allt kommer omkring. Drickan har en lustig effekt då det efter varje klunk kittlar till lite på tungan, ingen aning vad det beror på.

Vart hittar jag läskeblaskan?
Vart hittar man inte Apotekarnes i juletider?!

Slutsats
Jag förväntade mig något som skulle få mig att spotta och fräsa, men det var faktiskt inte så farligt. Dock var det ganska så tråkigt, men det gäller ju för Apotekarnes sockrade julmust också. Detta får helt enkelt ses som en utgångspunkt för lightmust, precis som den sockrade varianten är basnivån för all ”vanlig” julmust. Om man av någon anledning inte vill dricka julmust med socker i, eller kanske inte kan dricka sockermust så är detta ett bra alternativ. Själv håller jag mig nog till de andra varianterna, men bra att ha testat.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Dia – Cola Light Sin Cafeína

Standard

DiaColaSinCaffinaEn variant på koffeinfri light-cola från en Spansk lågpriskedja

Hur smakar det?
Doften är lite smått lockande, doftar lite som cola-godisar från exempelvis Malaco. Smaken å andra sidan är något helt annat, smakar dåligt vatten och skummar något helt absurt. Egentligen borde man inte vara förvånad, det är en lightcola utan koffein, så termen färgat vatten har aldrig varit mera slående än denna gången. Det smakar inte mycket alls av något, oerhört tråkigt och jag skulle mycket hellre dricka vatten. Går inte att skriva mera om smaken då det inte finns någon smak att skriva om.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köps i DIA butiker i Spanien

Slutsats
Jag förväntade mig inget speciellt och fick mindre än noll ut av denna drickan. Snudd på smaklös och med ett oerhört otrevligt skummande också gör detta till ett ordentligt bottennapp. Jag tar mycket hellre ett glas kranvatten än en burk av denna fattiga ursäkt till cola. Betyget speglar den snudd på förolämpande avsaknaden av smak, inte att den smakar vidrigt.

Slutbetyg
laskeblaskburk

Blue Keld – Blåbær

Standard

BlueKeldBlaaber”Mild” läsk från Danmark som är sockerfri och smakar av blåbär

Hur smakar det?
Doftar riktigt trevligt av blåbär och inget annat. Smaken är precis som doften, smakar gott av blåbär och inget annat. Det är en mild och len smak av blåbär, inget syntetiskt med den alls. Den ”milda” biten kommer antagligen från att drickan är ganska sparsamt kolsyrad, det är bubblor i och det känns inte avslaget dock. Eftersmaken är även den trevlig och ingen av de som smakade på drickan kunde känna av sötningsmedlet (aspartam) vilket måste ses som en seger för läskeblasken.

Vart hittar jag läskeblasken?
Finns att köpa i Danmark, köptes under sommaren 2016, de verkar ändra smaker från år till år dock.

Slutsats
Det ser ut som ett smaksatt mineralvatten, men iom att den kallar sig för brus (läsk) och att den är sötad kvalificerar den till en läskeblask. Och detta är en riktigt trevlig läskeblask. Fräsch och sommrig. Passar riktigt bra när man turistar på soliga Skagen och behöver släcka törsten. ”Tyvärr” finns det inge så många nyanser att recensera, det smakar blåbär kort och gott. Vilket är precis vad tillverkaren lovar.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Battery – No Calories

Standard

BatteryNoCaloriesMisstänker starkt att detta bara är Stripped Battery, fast i ny skepnad

Hur smakar det?
Doftar till en början mer eller mindre identiskt till sin sockrade kusin, vilket ger mig förhoppning om att detta kan vara kanon. Smaken är faktiskt ganska så lik en vanlig battery, men den känns ”blaskigare”, vattnig i smaken. Smaken av sötningsmedel döljer de inte speciellt bra i denna drickan. Utan det kommer en ganska ordentlig smak av sötningsmedel efter att den smakat som en vanlig battery i någon sekund. Nu bryr jag mig inte speciellt mycket om smaken av sötningsmedel, men tydlig, det är den. Eftersmaken är ganska syrlig och det kittlar lite längst bak i munnen efter varje klunk, en egenskap på originalet som jag verkligen uppskattar. En sak som fattas från originalet är den ganska så ”sträva” känslan man får i munnen efter varje klunk. Jag har någon märklig fallenhet för battery och dess förmåga att få insidan av munnen att kännas som en bit läder. Så den biten saknar jag. Men överlag så är detta en helt okej lightvariant. Smakar trevlig, bra sötma, syrlig eftersmak. Inget att klaga på.

Vart hittar jag läskeblasken?
Säljs lite här och var i Norge, denna burken köptes våren 2016.

Slutsats
Visst är man lite orolig när en av ens favoriter kommer i ett ”nytt” utförande. Och ibland går det verkligen inte bra för lightvarianten. Red Bull Light går inte att dricka, men Red Bull Zero är en av mina favoriter. Här kan vi väl säga att detta är en Zero variant av Battery och de klarar smaktestet med bravur. När jag är i Norge kommer jag alltid föredra att köpa originalet i sina härliga 50cl burkar. Men vill jag vara ”nyttig” någon dag så skulle jag verkligen inte ha något emot deras No Calories variant.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk