Solo – Sitron

Standard

Norska Solo låter oss smaka på en felstavad Citron dricka, låt oss se hur en citron med S smakar

Hur smakar det?
Den luktar verkligen godiscitron, med andra ord så känns det på lukten att detta inte är en naturlig produkt, det luktar inte kemiskt det luktar bara fejk. Men smaken överraskar, när jag tar mig en klunk smakar det faktiskt riktigt gott, i ungefär 2 sekunder, sedan blir det väldigt surt i munnen och du måste svälja. Eftersmaken är först trevlig, känns frisk, men åter igen så ändras smaken efter cirka två sekunder och det känns mest surt och slemmigt i halsen på dig. Men detta behöver inte betyda att det är dåligt, nej nej, snarare tvärt om. När man dricker en del andra citron baserade drycker så är det sött och sliskigt i munnen på dig. Men när du dricker en lemonad från exempelvis Brämhults, så fylls din mun av en ganska uppfriskad, väldigt syrlig smak med en tendens att ge dig en slemmig hals efteråt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna läskeblask finner du i Norge

Slutsats
Vad kan man då dra för slutsats? Att detta smakar lika gott som Brämhults citron lemonad? Nej det gör det inte, men smakupplevelsen ligger närmare en naturlig osötad lemonad än vad den ligger nära många andra läskeblaskar med citronsmak. Så är du ute efter en dricka som får dina öron att byta plats samtidigt som den får dig att sukta efter mera så är Solo Sitron något för dig. Men är du van vid andra lite mera sockriga citron läskeblaskar så är detta kanske inget för dig.

Slutbetyg

Full size

Standard

En energidricka som ser väldigt patriotisk ut, men full size vet jag inte om den är, jag har sett större…

Hur smakar det?
Det påminner om Red bull men utan den där lite syrliga eftersmaken som många har problem med. En sötare energidricka som har en svag svag eftersmak av vanilj. Den utmärker sig inte på något vis alls egentligen, det smakar helt okej, det finns inget att klaga på eller att berömma. Jag drack utan problem upp hela burken, men jag fylldes inte av något sug till att ta en till efteråt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Just detta exemplar fann jag i en matbutik i Svinesund, jag kan inte minnas att jag sett den på andra platser i landet. Vet du vart det finns att köpa får du gärna skriva det i en kommentar.

Slutsats
Det är inget fel på denna drickan, det är inte heller något speciellt bra med denna drickan. Den är medelmåttig men går väldigt bra att dricka. Är du ute och känner dig sugen på en energidricka och skådar en burk Full Size så tycker jag du kan slå till för att släcka din törst / ditt behov. Men jag ser ingen anledning att springa runt bland alla matbutiker och kiosker du har i din närhet bara för att säkra en burk eller två. Om du inte är någon slags samlare / fanatiker som mig själv då.

Slutbetyg

Cocaine – Cut

Standard

Tre gånger så mycket koffein som Red bull, 750 milligram med Taurin och stoppad av livsmedelsverket, låt mig presentera: Cocaine!

Hur smakar det?
Vi tar lukten först, lukten är av den mest sötsliskiga tutti-frutti glassen du kan tänka dig, gånger ungefär 200. När jag tar min första klunk domnar nästan smaklökarna bort av sötman, det smakar artificiellt socker och mycket av det! Drycken innehåller en sockerart som inte är godkänd inom EU (Ribos) så det kan vara en anledning till varför denna sötman är så främmande för mig. Eftersmaken hänger kvar länge, det smakar sockersött som in i bänken i flera minuter efter min första klunk. Efter kanske tre-fyra minuter så övergår den söta eftersmaken till att smaka av, kaffe?! Ja det är sant, helt plötsligen smakade det som om jag hade druckit kaffe. En väldigt underlig energidryck och jag var tvungen att sluta dricka efter ungefär tre klunkar för sötman blev för stark plus att mina händer började skaka som bara den efter en stund och jag är en van koffein drickare!

Vart hittar jag läskeblasken?
Inte i Sverige i alla fall, den säljs till min kännedom i Staterna och i Nederländerna. Jag råkade hitta ett par insmugglade burkar i Svinesund när jag var på genomresa vinter 2010.

Slutsats
Jag var riktigt spänd inför denna drickan. Jag hade läst om när drickan blev förbjuden från att säljas i Sverige hösten 2010 och var därför väldigt sugen på att testa, men samtidigt lite rädd. Som jag skrev i presentationen så innehåller Cocaine mer än tre gånger så mycket koffein som red bull (1120 mg per liter) Varje burk av cocaine innehåller 280mg koffein vilket är sju gånger mer än EUs gränsvärde för när en varningstext om högt koffeininnehåll måste finnas. Jag är väldigt van vid att dricka koffein, en till två burkar red bull per dag och coca-cola ovanpå det är inga som helst problem. Men efter att ha tagit ett par klunkar av denna drickan så kände jag av i kroppen att det fick vara nog. Händerna började skaka som bara tusan och jag kände mig ganska olustig i resten av kroppen. Beträffande smaken så var den ingen höjdare, dock har jag smakat värre drickor faktiskt, tro det eller ej. Men tack vare att den är så vansinnigt galen med sitt koffeininnehåll och eftersom smaken inte direkt var önskvärd blir det en etta i betyg. Men även om den inte var speciellt god eller bra för mig så är det kul att ha testat!

Slutbetyg

Naturfrisk – Cola Classic

Standard

En ekologisk cola från Danmark som även innehåller lite malt för färg och smak, är det ett recept som faller folk i smaken?

Hur smakar det?
Smaken kan jag närmast likna med RC-cola, det luktar riktigt sockersött och påminner om hur de gamla Calippo isglassarna brukade smaka. Men det finns en tvist, om det är den ekologiska biten eller om det är malten som gör det vet jag inte, men resultatet är en väldigt balanserad och rund smak. Det är väldigt sött men på ett trevlig sätt, det blir ingen beläggning på tänderna och även om den är riktigt söt så tar man sig gärna en klunk till. Om du är van vid coca-cola, pepsi och andra vanligare cola varianter kommer du bli överraskad över smaken på denna drickan då den inte smakar av en sorts cola de flesta är vana vid.

Vart hittar jag läskeblasken?
Nu blir det genast lite svårare, jag har inte en aning om vart man hittar den. Denna flaskan var en gåva från en vän som hade dessa drickorna på sitt bröllop. Om någon vet vart man kan hitta denna dricka, skriv gärna en kommentar!

Slutsats
Naturligt, sött, rolig flaska och fin etikett. Allt detta gör Naturfrisk – Cola classic till en vinnare. Det är kanske inte riktigt för alla, vissa har beskrivit smaken som russin-aktig och andra tycker det bara smakar socker, jag tycker det är en rund och trevlig naturlig cola smak. Något jag älskar lika mycket som själva drickan är etiketten, så det är inte bara gott det ser även lockande ut. Det kan kanske vara lite svårt att hitta ett exemplar av drickan ute i landet, men råkar du hitta en när du är ute och vandrar så passa på att köpa dig ett exemplar eller två!

Slutbetyg

Naturfrisk – Ginger Ale

Standard

En 100% naturlig dricka gjord på Kinesisk ingefära bryggd i Danmark, visst låter det lite märkligt?

Hur smakar det?
Det finns ingen tvekan om saken, detta är en dricka med smak av ingefära, vad man tycker om det är upp till var och en. Jag tycker inte att smaken är speciellt tilltalande, till sushi älskar jag ingefära men jag är inte så sugen på att dricka det faktiskt. Men det märks verkligen att detta är en naturlig produkt, även om smaken inte tilltalar mig så känns det riktigt friskt och naturligt. Smaken är som sagt mycket stark av ingefära, väldigt kryddig och med en svag smak av honung faktiskt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Nu blir det genast lite svårare, jag har inte en aning om vart man hittar den. Denna flaskan var en gåva från en vän som hade dessa drickorna på sitt bröllop. Om någon vet vart man kan hitta denna dricka, skriv gärna en kommentar!

Slutsats
Denna drickan fullkomningen osar kvalitet, roliga små glasflaskor med fina etiketter och ett ekologiskt innehåll. Men detta tilltalar inte mig, det är förvisso behagligt att dricka för det känns inte det minsta artificiellt, men jag klarar inte av smaken. Ingefära har många användningsområden men jag tycker väl kanske inte att det passar sig så bra i dryckesform.

Slutbetyg

Mountain Dew – White out

Standard

En dricka vars namn är en synonym för tipp-ex? Detta kan väl inte vara gott?

Hur smakar det?
Om tipp-ex smakar såhär så borde jag nog ta mig en burk eller två nästa gång jag är i bokhandeln. Smaken påminner självklart om orginal mountain dew, men är mycket snällare i smaken, inte lika windex inspirerad citrus. Den har en behaglig sötma och känns riktigt len i smaken, precis som det står på utsidan av burken: Smooth citrus. Tänk er smaken av en god citron sorbet, len och krämig, där har ni smaken av mtn dew – White out

Vart hittar jag läskeblasken?
Den har ganska nyligen dykt upp på den svenska marknaden, välsorterade matbutiker har säkert ett exemplar eller två.

Slutsats
Jag tycker inte speciellt mycket om den vanliga mtn dew drickan, jag tycker den är alldeles för skarp i smaken, men denna kan jag mycket väl tänka mig att dricka igen! Burken får mig dock att tänka på någon rengöringsprodukt av någon anledning. En liten rolig detalj på drickan är att själva vätskan faktiskt är vit, precis som namnet antyder. Helt klart den bästa mountain dew drickan jag druckit hittills.

Slutbetyg

Street Fighter – Sonic Boom!

Standard

Guile är en riktig hårding, han är så hård att han kan svinga sina armar med sådan kraft att han bryter ljudbarriären! Nu får vi se hur hans legendariska attack smakar.

Hur smakar det?
Ljudbarriär smakar faktiskt riktigt gott, det luktar fruktigt tuggummi om drickan och smakar nästan identisk med Resident Evil drickan. Vilket kanske inte är så märkligt eftersom bägge drickorna kommer ifrån samma företag. Men visst finns det en liten skillnad, om det har att göra med dagsformen på mig, hur färsk drickan var eller om det faktiskt är två olika men snarliga smaker vet jag dock inte. Jag tycker att Resident evil drickan var snäppet sockersötare, den lämnade en söt men inte sliskig eftersmak. Sonic Boom lämnar en lite Red bull-aktig eftersmak, vilket absolut inte är något negativt, jag älskar Red bull. Kort sagt så är det riktigt gott!

Vart hittar jag läskeblasken?
Just denna burken var en julklapp från ett par goda vänner men jag har sett att drickan finns att beställa på roligaprylar.se

Slutsats
Guile var aldrig en av mina favoriter i Street Fighter 2, visst är han tuff och så men jag föredrog Ken eller Ryu. Mem efter att ha smakat Dragon Punch drickan så kan jag säkert säga att i dryckesform föredrar jag lätt Guile med hans Sonic Boom. Som jag skrev ovanför, smaken är väldigt lik Resident Evil drickan och jag begriper inte varför de kunde ha gjort samma smak på Dragon Punch drickan. Detta är ännu ett i raden av säkra köpr för en som gillar tv-spel och som dessutom kanske tycker att energidrycker är gott. Det höga priset på samtliga av dessa drickor gör att det är kanske inte något man köper 10st utav och sänker under helgens festligheter, men ett exemplar att smaka på för att sedan ställa i hyllan, det kan man unna sig tycker jag.

Slutbetyg

Street Fighter – Dragon punch

Standard

[Framåt, Ner, Frammåtner + slag] Det är receptet för att göra en Dragon punch med Ken eller Ryu i Street Fighter serien, men hur är det att dricka en Dragon punch?

Hur smakar det?
Det smakar mycket riktigt som om jag precis blivit slagen i smaklökarna av en drake gjord av citron. Det är oroväckande när lukten som kommer från den nyöppnade burken osökt får mig att tänka på hur länge sedan det var jag svabbade golvet. Det både luktar och smakar som golvrengöringsmedel À la Citron, vilket ni kanske förstår inte är speciellt bra. Jag mäktar bara med att dra två klunkar av drickan innan jag måste sluta, den kemiska smaken sätter sig fast i munnen som en hinna som vägrar gå bort. Om det hade smakat friskt av citrus så hade det gått an, men det här smakar bara högkoncentrerad kemisk lösning i min mun, nej usch och fy!

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna nostalgiska burk donerades till läskeblask.se av sida roligaprylar.se, mycket lättare än att inhandla ett exemplar via E-bay.

Slutsats
Vad skall man nu säga om denna drickan? Jo att själva innehållet i burken är vidrigt och att man borde ha satt en varningstext på  burkens utsida att man löper risk att golvas av dryckens mycket potenta citrus smak. Men själva burken är riktigt tuff och egentligen den enda anledningen till varför man skulle vilja köpa sig ett exemplar. Så kort sagt, köp gärna en burk om du har intresse av tv-spels relaterade prylar men var förberedd på att innehållet kanske inte riktigt faller dig i smaken.

Slutbetyg

Resident evil – T-Virus antidote

Standard

Zombie-apokalypsen är här! Viruset sprider sig med en lavinartad hastighet, vart är mitt motgift?!

Hur smakar det?
Jag önskar att det vore en Zombie-apokalyps lite oftare för detta är riktigt gott! Smaken påminner om fruktigt tuggummi, godis kort sagt. När man gör jämförelsen att någon smakar tuggummi brukar det inte betyda att det är något gott, men smaken är inte på något vis överdriven. Det smakar sockersött och fruktigt när du tar dig en klunk och eftersmaken hänger kvar en stund för att påminna dig om att du borde nog ta dig en klunk till. Riktigt klyftigt gjort av forskarna att framställa ett zombie motgift som inte bara räddar livet på dig men som också smakar gott!

Vart hittar jag läskeblasken?
Just denna burk fick läskeblask.se generöst donerad av sidan roligaprylar.se Så om du är rädd för den stundande Zombie-apokalypsen så kan du inhandla ett lager på nämnda sida.

Slutsats
Detta är en riktigt kul dricka, speciellt för oss som spelat en del spel genom åren. Innehållet i burken är gott men den största faktorn till varför detta är en så kul dricka är tack vare att den heter just Resident Evil – T-Virus antidote. Ett måste för alla som spelat Resident evil spelen men även för de som kanske inte har spelat spelen men som samlar på tv-spels relaterade ting. Dessutom kan det som sagt vara bra att ha en burk hemma för varje familjemedlem som du skulle vilja rädda vid en eventuell zombie-apokalyps.

Slutbetyg

Solo

Standard

Solo är en Norsk läsk-tradition från 1934 och en av Norges mest älskade läskedrycker, låt oss se vad en ”svensk” tycker!

Hur smakar det?
Jag går rakt på sak och säger som det är, det smakar Apelsin, föga förvånande va? Det är en god, trevlig ganska naturlig apelsinsmak som jag känner och den kan faktiskt liknas väldigt mycket till just Fanta eller Loranga. Det är en söt apelsinläsk, inte en ”naturligt” syrlig apelsinläsk som exempelvis Orangina. Den är väldigt lättdrucken och har en väldigt trevlig eftersmak som driver dig att ta en klunk till. Kort sagt så är det en kvalitets dryck som nog alla kan tycka om.

Vart hittar jag läskeblasken?
Du finner den överallt, absolut överallt, i Norge. Minst lika vanligt som coca-cola

Slutsats
Okej jag erkänner, jag är partisk. Jag har växt upp med Solo så för mig så smakar det inte bara apelsin utan det smakar nostalgi och barndom. Etiketten, namnet, smaken, allt är nostalgi för mig. Men jag försöker se förbi nostalgin, ge en så opartisk recension som möjligt och då kan jag komma fram till att: Detta är gott. Det smakar nästan precis som Fanta och det är verkligen inget negativt. Hade någon gjort ett blindtest på mig där jag fått smaka på Loranga, Fanta och Solo så hade jag nog inte kunnat plocka ut vilken som är vilken. Men om du befinner dig i Norge tycker jag verkligen att du skall ta och köpa dig en flaska för att smaka på något som är lika Norskt som lusekoftor och skidor.

Slutbetyg