Coca-Cola Caffeine Free

Standard

CocaColaCaffeineFreeCoca-cola utan koffein? Tja, varför inte, det finns folk som är överkänsliga så det är bra att ett alternativ finns

Hur smakar det?
Detta är svärt, jag tycker nog att det smakar lite annorlunda, men kan det vara därför att jag vet att det är något annorlunda med denna drickan? Det är inte ”vanlig” cola, den saknar koffeinet, men borde det egentligen ge en annan smak? Jag tycker nog att det både luktar och smakar mera kolaböna än vad den vanlika colan smakar. En lite rundare, lenare smak som för tankarna till den gamla hederliga Jult Colan, inte på långa vägar lika fyllig som nämnda retro-cola, men åt det hållet. Det är hur som helst gott, riktigt trevligt, kasnke till och med lite trevligare än ”riktig” coca-cola

Vart hittar jag läskeblasken?
Detta är en importvara och kan finnas i butiker som importerar spännande drycker.

Slutsats
Kan verkligen avsaknaden av koffein vara anledningen till att det smakar annorlunda? Koffein har en viss smak i drickor (påstås det) men jag tror nog att det minst lika mycket kan bero på att coca-colan i fråga är gjord i ett annat land. Jag har druckit coca-cola från en rad olika länder och nog känner man en viss skillnad på dem. Sirapen som de gör läskeblasken på är samma världen över, men vattnet som sirapen blandas med bidrar till andra smaker och det finns säkert andra omständigheter som bidrar till att en cola från Island smakar lite annorlunda jämfört med en svensk. En god version av coca-cola dock och i ärlighetens namn, den annars låga halten koffein i coca-cola gör knappast någon skillnad på pigghetsskalan.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Fentimans – CherryTree Cola

Standard

CherryTreeColaEn dricka som ser riktigt exklusiv ut med sin vackra flaska och etikett, men är innehållet lika stiligt?

Hur smakar det?
Man öppnar korken och möts av en doft som är, minst sagt märklig. Det luktar som om någon tänt ett doftljus med doft av colaflaskor (godiset) i en butik som säljer hälsokost (ginseng osv). Jag har ingen aning om vad jag skall tycka. Det känns som att drickans huvudingrediens är ingefära, om det är är bra eller dåligt är svårt att säga. Smaken av körsbär finns där men den gör ingen större inverkan. Trevlig eftersmak av körsbär, inte så sötsliskig som några andra körsbärsdrickor kan vara.

Vart hittar jag läskeblasken?
Inhandlades i en importbutik nere i Kristiansand (Norge) men drickan finns även att köpa på The English Shop

Slutsats
En väldigt märklig dricka, ingefäran gjorde mig duktigt förvirrad, men efter att flaskan var slut så var jag överlag nöjd. Känns som en mycket mera komplex läskeblask än normen eftersom den har så märkliga smaker som alla försöker få uppmärksamhet. Men allt som allt så gifter sig smakerna ganska bra och ger en unik smakupplevelse, men är kanske inte för alla.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Fentimans – Curiosity Cola

Standard

Curiosity ColaEn dricka som ser riktigt exklusiv ut med sin vackra flaska och etikett, men är innehållet lika stiligt?

Hur smakar det?
Väldigt lik Boylan Cola, smakar cola fast lite mer ”örtigare” i smaken. Smakar av ingefära, tänker på jul märkligt nog när jag dricker den. Efter en stund avtar den lite örtiga smaken till fördel för en mera Calippo aktig colasmak, vilket självklart är välkommet. Eftersmaken av örter hänger kvar länge och blandar sig väl med den calipposmakande colan, en cola som man sitter och myser till mer än som man dricker bara för att dricka cola.

Vart hittar jag läskeblasken?
Inhandlades i en importbutik nere i Kristiansand (Norge) men drickan finns även att köpa på The English Shop

Slutsats
En cola som jag föredrar att kalla: Konnässör-Cola, alternativt ”Finrums-cola” eftersom det är en dricka med exklusiv utförande både i smak och design. Ingen dricka som man köper och bäljar i sig, nej den skall avnjutas lite som en årgångs whisky eller ett glas rött vin. Man behöver dock inte vara någon konnässör för att kunna uppskatta drickan, men man bör vara förberedd på att det inte kommer att smaka av ”traditionell” cola. En riktigt god cola som nästan når upp till toppen av poängskalan men som i jämförelse med Boylans utsöka cola inte riktigt når fram hela vägen.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Red Rooster

Standard

Red RoosterRed Rooster, inte att förväxlas med den tranbärssmakande sommardrinken med samma namn, inget tranbär här inte!

Hur smakar det?
Luktar faktiskt ingenting alls, jag kör ner snudd på hela näsan i glaset och lyckas inte plocka upp några dofter alls. Smakar inte mycket heller, jag känner knappt någon sötma och inga andra karaktäristiska smaker över huvudtaget.  Det enda jag känner är den syrliga eftersmaken som kommer rullandes väldigt snabbt och som sedan stannar kvar i munnen en längre tid. Besynnerligt

Vart hittar jag läskeblasken?
Köptes på en Statoil djupt inne i Norges fjordar, men har skådats på andra platser i landet (Norge) också

Slutsats
Poänglöst är kanske inte rätt ord, för poäng får drickan, men den är poänglös i den bemärkelsen att det varken var bu eller bä. Smak fanns det nog men när smaken försvinner helt för att drickan är kylskåpskall så är det något fel på drickan i fråga. För priset man får betala för den (normalt energidryckspris) så kan man lika gärna ta något annat som står i kyldisken.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Fire of Istanbul

Standard

Fire of IstanbulFire of Istanbul låter mera som en filmtitel än som en energidricka, vilket kanske var avsiktligt, för min uppmärksamhet fångade den allt

Hur smakar det?
Det luktar precis som vilken annan energidryck som helst. Smakar som en uppskruvad version av Battery, det vill säga väldigt syrligt. Detta fick nästan mina öron att börja rotera, otroligt syrligt, snudd på att vara för syrlig; kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker faktiskt. En märklig eftersmak kommer smygandes efter att smaklökarna slutat upp med att vara yra i huvudet av syrligheten, en underlig eftersmak av arrakt kanske? Väldigt märklig dricka.

Vart hittar jag läskeblasken?
Just detta exemplar inhandlades i en obskyr liten butik i Norge, men bör finnas i liknande obskyra butiker även i Sverige.

Slutsats
Det är som sagt en väldigt syrlig dricka, så de som har svårt för en uppskruvad version av den traditionella syrligheten i energidrickor bör kanske hålla sig undan. SJälv så anser jag det inte vara något märkvärdigt, väldigt syrlig, konstig eftersmak, men inte dåligt på något sätt, bara lite annorlunda.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Powerking

Standard

PowerKingPowerking, en energidricka som knappast behöver någon introduktion, minst lika välkänd som Red Bull men är den lika god?

Hur smakar det?
En söt syrlig smak, luktar och smakar väldigt ”energidryckigt”, vilket man kanske kan förvänta sig. Den skiljer sig från Red Bull på det vis att den inte har samma ”tunga” sötma som tidigare nämnda dricka, det är lite syrligare och lite mera uppfriskande. Just det syrliga kan nog sätta stopp för en del människor som inte uppskattar det syrliga i traditionella energidrycker, men för folk med smaken inne så är detta självklart välkomnande. Har dock lite problem med en lite sträv eftersmak som sprider sig, munnen känns lite, ja… sträv, men det löser man ganska enkelt genom att ta en klunk till

Vart hittar jag läskeblasken?
Powerking är lite av Willys signum och brukar finnas i stora travar i dessa butiker. Kan även tänkas dyka upp i en del kiosker/pizzerior

Slutsats
Det är många som har begärt att jag skall testa denna drickan och jag vet faktiskt inte varför det tagit så lång tid att få en recension skriven. Antagligen för att det är en såpass vanlig dricka och inte speciellt exotisk. Men allt som allt nu när det är gjort så kan jag konstatera att det är en fin energidricka och jag förstår varför den har lyckats etablera sig så väl i den svenska marknaden. Personligen så föredrar jag helt klart en Red bull framför en Powerking, men jag skulle absolut inte tacka nej till en iskall Powerking om det så bjöds.

Slutebetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Big Shock – Cola

Standard

BigShockColaEn energidricka ifrån Tjeckien som blandat sig med lite cola och som således sätter sig på samma energinivå som en Volt cola, vilken är att föredra?

Hur smakar det?
Förstaintrycket är mycket bra, när jag öppnar burken kommer det en sötsliskig doft som jag känner igen. Det luktar precis som när man blandar coca-cola med red bull, en kombination jag verkligen tycker om, så det är med stor förhoppning som jag tar första klunken. Det är inte helt tokigt men det är inte speciellt bra heller. De första sekunderna så smakar det ganska okej, inte direkt någon cola man är van vid men ganska trevligt, dessvärre så ballar det ur fullständigt sen. Den lite trevliga smaken av energidricka blandad med cola försvinner helt efter en kort stund och övergår istället till en syrlig katastrof. Det smakar bara surt i munnen på ett högst otrevligt sätt och det enda sättet att fixa det hela på är att ta sig en ny klunk så man får den där halvtrevliga förstasmaken igen, men sen går det oundvikligen över till den sura eftersmaken. Syrligt kan ibland vara uppfriskande men inte i detta fallet, smaklökarna domnar så sakteligen bort och du lämnas med en syrlighet i munnen som endast ett glas vatten kan sätta stopp för, tråkigt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Just detta exemplar inhandlades i en importbutik i Köpenhamn (Mega candy store) men det finns en officiell svensk FB sida (shockenergy) utan speciellt mycket information, men drycken tycks vara på g även i Sverige.

Slutsats
Det är svårt att få till en energidryck med cola, ofta blir resultatet precis som med Big Shock, en allt för sur dricka. Eftersom det är en cola med högt koffeininnehåll så kommer den jämföras med Volt cola och den matchen vinner Volten utan några problem. Big shock har en rad andra smaker i sitt sortiment och kanske är någon av dessa smakerna bättre genomförda, men om du vill ha en cola med mycket koffein i sig så tycker jag nog att du skall ta och köpa dig en Volt istället.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburk

Dr Pepper Zero

Standard

DrPepperZeroDen ökända odefinierbara läskeblasken Dr Pepper försöker charma de som inte gillar riktigt socker i sin läsk, frågan är om denna sockerfria version blir en hero eller förbli en zero

Hur smakar det?
Doften är det verkligen inget fel på, som vanligt tycker jag att Dr pepper doftar starkt av körsbär, men det verkar vara upp till var och en vad det egentligen doftar/smakar. Smaken är det faktiskt inte heller något fel på, märkligt nog. Jag förväntade mig en starkt aspartam smakande ursäkt till läskeblask, eftersom Dr pepper original är så galet sötsliskig, men det smakar faktiskt ganska normalt. Den (för mig) karaktäristiska smaken av körsbär finns där lika mycket som på originalet och eftersmaken är rund och trevlig. Det finns dock vissa problem, som att den är oerhört skummig, något som brukar komma av light drycker och även om smaken/eftersmaken är väldigt likt sin helsockrade bror så känner man faktiskt en lätt ”aspartamig” arom i eftersmaken. Men över lag, en väldigt bra lightläsk.

Vart hittar jag läskeblasken?
Finns för närvarande i Greys sortiment, så de flesta matbutiker lär ha dem

Slutsats
Positivt överraskad faktiskt. Genast tänkte jag mig att det skulle fullkomligen stinka av aspartam, men det smakar faktiskt förvånansvärt gott och förvånansvärt likt originalet. Visst känns det på smaken att det är en lightversion av denna eminenta dryck men det gör inte så mycket faktiskt. En annan liten kul grej med drickan är att burken är oerhört snygg, den vita bakgrunden gör att den ser exklusiv ut på något vis. Är du en person som kanske är lite försiktig med sockret och som saknar din Dr Pepper så finns det nu ett ypperligt alternativ för dig!

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Jelly Belly – Blueberry

Standard

JellyBellyBlueberryGodisjätten Jelly Belly förvandlar sina godisar till flytande gourmet läskeblask, låter farligt gott

Hur smakar det?
Doftar ljuvligt av blåbär och godis, det är nästan som att gå in i en välsorterad godisbutik som är fylld till bredden av pinfärskt godis. Jag tar mig en klunk och blir mållös, det är så vansinnigt gott att jag nästan får nypa mig i armen för att se så jag inte drömmer. En underbar smak av blåbärsgodis lindar in munnen i ett sammetslent täcke av blåbär. Blåbäret kommer i omgångar, först smakar det lite svagt av blåbär, sedan smakar det mest gott godis, sen kommer en hejdundrandes eftersmak av blåbär som stannar kvar i flera minuter. Supersött men inte sliskigt, uppfriskande på något märkligt vis. Smarrigt värre!

Vart hittar jag läskeblasken?
Just denna hittades i en Dansk imporbutik i Köpenhamn, Candy Mega Store.

Slutsats
Utan tvekan en av de godaste drickorna jag någonsin smakat, helt fantastisk från början till slut. De skryter med 100% rörsocker i sin dricka och kanske är det just det som gör detta till en så oerhört delikat läskeblask. Allt med denna drickan riktigt andas perfektion. Ett måste för alla läskeblask entusiaster där ute, syndigt god dricka!

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Jelly Belly – Very Cherry

Standard

JellyBellyCherryGodisjätten Jelly Belly förvandlar sina godisar till flytande gourmet läskeblask, låter farligt gott

Hur smakar det?
Doftar precis som de där körsbärs gelé godisarna man kan köpa i lösvikt, väldigt inbjudande. Smaken är likaså den ljuvlig, den godaste körsbärsdrickan jag någonsin smakat! Smakar precis som förut nämnda godisar, en underbar smak av körsbär och inte så mycket annat. Det doftar som om detta skulle vara en dricka som överväldigar smaklökarna med en oerhörd sötma, men på något märkligt vis så är den istället uppfriskande. Eftersmaken hänger kvar länge och väl, något som är väldigt välkommet och som ger mersmak. Finns inte så mycket mera att säga om smaken egentligen, den levererar till 100%, något som inte kan sägas om alla drickor.

Vart hittar jag läskeblasken?
Just denna hittades i en Dansk importbutik i köpenhamn, Candy Mega Store

Slutsats
Vad kan man säga om en dricka som smakar precis som en av mina favorit godisar? Inget annat än: Perfektion! Om jag hade ätit Jelly Belly någon gång så kanske jag hade tyckt att det smakar precis som godisarna som drickan skall smaka som, men det har jag inte, så jämförelsen får bli med svenska välkända godisar. Allt känns bra med denna drickan, den tjusiga glasflaskan, skruvkapsyl, färgen på drickan, etiketten och självklart smaken. En klunk räcker inte, man måste ta sig en till och en till och en till och sen är den slut och då blir man lite ledsen i ögat…

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk