A&W – Root Beer

Standard

En root beer som lovar en smak av ”Aged vanilla”, lockande burk om inte annat

Hur smakar det?
Precis som vanligt med root beer så doftar det som tuggummit Jenka smakar, det är säkert någon ört som det egentligen skall dofta, lite som att gå in i en hälsokostbutik. Men doften levererar dessvärre mer än smaken då detta är en ganska smaklös och tråkig root beer. Nog smakar det allt root beer, bara inte så mycket. Jag vill ha en lite ”vassare” smak, smaklökarna skall fullkomligen invaderas av ett virrvarr av märkliga örter och rötter med en intensiv sötma för att bryta den annars så ”jordnära” smaken. Vaniljen de talar om på burken lyser med sin frånvaro. Eftersmaken är lite för kort i smaken den med, efter bara någon sekund är man helt återställd igen, ingen smak som dansar runt på tungan och lockar en till att ta ännu en klunk. Ganska tråkigt faktiskt.

Vart hittar jag läskeblasken?
En ganska vanlig root beer och bör finnas i de flesta butiker som har en importhylla, just denna var från usagodis.se

Slutsats
I min tidigare recension (detta är en reboot) så skrev jag hur detta exemplar av root beer var ett steg i rätt riktning då den inte smakade lika mycket som de andra, tänk så smaken kan ändras med tiden. Nu har vi ett motsatt problem, att det smakar för lite. Detta är en root beer som skulle fungera bra som ”introduktion” till hela root beer scenen för en icke initierad. Men för oss som fattat tycke för exempelvis Boylan’s version, så är detta helt enkelt inte bra nog.

Slutbetyg

White Rock Cream

Standard

Direkt från staterna kommer en underlig dricka som vill smaka vaniljsås

Hur smakar det?
Det smakar väldigt snällt av vanilj och inget mer. Det är en ganska behaglig vaniljsmak och den är inte lika dominerande som vissa andra cream drickor. Den slinker lätt ner och man är faktiskt sugen på en slurk till. Denna drickan skall bara smaka vanilj och det är precis vad den gör, inga märkliga eftersmaker eller överraskningar här inte.

Vart hittar jag läskeblasken?
Den hittar du på välsorterade mataffärer med en importhylla. Såsom Coop forum och ICA.

Slutsats
Det smakar vanilj, vad mer kan man säga? Jo att det faktiskt är ganska behagligt att dricka. Det är inget jag skulle rekommendera till en varm sommardag då vaniljen knappast har en uppfriskande effekt. Men den fungerar bra att sitta och dricka när man är sugen på något som är riktigt godis i smaken. En av de bättre vanilj drickorna som finns att få tag i!

Slutbetyg

Vanilla Coke

Standard

Blanda vanilj med cola så får du vanilla coke, något som amerikanarna har gillat väldigt länge

Hur smakar det?
Det smakar mycket riktigt av vanilj men en ganska snäll smak då den inte är för dominerande eller sötsliskig. Den är inte som de andra vanilj drickorna jag har testat som mest kan beskrivas som vaniljsås med kolsyra. Men problemen med att dricka något som smakar vanilj finns kvar. Man tröttnar faktiskt efter en stund, det är ganska gott 3/4 av burken men sen börjar smaken av vanilj lägga sig likt en hinna i munhåla och hals. Måste drickas iskall, annars smakar det dålig ljummen vanilj.

Vart hittar jag läskeblasken?
Du hittar den i välsorterade mataffärer som har en import hylla. Detta exemplaret är inhandlat på en ICA Kvantum.

Slutsats
Det är ganska gott, men bara ganska. Som ni kanske vet så fick vi Vanilla coke en stund här i Sverige för några år sedan. Tydligen slog det inte speciellt bra eftersom drickan försvann från marknaden ganska fort. Av någon anledning började vissa butiker importera från staterna, så helt impopulär kan den inte ha varit. Och det är faktiskt en bra dricka, det vill säga om du gillar smaken av vanilj. Perfekt att den endast säljs i burkform i Sverige för man mäktar inte med mer än just en burk åt gången. Men av de olika sockriga coca-cola varianterna är detta den sämsta.

Slutbetyg

Boylan Diet Creme

Standard

Boylan Diet Creme2En importerad läskeblask från staterna, serverad i en mycket stilig flaska

Hur smakar det?
Det smakar vanilj, det smakar faktiskt väldigt mycket som att någon har tagit ekströms snabbmarsan och blandat det med ramlösa. Vanilla Coke som fanns i Sverige för några år sedan har en del gemensam med denna drickan, fast de har skruvat upp vanilj smaken med 200% Man tröttnar otroligt fort på den. Första klunken är lite ”kul” just för att det är så oväntat att en läskeblask kan smaka så där vaniljigt, men sen är det bara en pina.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna hittade jag på ICA Maxi i Jönköping, men en ICA affär med en importhylla kan ha ett exemplar om du har ”tur”.

Slutsats
Som alla produkter från Boylan så kommer det i en mycket tjusig och välgjord glasflaska med skruv-kapsyl och allt, men det räddar inte smaken. Det smakar diabetes på flaska, inget jag kommer dricka igen.

Slutbetyg