7up – Mojito Free

Standard

7upMojito7up blandar sin klassiska dricka med lite mynta och vips så har vi en mojito, genialiskt!

Hur smakar det?
Så fort man öppnar flaskan så känner man doften av somrig, frisk mojito. Det doftar underbart av mynta och lime. Första klunken och jag kan nästan höra änglar sjunga. Smaken är precis som den mest välgjorda mojito man kan tänka sig. Huvudnumret är smaken av mynta, som är i perfekt harmoni med resten av drickan. Ingen ”tandkrämskänsla” här inte, nej myntan är subtil samtidigt som den är dominerande. Limen märks inte så mycket men finns där i bakgrunden med sin lite syrliga sötma och kompletterar smaken av myntablad till perfektion. När jag tittar på flaskan ser jag att den dessutom är sockerfri, vafalls? Sockerfri?! Sötningsmedel?! Det märktes inte i det hela. Det smakar sött på ett behagligt vis helt utan några som helst eftersmaker av artificiella sötningsmedel. (Fast med det sagt, så är jag inte speciellt känslig för sötningsmedel). Innan man vet ordet av det så är drickan slut och jag ser mig om efter en ny.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna köptes i Danmark, sommaren 2016.

Slutsats
Ser jag något som smakar mojito eller mynta så är jag genast eld och lågor. Tidigare testades Sprites nyhet, Sprite Mynta, och med facit i hand borde Spriten gå ner till en trea i betyg i direkt jämförelse med denna drickan. 7up versionen av, mer eller mindre, samma dricka är så otroligt mycket bättre. Och även om Sprite Mynta var med mindre socker än vanlig sprite (sedvanliga 30% så de kvalificerar sig till att kallas för ”energireducerad”) så är denna helt fri från socker och kalorier. Vilket måste ses som ett plus för de som vill undvika ”onödiga” kalorier i vardagen. Smaken på denna drickan går inte in i ”7up med tandkräm” territoriet som Sprite Mynta gjorde. Jag har aldrig köpt en Sprite Mynta igen, trots att jag tyckte den var ganska trevlig. Men 7up Mojito köpte jag dagligen under en semestervecka i Danmark och tog dessutom med mig 10-talet flaskor hem, bara för att ha på lut. Nej, 7up Mojito är klart överlägsen och får fem av fem, nästan så jag vill ge den tio av fem, för den är så fruktansvärt god! Snälla snälla Carlsberg, ta denna drickan till Sverige!

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Faxe Kondi Booster – Free

Standard

FaxeKondiBoosterFreeDanska nationaldrickan finns även i en energidryckesform, denna utan socker

Hur smakar det?
Drickan har en tämligen anonym doft när den är kylskåpskall, men efter att den stått framme ett tag och närmat sig rumstemperatur så påminner det lite om bubbelgum och smultron blandat med citron. Själva drickan faller lite under samma beskrivning, när den är kylskåpskall smakar den inte mycket mer än lite citronigt med en viss sötma, en sötma lite åt smultron hållet vilket är mina smaklökars tolkning av vissa sötningsmedel i vissa andra smakkombinationer. När drickan närmar sig rumstemperatur känner man en lite intensivare sötma som ersätter smaken av citronvatten. Citronen (eller vad det nu är) är inte sur, som en Red Bull kan kännas på eftersmaken (att det kittlar lite bakom öronen) utan smakar bara av citron. En rumstempererad Faxe Kondi Booster Free smakar lite som lemoncurd, vilket är gott.

Vart hittar jag läskeblasken?
Verkar ha ersatt Faxe Kondi Blue (som var deras sockerfria variant för några år sedan) finns således i de flesta danska butiker.

Slutsats
Det kan vara svårt att hitta Red Bull i Danmark. Danskarna har istället hyllorna fyllda av antingen Faxe Kondi Booster eller Cult (en dricka som försvann från Sverige) så för oss som helst vill ha en sockerfri energidricka är detta mer eller mindre det enda alternativet. Tur är att denna drickan är god och att den är lätt att få tag på. Är det den godaste energidrickan? Nope. Men den är helt klart en av de trevligare. Om du råkar befinna dig i Danmark och är törstig på energidricka, testa en Booster.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Battery – No calories / Lime

Standard

BatteryNoCaloriesLimeLångköraren Battery med en ”zero” variant med smak av lime

Hur smakar det?
Doften är väldigt lik en sprite, eller 7up om man så vill. Smakar faktiskt inte helt olikt tidigare nämnda drycker heller. En trevlig uppfriskande smak av lime blandat med typ sockerdricka. En lite syrlig eftersmak, men inte på långa vägar lika syrlig som originalet, en dricka som för övrigt har en ”strävhet” som denna versionen helt saknar. Eftersmaken är frisk och trevlig i övrigt och aspartamet märks knappt av. Men det märks knappt heller att detta är en Battery, vilket kan ses som både en bra och en dålig sak.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Norge under våren 2016

Slutsats
Battery är och kommer alltid att vara en av mina favoriter bland energidryckerna. Originalet är en riktigt speciell dricka med en syrlighet och en strävhet som får många att rynka på näsan, personligen älskar jag det. Denna versionen är nog så långt ifrån en traditionell battery man kan komma. Absolut inget fel på läskeblasken dock, smakar riktigt trevligt och finns absolut inga negativa aspekter med den. Blir dock ingen fullpoängare då det inte är något superspeciellt med drickan, men högt betyg, det blir det. Om du vill passa på kalorierna och känner för lite sprite med 32/100ml koffein i sig så kan detta vara ett alternativ.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Cult Cola – Light (Stevia)

Standard

ECultColaLightStevianergidrycksmärket Cult kommer med en Cola sötad med Stevia

Hur smakar det?
Först och främst: Denna drickan har testats förut, men då var den inte sötad med Stevia, som år 2015 är det moderiktiga sötningsmedlet. Så istället för att uppdatera tidigare recension så fick det bli en ny då ett nytt sötningsmedel kan ge en helt ny smak.
Doften för genast tankarna till någon billig cola, exempelvis Premier Cola, vilket inte bådar väl för denna drickan. Smaken är inte direkt stark av cola. Håller man drickan en stund i munnen kommer det en smak av cola som för tankarna till isglassarna från Swipper. Ju mer jag dricker desto starkare blir känslan att jag dricker en kolsyrad variant av en isglass, vilket kan vara bra eller dåligt beroendes på om man gillar isglass med colasmak. Vad gäller sötheten i drickan så är den trevlig, det smakar inte sötningsmedel och känns inte speciellt sockrigt heller. Men å andra sidan så tyckte jag inte att deras aspartamsötade light cola smakade speciellt mycket sötningsmedel heller. En ok smak helt enkelt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Danmark, där Cult fins mer eller mindre över allt.

Slutsats
Gör bytet av sötningsmedel speciellt mycket? Nej jag skulle inte säga det, kanske har det rent av gjort att drickan inte faller mig i i smaken lika hårt som förra gången. Eller så är det att drickan ändrat lite på receptet eller helt enkelt att min smak ändrats sedan 2013. Då fick Cult Cola Light fem av fem, men denna gången skulle jag nog säga att det blir tre av fem. Det är mediokert, smakar inget speciellt fantastiskt och sötning av stevia ger inga pluspoäng bara för att det är ”på modet” att söta med stevia just nu. Allt som allt en ok dricka om man är sugen på en sockerfri cola med lite extra koffein i sig.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Sumol – Passionsfrukt

Standard

SumolPassionsfruktPortugisiska Sumol bjuder på en läskeblask med smak av passionsfrukt, låter gott

Hur smakar det?
Doftar mycket riktigt av passionsfrukt, men en lite syntetisk och blaskig sådan, hoppas det inte upprepar sig i smaken. Vilket det tyvärr gör. Passionsfrukten är riktigt blek och blaskig. Smakar inte riktigt som passionsfrukt till en början utan snarare någon generisk frukt med lite ananas på slutet. Känner en märklig smak av sötningsmedel, men det står inget om att den är light. Tittar på innehållsförteckningen och ser vad problemet är, sukralos… Sötningsmedlet som förstörde Coca-Cola light för flera år sedan och som fick Coca-Cola att återgå till aspartam eftersom ingen köpte lighten längre. Man känner verkligen smaken av detta vidriga sötningsmedel och det ger hela drickan en riktigt vattnig smak som inte gör någon människa glad.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes inne på Netto i Danmark sommaren 2015

Slutsats
Det verkar inte gå så bra för Sumol här på LB. Drickor som bara faller platt på magen och som inte levererar någon bra upplevelse alls. Personligen klandrar jag sötningsmedlet, som tillhör ett av de få sötningsmedel jag faktiskt är emot, mest eftersom det smakar så fruktansvärt dåligt. Nej, det blir bottenbetyg för denna ”passionsfruktsdricka”.

Slutbetyg
laskeblaskburk

Faxe Kondi Booster Blue

Standard

Faxe Kondi Booster BlueDanska nationaldrickan Faxe Kondi nu som energidricka och dessutom i lightversion

Hur smakar det?
Precis som med Blu Day så doftar denna dricka lite lätt av smultron, vilket bådar gott för drickan. Men ack och ve så smakar det inte alls som det doftar, det smakar faktiskt nästan inget alls. Den så lovande doften av smultron infinner sig inte alls i smaken och det smakar istället bara blaskigt av ingenting alls, inte ens socker. Tar man och låter drickan leka lite på smaklökarna så kommer det en svag syrlig smak som snabbt övergår i något obestämt kemiskt, det smakar lite som det doftar av bilmattor, vilket inte direkt är något jag letar efter när jag handlar energidricka. Konstigt nog så är eftersmaken som kommer trippandes på tårna ett par minuter efter man svalt lite halvtrevlig. Men det räcker inte för att rädda drickan.

Vart hittar jag läskeblasken?
Finns absolut överallt i Danmark, snudd på omöjlig att missa

Slutsats
Tyvärr så var detta ingen större hit från danskarna. En väldigt blaskig dricka utan någon egentlig smak. En dricka som på sin höjd smakar som Loka med lite strösocker utblandat i sig. Jämfört med den vanliga Faxe Kondi Booster så är detta en riktig besvikelse. Finns helt klart värre drickor i världen, men detta är nog en av de tråkigaste.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburk

Pepsi Max – Cherry

Standard

PepsiMaxCherryPepsi Max, den läskeblask jag dricker till vardags, fast nu med körsbärssmak? Halleluja! Eller?

Hur smakar det?
Det första jag tänker när jag mer eller mindre stoppar ner näsan i burken är ”Vart är körsbäret?”. Drickan har inte minsta lilla spår av körsbär, snälla säg att körsbäret finns i smaken. Nja, nästan, inte riktigt, men nästan. Man tar sig en klunk och det smakar faktiskt lite av körsbär, inte mycket till en början, men sen kommer eftersmaken och då är det lite tydligare att drickan är med körsbärssmak. Desto mer man sitter med eftersmaken och smaskar (man måste smaska när man smakar på saker) desto nöjdare blir man. Efter en stund går tanken från ”vart är körsbäret” till ”detta är ju faktiskt ganska så trevligt”. Det smakar inte speciellt häftigt när man tar sig en klunk. Känns mest lättdrucket och ”lightigt”, lite vattnigt men inte så vattnigt att man tycker det är störande. Denna drickan levererar istället 100% på eftersmaken och inget annat. Känns fräscht och trevligt att dricka.

Vart hittar jag läskeblasken?
Aldrig skådat i en Svensk butik. Denna burken köptes i Danmark på en Coop, i deras importhylla.

Slutsats
Jag var rädd att denna drickan skulle gå samma väg som Coca-Cola Zero Cherry, eller ännu värre, Diet Coke Cherry. Men jag blev istället glatt överraskad av denna drickan. Inte lika god som en vanlig Coca-Cola Cherry eller den spektakulära Pepsi Wild Cherry, men helt klart en av de bästa lightversionerna av cola med körsbär. Hade den funnits i en inhemsk variant skulle jag nog lätt kunna se mig själv att växla mellan vanlig Pepsi Max och Pepsi Max Cherry. En helt duglig dricka som vinner över Coca-Colas lightversioner.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Power King – Sugar Free

Standard

PowerKingSugarFreeKlassiska Power King i sin sockerfria variant, en recension som väntat allt för länge.

Hur smakar det?
En väldigt svag doft av den vanliga power kingen sipprar ut ur burkens topp och det finns ingen antydan till sötningsmedel. Smaken är en annan historia då man ganska tydligt kan känna den något fadda smaken av aspartam. Det är sött men helt utan ”stomme”, som är ganska karaktäristiskt för lightdrycker. Smaken i sig är det inget fel på. Smakar inte lika mycket som sin sockrade variant men smakar inte heller aprumpa som vissa lightdrycker kan göra. Syrlighet finns det gott om och det kittlar härligt längst bak i munnen efter varje klunk. Men med allt det sagt så är det en dricka med mindre tillfredsställande smak än den sockrade varianten.

Vart hittar jag läskeblasken?
På Willys och Pressbyrån brukar vara vanliga ställen

Slutsats
Light på energidrycker brukar inte alltid bli så bra. Ibland skapar sötningsmedlet en smak som jag tycker påminner om syntetiska smultron (vilket är ganska trevligt) och ibland blir det bara en ganska urvattnad variant av originalet med en tråkig sötma. Detta är lite av en mellandricka i det avseendet. Det finns värre energidrycker i lightversion än detta, men det finns också flera som är bättre. Jämfört sida vid sida till en Red Bull Zero så är detta ingen höjdare men jämfört med light-energi över lag så är det helt klart dugligt, men inte mycket mera än så.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Ronin – Sugar Free

Standard

RoninSugarFreeEn sockerfri variant av den herrelösa samurajen till energidricka kallad Ronin.

Hur smakar det?
Vid en första anblick verkar den inte skilja sig nämnvärt från originalet. Doften är av ”klassisk” energidricka, det vill säga de energidrickor som var några av de första att komma till Sverige, såsom Battery och Red Bull. Men doften har inget alls att göra med smaken. Istället för att smaka ”klassiskt” (det vill säga sött blandat med en kraftig syrlighet) så smakar det som ett fullständigt misslyckat försök till smaken bubbelgum. Det smakar metalliskt och bubbelgum med sötningsmedel. Som tur är håller denna smaken i sig endast ett par sekunder innan drickan övergår till en behagligare eftersmak. Eftersmaken är som en snäll variant av Battery (det vill säga syrligt och lite strävt) men låter man det gå ytterligare några sekunder så får jag en märklig smak på spetsen av tungan, som om jag doppat tungspetsen i tvål.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes uppe vid riksgränsen, Svinesund, i en godisbutik med lockpriser för norrmän.

Slutsats
Originaldrickan fick ett medelbetyg, den var fullt duglig men inget att skriva hem om. Den sockerfria varianten går dessvärre ner ett steg på betygsskalan. Hade de bara lyckats behålla samma smak på drickan så hade det inte varit några problem, smaken av vissa sötningsmedel kan faktiskt ge en ganska trevlig ton till energidrickor om det görs rätt. Här har de blandat Sackarin med Aspartam och det kanske var där det skar sig. Sugen på något med energi fast utan socker? Se om det finns alternativ till denna drickan i kyldisken innan du tar en burk.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburk

Tine isTe – Sparkling Lime

Standard

TineisTeLimeNorska matproducenten och sin kolsyrade iste serie, denna gången med smak av lime och utan socker

Hur smakar det?
En av mina absoluta favoriter en varm sommardag är Liptons iste med citronsmak, det finns inget som släcker törsten och svalkar som lite iskallt iste. Det är lite samma sak med denna drickan, fast jag tror att deras ersättning av socker är denna produktens akilleshäl. Till en början smakar det av citron/lime iste, men ganska snabbt går det över till en blaskig och konstgjord smak. Istället för att vara uppfriskande så är det snudd på otrevligt. Det finns en eftersmak som är ganska så trevlig, men den effekten försvinner helt och hållet vid nästa klunk då den konstgjorda och blaskiga smaken av citron/lime återvänder.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Norge 2013 (recensionen har varit liggandes sedan dess) och per Tines hemsida så har den kolsyrade versionen utgått. Finns dock i en sockrad variant utan kolsyra.

Slutsats
Ibland går det bra med zero produkter, ibland går det mindre bra. Med tanke på att Tine helt skrotat sin Lime Zero så verkar det inte ha varit en lyckad kombination, något jag håller med om. Det blev väldigt blaskigt och snudd på otrevligt. Så om den dyker upp igen, kanske ta en annan smak isf.

slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburk