Sanpellegrino – Chino

Standard

Sanpellegrino_ChinoJag är rädd, jag har bävat i sju år för att göra ett återbesök till denna Italienska specialitet och nu är dagen här, dagen D…

Hur smakar det?
Jag öppnar burken och känner genast igen doften, ångesten sprider sig, nu finns det ingen återvändo, here we go! Det tar inte mer än 2 sekunder från det att drickan nuddat min tunga tills det att jag står med munnen under vattenkranen. Detta är obeskrivligt vidrigt, det är så bittert att det borde finnas en bild på denna drickan bredvid ordet bitter i samtliga ordböcker. Den bittra eftersmaken fullkomligen invaderar munhålan och bygger upp små arbetsläger där dina smaklökar sakta men säkert avlider en efter en.  Vet inte riktigt vad man skall jämföra den med, om du druckit italiensk Amaro (sprit) så vet du precis hur detta smakar. Andra vidriga saker som den kan jämföras med är Fernet Branca, även detta en spritsort.

Vart hittar jag läskeblasken?
Finns i ursprungslandet Italien, frågan är om EU tillåter att denna ”läskeblask” tillåts lämna landet.

Slutsats
Detta är drickan som startade allt. Året var 2007 och morsans gubbe hade varit nere i Italien på jobb. Med sig hade han ett par läskeblaskar och det var just denna drickan som fick mig att starta läskeblask.se eftersom jag ville varna allmänheten. Dessvärre har den varit svår att få tag på igen så det har dröjt några år. I ärlighetens namn så har denna burken stått i kylskåpet i över ett år innan jag vågat dricka den igen. Chino är gjord på en citrusfrukt kallad ”Chinotto” och dessa frukter är så bittra att de utanför Italien ses som oätbara, vilket bör vara varning nog för er andra där ute. Men vill ni testa något som jag (och många med mig) anser vara den hemskaste drickan på jorden så är det bara att börja leta. Men det sker på egen risk.

Slutbetyg
laskeblaskburk_nej

Läckö Apelsin

Standard

Läcko ApelsinEn apelsindricka av märket Läckö med en tämligen blygsam design

Hur smakar det?
Inte riktigt mycket att säga om denna drickan mer än att det smakar av apelsin, precis som det säger att det skall göra på burken. En vanlig doft at apelsin som inte är speciellt syntetisk och med en smak med samma egenskaper (eller brist på). En lite syrlig eftersmak och man blir inte överdrivet sockrig i munnen som man ibland kan bli av apelsinsmakande läskeblaskar. Dugligt

Vart hittar jag läskeblasken?
Bör finnas i de vanligaste matvarubutikerna

Slutsats
Det känns lite tråkigt när det inte finns mera att skriva om en dricka än just ”Det smakar som det skall” men så är det med denna drickan. Man kan väl se det lite som ett ”misslyckande” då den inte kommer lämna något vidare fotavtryck i minnesbanken mer än att ”det gick att dricka”. Allt som allt en apelsindricka som ger dig just det du vill ha när du vill ha det, helt utan pompa och ståt, men samtidigt helt utan oönskade bismaker.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Mixxed Up

Standard

Mixxed UpLidl har även de en energidryck som de gärna säljer, detta verkar vara ”standardsmaken”

Hur smakar det?
Väldigt syrlig i doften, det sticker nästan lite i näsan, som drickan Battery brukar ha en tendens att göra. Jag tar mig första klunken och blir genast förvånad över hur lite den faktiskt smakar, det finns nästintill ingen smak alls. Ingen sötma, ingen syrlighet, inget fruktigt, nada. Men det som finns är en hejdundrandes syrlig eftersmak som kommer likt ett godståg (och din tunga ligger fastspänd på rälsen). Fast det är en syrlighet jag faktiskt uppskattar, den ”klassiska” syrligheten från energidrickor såsom Battery, bara uppskruvad tio gånger eller så. Inget för ”veklingar” med andra ord.

Vart hittar jag läskeblasken?
Finns på Lidl

Slutsats
Lågpris är lågpris, fast jag vet inte om det faktiskt är så galet billigt. Man kan lika gärna gå och köpa sig en euroshopper eller liknande. Men helt klart duglig om än inte speciellt njutbar då den i det stora hela faktiskt saknar någon som helst smak, mer än syrligheten på slutet då. Den fyller sitt syfte och inte mycket mer än så.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Coca-Cola Life

Standard

coca-cola LifeCoca-Cola kommer med en ny version av sin legendariska läskeblask och frågan är: Varför?

Hur smakar det?
För att göra denna drickan rättvisa blev det en direkt jämförelse med en vanlig Coca-Cola. Det började dessutom med ett blindtest för att se om det kändes någon påtaglig skillnad mellan drickorna, för skojs skull blandade jag även in en tredje coca-cola version i smaktestet, en Zero, bara för att. Vilken som var Zeron var det inget tvivel om, sötningsmedel och inte ett uns av den annars så goda coca-cola smaken. Men när det kom till ”Classic vs Life” så var det mycket svårare, snudd på omöjligt faktiskt. Bägge två smakade coca-cola, bägge två smakade sött, ingen av dem smakade sötningsmedel i någon märkbar utsträckning. Den ena hade en lite fruktig doft, men mer eller mindre samma smak. Efter att ha testat fram och tillbaks i cirka en kvart så blir det följande slutsats om smaken: Det är mer eller mindre samma dricka. Om man verkligen anstränger sig så kan man känna att det är något lite ”konstigt” med den ena drickan, en lite skarpare, inte lika len eftersmak. Den ena smakar dessutom faktiskt lite mera sött, fast på ett trevligt sätt. Så vilken dricka var vilken? Den med en lite fruktigare doft, var vanlig cola, den med en lite skarpare eftersmak var life och den som hade en trevligare sötma var classic. Absolut inget fel på smaken, det smakar coca-cola, precis som det faktiskt skall göra.

Vart hittar jag läskeblasken
Där det finns coca-cola finns det coca-cola life.

Slutsats
Så, vad blir nu slutsatsen? Jo slutsatsen kan summeras med ett enda ord: Varför? Coca-Cola Life såg dagens ljus efter att England gnällt på Coca-Cola Company för att folk inte har nog med valmöjligheter och således går och blir tjocka. De mer eller mindre krävde att Coca-Cola skulle komma med ett nyttigare alternativ och Life var svaret på detta krav. Men det är bara en tredjedel av sockret de har tagit bort och ersatt med stevia, inte hälsokost direkt. Vill man passa sig för sockret så kan man lika gärna dricka antingen Light eller Zero, som också de är mer eller mindre samma produkt. Nej jag förstår verkligen inte varför man skulle välkomna den här produkten på marknaden, det är inte direkt som att den fyller ett hål eller kommer med något nytt. Jag är snarare förbannad på valet av både namn och färg på produkten. Den gröna färgen kombinerat med ordet Life får en att tro att det är något speciellt med drickan, att den har lite vitaminer i sig eller att den är fairtrade märkt, men nej det är inget speciellt alls med denna drickan. Det är en helt vanlig cola med en tredjedel mindre socker och ett utseende som endast är designat för att lura folk till att det är nyttigare än vad det faktiskt är. Betyget sätts dock efter smaken och inget annat. Och smaken var det faktiskt inget fel på, men då tar jag hellre en Coca-Cola classic så jag slipper störa mig på etiketten.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

IKEA Julmust

Standard

IKEA JulmustIkea sprider julglädje världen över med det juligaste som finns för en svensk: Julmust

Hur smakar det?
Vid en första anblick så verkar den vara identisk till Apotekarnes julmust, känner nästan ingen skillnad alls på doften. Smaken är inte så tokig faktiskt, det skall erkännas att jag hade ganska negativa förutfattade meningar om Ikeas julmust, men detta är faktiskt fullt dugligt. Först tycktes den vara lite vattnig, nästan som att det var en loka med julmustsmak, men sen kommer den riktiga mustsmaken med en ganska trevlig sötma. Det är helt klart en sötare form av julmust, jämför man med Apotekarnes (som jag gör vid varje julmusttest) så är detta strået vassare. Där aoptekarnes kan ha en lite bränd eftersmak så har istället Ikeas julmust en genomgående trevlig sötma som spelar väl med mustsmaken. Eftersmaken hänger kvar en bra stund, något som är välkommet i början, men efter ett par klunkar märker man att detta är kanske en aningens för sött.

Vart hittar jag läskeblasken?
Finns på Ikea varuhus över hela världen i juletider, eller tja, det antar jag att den gör. Just detta exemplar inhandlades nämligen i Spanien

Slutsats
Även om det är väldigt trevlig överlag så blir man ganska sockrig i munnen efter en stund och börjar således se sig om efter något annat att stoppa i munnen för att bryta sötman. Men faktiskt överraskande god, bra jobbat av ikea att representera svensk julmust på ett acceptabelt vis.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Powerking – White Cola

Standard

PowerKingWhiteColaWhite cola? Menar de som Crystal Pepsi? Låter faktiskt lite spännande, vi öppnar och smakar!

Hur smakar det?
Inget tivel om vad denna drickan doftar av: Haribo Colanappar. Den smakar precis som den doftar av sagda colanappar, det vill säga en ganska fruktig colasmak. Inte lika ”mörk” som exempelvis Volt Cola eller ens en vanlig coca-cola. Det är en colasmak som inte blir sliskig i munnen utan man blir snarare förfriskad. Men det finns ett problem och det problemet heter syrlighet. Det är otroligt syrligt, eftersmaken är bara en syrlig högerkrok rätt på smaklökarna. Borta är den goda fruktiga colasmaken och kvar är bara en eftersmak som får mina öron att börja skruva sig. Inget bra avslut.

Vart hittar jag läskeblasken?
Willys, där bör det finnas hela pallar fulla av Powerking i alla dess smaker

Slutsats
Ett bra förstaintryck, inte lika kul eftersmak, men fortfarande helt dugligt. Hade den fortsatt smaka som Haribo Colanappar och inte smaka som de där colanapparna med surt på sig så hade detta blivit steget högre på betygskalan. Lite skoj dock att drickan är transparent, för tankarna till Crystal Pepsi.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

The Real Shit

Standard

TheRealShitKanske det mest oaptitliga namnet i världshistorien på en dricka och den verkar försöka skrämma mig också av utseendet att döma…

Hur smakar det?
Doftar oroväckande av tvål, det känns som att drickan försöker dofta bubbelgum men det finns en frän lite stickande doft som gör att det istället doftar tvål med skogsbärsdoft (smak?). Smaken är tack gode gud inte av tvål, men riktigt vad det smakar vet jag faktiskt inte. Det är lite som ett klassiskt bubbelgum, men ändå inte, då det ena stunden smakar lite av banan och sen smakar oidentifierat rosa godis. Faktiskt ganska gott men samtidigt ganska irriterande att det inte går att placera smaken bättre. Eftersmaken har dock lite av det där tvålaktiga som fanns i doften, vilket gör att man måste ta en klunk till för att få lite mera av den goda (men oidentifierade) smaken på tungan.

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes i Köpenhamn, i en butik vid namn Candy Mega Store

Slutsats
”Fuck the rest, drink the best” är deras slogan och det får väl onekligen det hela att låta som en dricka med attitydproblem. Men oavsett vad deras marknadsföring säger så går det inte att komma ifrån att det är en helt okej energidricka. Smaken är lite svår att placera, men det spelar inte så stor roll så länge som det smakar gott. Vänta lite, kanske var det tuttifrutti jag kände smaken av? Nej det var nog bubbelgum. Äh sak samma, gott var det i alla fall.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Blu Day

Standard

BluDayBlu Day, visst låter det himmelskt? En vacker molnfri dag med en iskall energidricka i handen. Nej dags att sluta vara filosofisk och smaka på denna underbara dag!

Hur smakar det?
Detta doftar mera som tuggummi än någon annan dricka jag till detta datum testat. Doften är väldigt ”Hubba Bubba”, efter ett par sniffar så tycker jag mig nog känna en blandning av smultron och äpple. Det är lite som att gå in i en godisbutik med hundratals lådor färskt godis, man går nästan in i sockerchock (fast på ett bra sätt) bara man känner doften. Smaken gör en inte heller besviken, det smakar precis som solmogna smultron, en perfekt balans mellan sötma och syrlighet med en eftersmak som ger mersmak. Det enda märkliga med drickan är att även om det är socker och inte något sötningsmedel så känns det lite på eftersmakens udd som att jag har druckit något med sukralos i sig.

Vart hittar jag läskeblasken?
En tämligen sällsynt energidricka som jag endast sett hos Webhallen

Slutsats
Förutom att drickan av någon outgrundlig anledning har en eftersmak av sukralos (stod inget om det på burken) så är detta en vansinnigt god energidricka. Det står ingenstans att det skall smaka av smultron och det kanske det inte skall göra egentligen. Men enligt undertecknads smaklökar så är detta så nära smultron i smaken att det knappast kan vara en slump. Galet gott!

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Venom Energy – Mango

Standard

VenomMangoHäftig flaska innehållandes ormgift med smak av mango, låter intressant inte sant?

Hur smakar det?
Doftar väldigt starkt av mango och någon oidentifierad apelsinaktig frukt, tillsammans doftar det faktiskt mera av persika än mango. Smaken är inte lika potent som doften, men samma fenomen infinner sig, det smakar inte mango utan persikor, solmogna persikor. Nu råkar det vara så att jag gillar verkligen persika, så jag är helnöjd, men om det står mango på burken så förväntar man sig att det iaf skall smaka lite som frukten i fråga. Eftersmaken är lika persika den som både doften och ”huvudsmaken”. Eftersmaken hänger kvar länge och väl, vilket leder till mersmak och ännu en klunk.

Vart hittar jag läskeblasken?
Detta exemplar hittades i en butik i Köpenhamn, Candy Mega Store.

Slutsats
Det var inte direkt någon mango jag kände smaken av, men en god persika fanns gömd i denna tjusiga aluminiumburk. Någon annan kanske tycker att det faktiskt smakar av mango, men hur som helst så var det riktigt trevligt, lite väl sötsliskig kanske, men trevligt. Skulle nog köpa mig en burk till om tillfälle gavs.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Dr. Brown’s Cream Soda

Standard

DrBrownsCreamSodaDr. Brown, kanske kusin till Dr. Pepper lockar med en ‘Cream Soda’ som tydligen varit smakfavorit i generationer

Hur smakar det?
Doften först och främst är mycket riktigt vaniljig men med ett inslag av en viss fruktighet, tänk er gammaldags vanilj blandat med tuggummit Juicy Fruit. Smaken är dock bara vanilj men en riktigt trevlig sådan. Det är inte för sött, det är inte för vaniljigt, det är på något absurt vis ganska uppfriskande. Drickan innehåller precis så mycket vanilj att det märks tydligt att det är en vaniljdricka man halsar i sig, men inte så mycket vanilj att man efter två klunkar känner hur smaklökarna ber om nåd. Merparten av vaniljsmaken försvinner ganska fort, men en behaglig sötma ligger kvar en stund och ger mersmak.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna inhandlades på usagodis.se

Slutsats
Som vanligt när det är dags att testa något som skall ha smak av vanilj är man rädd att det skall smaka som ett doftljus eller som Åhléns parfymavdelning, så även med denna läskeblask. Men det var faktiskt överraskande gott och jag finner faktiskt inget att klaga på mer än att min burk tog slut alldeles för fort…

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk