Apotekarnes Årsmust 2014

Standard

ApotekarnesArsmust2014Apotekarnes återvänder även detta året med en årsmust med ”hemlig” smak

Hur smakar det?
Vid en första anblick så ser det ut och doftar precis som en vanlig julmust. Som vanligt med julmust (och speciellt apotekarnes) så skummar det något alldeles väldigt när man häller upp det i glaset. Även efter att man fått drickan i glaset och stoppat näsan i det så kan jag inte gissa mig till årets smak. Efter första klunken står jag där och är lika förvirrad, är det verkligen någon speciell smak på musten i år? Jag tycker mig bara känna smaken av gammal hederlig julmust, kanske är den lite sötare än vanligt, men över lag så smakar det likadant. Efter ett par klunkar känner jag en viss syrlighet jag inte är van vid, det är som att jag druckit något som innehåller citrus av något slag. Ett par klunkar och sniffar till så är jag ganska säker på att det är något med citrus i, antagligen apelsin. Jag pillar bort etiketten på baksidan av flaskan och ser att det mycket riktigt står apelsin. Och visst kan jag nog känna en viss närvaro av apelsin, men den är inte speciellt potent, jag hade förväntat mig en lite tydligare smakprofil. Men det är absolut inget fel på julmusten, den subtila sötman som kommer fårn tillsatsen av apelsin hjälper en annars tämligen medioker julmust till att bli strået vassare.

Vart hittar jag läskeblasken?
Säljs endast julen 2014, men bör finnas i de flesta välsorterade matbutiker.

Slutsats
Det är kul med årsmusten, det är en snygg flaska och spännande med en ny smak varje år. Tyvärr så är deras tillsatts smaker alldeles för svaga för att man skall märka av dem. Jämfört med Nygårda och deras andra julmustar (Ekfatslagrade, Burbonfat samt Romfat) så smakar detta inget mer än bara vanlig julmust. Om de till nästa år hade skruvat upp smaken lite, så man faktiskt kan känna en tydlig karaktär av vad de nu bestämmer sig för att proppa i (saffran någon?), ja då vore detta nog ett ganska trevlig inslag på julbordet. Nu är det mest ‘meh’ och inte så mycket mera.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Jelly Belly – Juice Pear

Standard

JellyBellyJuicyPearGodisjätten Jelly Belly förvandlar sina godisar till flytande gourmet läskeblask, låter farligt gott

Hur smakar det?
Doftar precis som piggelin, eller kanske lite mera som en päronsplitt? Nåväl, en härligt ljuvlig doft av päron och ett visst inslag av vanilj sipprar up ur flaskhalsen, det är oerhört munvattnande. Smaken är vid en första anblick inte lika himmelsk, det smakar ett uns kemiskt till en början, vilket jag inte är van vid från Jelly Belly. Men efter någon sekund byter smaken karaktär till att smaka inget annat än underbart. Det smakar som en päronsplitt, mumsig päron blandat med lite vanilj. Ganska så sött men samtidigt uppfriskande nog att locka dig till att ta en klunk till på direkten. Eftersmaken är mild men trevlig, hänger inte kvar så länge, något som man dock överkommer med ännu en klunk.

Vart hittar jag läskeblasken?
Just detta exemplar inhandlades i Köpenhamn, men har även skådats på webbutiker ibland.

Slutsats
Jelly Belly gör en inte besviken, riktigt goda drickor som verkligen förtjänar titeln ”Gourmet Soda” som står på varje flaska. Detta var väl en av de ”sämre” drickorna i Jelly Belly serien jag druckit hitintills. Den lite kemiska smaken i början och att den inte smakar lika starkt av det den skall smaka som andra drickor gör att det ”bara” blir en fyra i betyg. Men för all del, hittar du ett lager med Jelly Belly så ta en av varje sort, för det är verkligen något av det bästa i läskeblaskväg man kan hitta.

Slutbetyg
laskeblaskburk laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Rasta Star

Standard

RastaStarRasta musik, inte direkt något jag lyssnar på, men det bör inte hindra mig från att testa denna energidricka

Hur smakar det?
Kort och gott: Det smakar nästan identiskt till energidrickan Battery. Det är vad jag brukar kalla för en ”klassisk energidricka” då det var en av de första smakerna som kom på energidricka till norden. Det är en syrlig dricka, en dricka som får det att kittla till lite bakom öronen och som får dig att piggna till av bara den anledningen. Det är en söt dricka, men den uppskruvade syrligheten tar över och du känner inte så mycket av sötman. En viss ”sträv” underton finns i hala drickan och man känner sig nästan lite torr i munnen efter en klunk. Trevlig eftersmak också. Efter ungefär 3/4 av burken känner man sig dock lite slemmig i halsen av allt det sura och torra, så kanske lite för stor burk.

Vart hittar jag läskeblasken?
Inhandlades i Danmark, men står att den är gjord i Sverige. Inte sett den här dock.

Slutsats
Jag tänkte mig något riktigt fruktigt när jag såg burken. Typ ananas, passionsfrukt, tja vad som helst i exotisk form egentligen. Istället visade det sig vara en klassisk energidricka som jag uppskattade från början till slut. Visst man blir lite slemmig i halsen efter en stund, men på något udda vis så bryr jag mig inte om det. Om jag hade sett en burk på exempelvis presssbyrån så hade jag inte tvekat att köpa mig en burk innan jag sätter mig på tåget.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Energy Drink Lakritz

Standard

EnergyDrinkLakritzLakrits är som bekant gott, men fungerar det verkligen i dryckesform?

Hur smakar det?
Så fort burken öppnas känner man en lockande doft av lakrits, doften för genast tankarna till karameller av märket ”Kongen av Danmark”, karameller som har smak av anis. Även vid den första klunken tänker jag på dessa karameller och det för mig genast tillbaks till min barndoms semestrar i Danmark. Smaken av lakrits är välgjord, det är en len söt smak av den godaste lakrits jag kan tänka mig, något som fullkomligen dominerar drickan. Efter den initiala smaken av sötlakrits kommer en våg av syrlighet, en syrlighet som känns igen från många energidrycker och som ger upp uppiggande effekt. Efter att man fått sig en liten dusch av syrlighet återvänder lakritsen med sin välbalanserade sötma, en sötma och en eftersmak som hänger kvar ett tag innan den så sakteligen avtar. Perfektion.

Vart hittar jag läskeblasken?
Detta exemplar inhandlades i Tyskland, där den verkar vara ganska vanlig för stunden.

Slutsats
Jag är ingen lakritsfantast, köper jag en påse med Gott och Blandat tycker jag det är trevligt med lite lakrits var femte tugga. Men jag skulle aldrig få för mig att köpa en påse med endast lakrits. Så av den simpla anledningen var jag lite skeptisk till huruvida jag skulle uppskatta denna läskeblasken. Men shit pomfritt vad gott detta var! Lakritssmaken var verkligen välgjord och hela drickan var välbalanserad. Inte för sött, inte för syrligt och inte det minsta syntetiskt. Det blir ett toppbetyg men ett toppbetyg med en asterisk. Asterisken är att jag mycket väl hade kunnat tänka mig att dricka detta igen och jag hade njutit då med. Men den skulle inte kunna drickas varje dag, eller ens varannan, utan att förlora sin charm. Så någon ersättare till lägre betygsatta drickor som Red Bull, Powerking eller X.Ray är det verkligen inte. Men om du gillar lakrits och har vägarna förbi tyskland (eller de sydliga delarna av Danmark kanske?) så jaga upp ett par burkar och njut av flytande lakrits.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Energy Drink Currywurst Style

Standard

CurryWurstEnergyDrinkEn energidricka med smak av, vänta lite nu, Currywurst?!

Hur smakar det?
Det är med skräckblandad förtjusning som jag öppnar burken och stoppar ner näsan för en liten sniff på innehållet. Doften påminner om Gulaschsoppa som man kan köpa i butik blandat med curry och bubbelgum, ja visst låter det märkligt? Jag tar mig min första klunk och kan konstatera att det är faktiskt inte riktigt så illa som jag trott. En tydlig smak av curry sprider sig i munnen, det är som att jag precis druckit en iskall, kolsyrad currysås. Bubbelgummet infinner sig också och ger lite sötma till drickan. Men huvudstjärnan i denna drickan är utan tvekan själva curryn, man känner hur det går upp lite i näsan och hur det bränner lite i halsen. Eftersmaken är även den av curry och ligger kvar ett tag på tungan och i näsan. Mycket märkligt detta.

Vart hittar jag läskeblasken?
Finns nere i Tyskland, Currywurstens hemland.

Slutsats
Ända sedan jag såg en bild på denna drickan så har jag varit som besatt av att få tag i den. En dricka med smak av curry kryddad korv?! Det måste bara testas! Och nu med facit i hand kan jag säga att det finns egentligen ingen negativt med den mer än att det är en väldigt opassande smak på en läskeblask. Smaken är välgjord, det är inget konstgjort med den över huvudtaget, känns som en kolsyrad, lite halvblaskig, currysås. Den har både sötma och en viss syrlighet till sig, kort sagt hela paketet. Om man är älskare av currywurst och inte kan få nog så är detta en given dricka. Men för oss andra som inte riktigt har den rätta kulturen i ryggen så är det inte mer än en kul grej. Om jag hade hittat den igenom om ett halvår hade jag köpt mig en till burk, bara för att få uppleva absurditeten som är denna drickan.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Cult – fruity

Standard

CultFruityMed en lockande guldfärgad burk vill Cult läska oss med lite exotiska frukter

Hur smakar det?
Det man helt klart känner mest av på drickan är smaken av apelsin och de två andra frukterna lämnas inte direkt mycket utrymme. Mangon känner jag faktiskt ingen smak av över huvud taget men passionsfrukten dyker upp lite smått emot slutet. Men det gör inte så mycket för detta är en riktigt smakfull och lättdrucken läskeblask. Smaken av apelsin/passionsfrukt är söt och känns inte syntetisk. Eftersmaken är lite lätt syrlig vilket ger en uppfriskande känsla och mersmak.

Vart hittar jag läskeblasken?
Just detta exemplar inhandlades i Danmark, där Cult är en ganska vanlig energidricka.

Slutsats
Detta var lite av en nyversion av recensionen. Originalet skrevs baserat på ett exemplar av drickan som inhandlades 2007, även denna inköpt i Danmark, men sedan dess har jag inte sett den. Nu när jag hade några agenter i Danmark på semester så inhandlades ett exemplar av drickan igen, nu i större burk och återigen med texten New! på sig. Denna har alltså funnits förut, men av någon anledning försvunnit. Så den är väl ”ny” men smaken är till synes den samma. Lika god och lättdrucken nu som då. Bonus: Så här såg den gamla burken ut.

Slutbetyg

Cult – Sugar Free (Danmark)

Standard

CultSugarFreeCult stoltserar med att deras sockerfria variant är fri från aspartam, men vilka andra sötningsmedel gömmer sig i burken istället?

Hur smakar det?
Först och främst så doftar det bubbelgum, riktigt starkt av bubbelgum, så att det kommer vara sötsliskigt är nog ett bra antagande. Första klunken och den är överraskande anonym i smaken. Om man håller drickan i munnen så känner man en smak av bubbelgum, men inte på långa vägar lika intensiv som doften är. Men så fort man svalt drickan kommer eftersmaken och den är allt annat än bubbelgum. Det är syrligt, riktigt syrligt och syrligheten är inte den där trevliga syran vi får från mina favoriter Red Bull och Battery. Sen kommer det jag länge fruktat, alla sötningsmedel och dom visar verkligen ingen pardon. Allt det negativa som kan sägas om sötningsmedel finns i denna burken. Det smakar syntetisk sötma på ett högst otrevligt sätt och man får en märklig känsla i munnen efter ett par klunkar, nästan som att man druckit något med smak av mentol. Bubbelgummet som fanns i början av smakupplevelsen är sedan länge borta och ersatt med sötningsmedel som får mig att överväga att skrota resten av burken. Inte godkänt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna inhandlades i Danmark, där Cult är ganska vanlig.

Slutsats
Mina förväntningar var inte speciellt höga inför denna drickan. Energidrickor som blivit light brukar inte vara så himla roliga och detta är verkligen ett praktexempel på hur dåligt det kan bli. På burken står det att denna drickan fantastiskt nog saknar Aspartam, eftersom sötningsmedlet fått så dålig publicitet under årens gång. Istället pumpar de istället i: Acesulfamkalium (E950), Sackarin (E954) och Cyklaminsyra (E952). Just Cyklaminsyran är ”intressant” då den var förbjuden i Sverige fram tills EU-medlemskapet och att den fortfarande är förbjuden i USA eftersom studier visat att den framkallat cancer i urinblåsan hos råttor. Så att byta ut Aspartam (som bevisas ofarlig/dödlig omvartannat) till dessa tre kanske inte var så bra trotts allt. Jag vill iaf inte dricka något som faktiskt är förbjudet i USA, där mer eller mindre allt annat är tillåtet.

Slutbetyg
laskeblaskburk

Cult – Hyldeblomst

Standard

CultHyldeblomstEn sak som jag delar med Danskarna är min kärlek till fläder, denna drickan är dessutom sötad med Stevia, endast 20kcal, nästan hälsokost!

Hur smakar det?
Vid en första anblick tycker jag nog att det snarare doftar av Herrljunga Äpplecider än av fläder och smaken lider lite av samma problem. Det smakar inte riktigt fläder, det smakar faktiskt fortfarande Herrljunga cider, fast inte äpplecidern, utan nu har det istället ändrats till att påminna om päroncider. En viss smak av fläder kommer fram lite kort innan det istället blir en väldigt syrlig historia som får mig att göra en grimasch. Som direkt jämförelse har jag bredvid mig ett glas med Flädersaft (av märket Änglamark) bara så jag får en klar bild av hur fläder skall smaka och Culten är inte ens i närheten av att vara lika god. Smaken av fläder kommer först några minuter efter att du tagit dig en klunk. En svag eftersmak av fläder ligger kvar i munnen och påminner dig om att du faktiskt druckit något med smak av denna blomma. De har tagit i alldeles för mycket med citronen och jag är inte säker på att sötningsmedlet (stevia) gör saken så mycket bättre heller.

Vart hittar jag läskeblasken?
Inhandlad i Danmark, där den fanns lite här och var. Cult är inte direkt vanligt i Sverige, så man får nog ta sig till grannlandet för att ha störst chans att hitta den.

Slutsats
Jag måste faktiskt säga att besvikelsen var total. Jag har goda minnen av semestrar i Danmark där man kan handla Slush (krossad is, ni vet) med smak av fläder eller handla kalla drickor med flädersmak (som naturfrisk). Danskarna har alltid varit duktiga på att få fläderdrickor att smaka gott. Men här har dom missat totalt. Hade det inte stått fläder på så hade jag inte vetat om det utan trott att jag dricker någon blandning av Herrljungas samtliga Cidersorter. Jag kan inte ens säga att det är speciellt gott för det finns en syrlighet till drickan jag inte riktigt uppskattar. Om det är citronsaftens fel eller Stevians vet jag inte riktigt, kanske en kombination. Kontentan är att detta var en besvikelse på alla sätt och vis, tyvärr.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburk

Sunkist – Tropical

Standard

Sunkist TropicalDet finns faktiskt ganska många Sunkist drickor där ute och här har vi deras version på tropiska frukter

Hur smakar det?
Jag öppnar burken och ställer ifrån mig den under tiden som jag tar upp wordpress för att skriva denna recension. Burken står kanske 30 centimeter ifrån mig och helt plötsligen kommer det en sötsliskig doft av blodapelsin och nätmelon som är lika potent som om jag hade stoppat näsan i burken. Så inget tvivel om att detta är en potent dricka. Smaken är minst lika potent den, det smakar väldigt starkt av just blodapelsin, men sen tar drickan en skarp sväng och blir riktigt grapefruktig i smaken. Munnen blir torr och sträv som en öken av den överväldigande syran och en obestämd beskhet. Eftersmaken är dock ganska behaglig då den pendlar mellan solmogen blodapelsin och uppfriskande citron.

Vart hittar jag läskeblasken?
Finns med svensk text på burken, så kan finnas i butiker som känner sig lite äventyrliga med sina inköp. Denna köptes vid riksgränsen till Norge

Slutsats
Jag tycker nog faktiskt att det smakar lite tropiskt, men inte lika tropiskt som det doftade. När jag tar mig en titt på burkens innehåll känner jag mig dock lurad. Koncentrat från Safflor, Citron, Äpple och Hibiskus. Citron och äpple låter inte så exotiskt, är det hibiskusen som de tycker är den tropiska biten eller? ”Blodapelsinen” som jag kände smak av finns inte ens i burken, men kombinationen av koncentrat och ”naturliga aromer” ger otvivelaktig en smak som påminner om blodapelsin. Men ack, den där sträva effekten som blev efter varje klunk var verkligen inte speciellt trevlig och hela drickan faller faktiskt mer eller mindre på just den punkten.

Slutbetyg
laskeblaskburk laskeblaskburk

Diet Coke – Caffeine Free

Standard

Diet Coke Ceffeine FreeEn coca-cola utan både socker och koffein, what’s the point?

Hur smakar det?
Det smakar verkligen inte mycket men det lilla den smakar är verkligen oväntat. Det måste vara sötningsmedlet som gör det, för det smakar svagt av både druva och vattenmelon, som om man tagit ramlösa och blandat i 1ml av druvjuice och vattenmelon. Jag kan inte påstå att det smakar av cola direkt, men å andra sidan så är både vanliga coca-cola light och zero ganska tama när det kommer till colasmaken. Konstigt nog så är det trevligt och jag har inget emot att göra slut på hela burken.

Vart hittar jag läskeblasken?
Inhandlades i en godisbutik i Göteborg

Slutsats
Jag ställde mig frågan ”What’s the point?” i början av recensionen, men jag kan faktiskt se nyttan med denna drickan. Många människor kan av en eller annan anledning inte dricka koffein, även i små mängder, även i små mängder. Det finns även folk som inte kan/vill dricka sockriga drickor och om du är en person som kan dricka varken socker eller koffein men ändå vill dricka coca-cola så är detta alternativet för dig. Och konstigt nog så tycker jag denna drickan var mycket godare än lighten/zeron som vi har här i sverige (denna var amerikansk) och skulle faktiskt mycket hellre dricka denna än Zero.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk