Blu energy drink

Standard

Den felstavade (men trendiga) färgen blå ger oss en energidricka som säger att den inte har någon ”energy drink aftertaste” låt oss se vad den har för eftersmak

Hur smakar det?
I vanlig ordning stoppar jag näsan i burken och försöker känna doften av drickan och den doft jag känner är en ganska mild söt doft som mest påminner mig om hur en påse med Zoo (godiset) luktar när den legat öppen ett tag. När jag tar mig första klunken så känner jag ingen som helst smak av sötma, det smakar bara syrligt och dessvärre inte uppfriskande syrligt. Ett par klunkar senare känner jag hur hela munnen är fylld av en negativ syrlighet som vägrar gå bort. Någon direkt eftersmak har drickan faktiskt inte efter första klunken, men ta ett par klunkar i kort följd och du kommer känna syrligheten, vilket är lustigt då drickan har som slogan att den inte skall ha en eftersmak av energidricka, som red bull och andra märken. Snarare så försvinner den syrliga eftersmaken av Red bull snabbare än vad Blus eftersmak gör. Det är synd att den inte smakar likadant som den luktar.

Vart hittar jag läskeblasken?
Blu verkar ha börjat dyka upp i slumpmässiga butiker över hela landet, själv har jag inte sett dem i butik utan detta exemplar handlades uppe vid riksgränsen, Svinesund.

Slutsats
Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka faktiskt, enligt min mening så håller den inte vad den lovar. Saxat ifrån energidryckens hemsida:  NO Energy Drink aftertastePremium Energy Drink…with better Price…DUH. ٩(●̮̮̃•̃)۶Call us the matador, cuz we lay the bull down. Jag kände en distinkt eftersmak, en syrlig eftersmak och det är kanske inte så konstigt när man ser att på innehållsförteckningen så står citronsyra som nummer tre i ordningen, på Red bull står citronsyra som sjätte ingrediens. Det är ingen illasmakande energidryck, den är bara tvärt emot vad den säger att den är, eller så har jag och företaget bakom drickan helt olika uppfattningar om vad energidryckseftersmak vanligtvis brukar vara. Kort sagt: En riktigt syrlig dricka med en förlorad sötma men en riktigt snygg burk.

Slutbetyg
 

Organic Sparkling Cola

Standard

En cola gjord på organiskt vis med en, nötig cola smak? Okej…

Hur smakar det?
Jag är väldigt oroad när jag öppnar burken, aldrig förr har jag stött på en cola som stoltserar med att den har en ”nötig smak av cola nöt” , vad kommer detta smaka av egentligen? Det visar sig att det smakar himmelskt gott, en smak som närmast kan liknas vid Calippo Cola, inte helt fel! Det är dessutom oerhört uppfriskande, nog den mest uppfriskande colan som någonsin druckits av undertecknad. Men läskeblasken har ett problem och det är att när den går mer och mer åt att bli rumstepererad så är det inte alls lika roligt att dricka längre. Smaken ändrar sin karaktär helt och hållet, ifrån uppfriskande till sliskig, så drick den iskall.

Vart hittar jag läskeblasken?
Just detta exemplar inhandlades på ICA Maxi i Skövde. Den har ”importlapp” så tillgänglighet kan vara begränsad till en specifik leverantör.

Slutsats
Burken gav inte något bra första intryck, jag förväntade mig en billig cola som smakade hemmagjord isglass, men fick istället äran att smaka en riktigt god, uppfriskande cola. Förhoppningsvis så kan denna colan börja att dyka upp i samma utsträckning som Ubuntu Cola, då de tillhör lite av samma genre (rättvisemärkt, organiskt odlad). Om du råkar trilla över en burk av denna eminenta produkt, köp!

Slutbetyg
 

Hamar Lillehammer Julebrus

Standard

Ännu en fruktchampagne med juletikett denna gången ifrån 1994års vinterolympiska spel, blir det guldmedalj eller en fjärdeplats för denna drickan?

Hur smakar det?
I ett ord: Underbart! Denna läskeblask kan stoltsera med att ställa sig högst uppe på prispallen bredvid andra julebrusar som Borgs julebrus och sørlands julebrusen. Det smakar ljuvligt av fruktchampagne, vilket mest kan liknas med smaken av den mycket saknade San Sao drickan eller en sötare version av Pommac.  När man väl tagit sig en klunk så är det svårt att sluta dricka och när flaskan är slut sätter habegäret genast igång. Vad som dock skall nämnas är att den är skummigare än Borgs julebrus, men skummet är inget problem, det är fortfarande underbart att dricka.

Vart hittar jag läskeblasken?
Väldigt lätt att finna i trakterna kring Oslo och självklart lillehammer. Ganska vanlig så bör finnas nästan överallt i de befolkade delarna av Norge runt jul

Slutsats
Riktigt gott är det, man vill bara ha mer och mer. Den ligger dessutom några Norska dollar under Borgs julebrus som har mer eller mindre samma smak, vilket får ses som ett plus. Helt klart en av de bästa julebrusarna på marknaden och ett måste för varje läskeblaskentusiast.

Slutbetyg

Simba Julebrus

Standard

Det är inte bara i Sverige Coca-cola har problem vid jul, i Norge kommer julebrusen och gör att norrmännen köper mindre cola. Detta hoppas coca-cola på att fixa med sin egna julebrus

Hur smakar det?
Där ändra julebrusar med hallonsmak misslyckas kommer Simba med en ganska trevlig hallondricka. Det smakar kanske inte helt naturligt, men det blir inte kemiskt och otrevligt, något som är ganska vanligt i denna genren. Skummar lagom gör den också, en trevlig detalj som underlättar drickandet. Passar väldigt bra till den norska julematen men fungerar även fint vid julklappsöppnandet, måste dock serveras väl kyld då den ändrar karaktär ju närmre den kommer rumstemperatur, den blir då väldigt skummig och således ganska jobbig att dricka.

Vart hittar jag läskeblasken?
Om denna inte mött samma öde som Coca-colas julmust gjorde i Sverige så bör man kunna hitta julebrusen i nästan vilken norsk matbutik som helst.

Slutsats
Överraskande är vad man kan säga om drickan, då jag inte brukar ha högt ställda förväntningar på något som skall smaka av hallon. Det är inte en dricka jag kommer välja spontant om det står julebrus med smak av fruktchampagne på bordet, men jag kommer inte heller att tacka nej till en flaska om det bjuds. Nästa gång jag sticker nosen över riksgränsen blir det till att leta efter ett par flaskor då detta tillhör en av de mest välsmakande hallon julebrusarna på marknaden.

Slutbetyg
 

Arendals Julebrus

Standard

Oslo bryggeriet Ringnes (som äger varumärket/receptet Arendals) levererar en julebrus med en munter tomte på etiketten och en smak av fruktchampagne

Hur smakar det?
Vid en första provsmakning verkar det lovande, klassisk fruktchampagne smak och man tar sig genast en klunk till, men då börjar det hända något. Den alldeles nyss så trevliga smaken har ändrat karaktär, det börjar smaka lite av vanilj mitt i det hela, något oväntat och lite fel. När vaniljsmaken har lagt sig kommer eftersmaken, som även den först är väldigt trevlig men som efter en kort stund ändrar karaktär. Nu känns det som att jag har druckit flädersaft, lite strävt, utan den uppfriskande effekten som fläder har. Slutresultatet blir att man dricker upp utan att varken vara äcklad eller överförtjust, man är mest förvirrad.

Vart hittar jag läskeblasken?
Ringnes är ett stort bryggeri i Norge och man bör därför kunna hitta julebrusen i de flesta butiker i juletid.

Slutsats
Efter den första klunken var jag nästan säker på att detta skulle bli en stark fyra, kanske även en femma, men efter att man känt av diverse eftersmaker och nyanser ändras uppfattningen om drickan. Jämfört med de andra julebrusarna som smakar av fruktchampagne så har denna ingen chans. Om du kommer till en butik med julebrus och du har andra valmöjligheter än Arendal så skulle jag råda att satsa på den andra drickan. Men finner du endast Arendal på dina resor så kan ett inköp vara väl värt för att släcka törsten.

Slutbetyg
 

Lerum Julebrus

Standard

Ifrån det omåttligt vackra Sogn oh Fjordane fylke kommer Lerum med en julebrus med smak av hallon

Hur smakar det?
Lerum i Sogndal är kända för sina goda frukt och bär produkter, såsom deras läckra hallonsylt, en sylt jag smakat många gånger då min mor bakade hallongrottor för jämnan. Jag förväntar mig därför en oerhört välsmakande, naturlig hallonjulebrus av Lerum, ack vad jag blev besviken. Det smakar hallon, ja, men en syntetiskt framställd sådan. Efter ett par klunkar blir det hela till en ledsam kemisk blandning som man inte gärna vill avsluta. Drickan har även en otäck egenskap av att skumma något alldeles makalöst, vilket gör att det är en pina att dricka. Inte mycket som är rätt här inte…

Vart hittar jag läskeblasken?
Då Lerum är ett väldigt stort märke i Norge så kan man hitta Lerums Julebrus precis överallt i Norge i juletid

Slutsats
Nej, detta var inte så trevligt direkt. En kemisk katastrof som lämnar mycket att önska. Det kanske inte är så illa, jämfört med många andra hallonsmakande julebrusar, men med tanke på att det stod Lerum på etiketten förväntade jag mig något riktigt välsmakande och naturligt. Hallon verkar vara en svår smak att få till på läsk och detta är en läskeblask som får ställa sig i skamvrån med så många andra hallonsmakande läskeblaskar.

Slutbetyg
 

Bjäre Julmust

Standard

”Vad är då bjäre julmust?” hör jag dig säga där hemma vid datorn. Jo, det är faktiskt coca-cola, fast julmust, är det gott? Det vet jag inte ännu.

Hur smakar det?
Jag skulle så gärna säga att den var fantastiskt god, att den krossar alla ens förväntingar och att det verkligen är årets julmust. Men det är tyvärr så långt från sanningen man kan komma. Den lyckas med det som tordes vara omöjligt, den är både blaskig med en bittsk eftersmak. Tänk dig att någon har spätt ut en fin julmust med vatten och etanol så får du dig en ganska exakt bild av denna julmusts smak. Om man jobbar för coca-cola skulle man säga att det en väldigt len och mild smak, men det har vatten också. Och ja, visst, första klunken är mild. Men sen sätter sig den artificiella julmusts smaken i gommen och tycks nästan vilja dig illa.

Vart hittar jag läskeblasken?
Just detta exemplar införskaffades på Coop konsum, Avenyn. Men då det är ett tämligen stort märke bör den finnas lite överallt.

Slutsats
Namnet och flaskan indikerar att det är en gammal fin svensk julmust från ett lokalbryggeri, men så är tyvärr inte fallet. Detta är coca-colas egna julmust. Endast om man lusläsar ettiketten så står det , med liten text, tillverkad av coca cola sverige ab. Varför försöker de då mörka ner att det är coca colas julmust? Kanske är det för att vi svenskar är så stolta i vårjulmust, och varje år vid julmustsäsongen när en svensk har en internationell gäst så tycks man höra, ”Did you know that Sweden is the only country where cola-cola sells less in december?” på knacklig engelska. Men av butikshyllorna att döma så lyckas coca-cola inte, trots ihärdiga ansträngningar, att slå sig in på julmustmarknaden. De måste nog köpa upp rättigheterna till Apotekarnes för att ha en chans till framgång, för den här blaskan till julmust kan de lika gärna skippa.

Slutbetyg

Nygårda Julmust Bourbonfats lagrad

Standard

Nygårda kommer i år med en julmust som endast säljs på bolaget, den har ingen alkohol i sig, men den är lagrad i 6 månader på bourbon fat. Låter oerhört spännande!

Hur smakar det?
Redan på lukten känner man att det är något väldigt speciellt man har i glaset.  Skummet är överväldigande och ligger kvar oerhört länge, som skummet på en Guinness, vilket ger en mysig känsla. Själva musten är oerhört len i smaken, det är som att dricka sammet. Smaken för tankarna åt en riktig bourbon, som Jack Daniel´s (även om de själva inte vill klassas som en bourbon) eller Jim Beam. Eftersmaken kommer rullandes och ger smak av ingefära och kaffe. Eftersmaken hänger kvar länge och väl, den lindar in smaklökarna i ett underbart täcke av spännande eftersmaker. Söt är den också, men kontrollerat söt, du kommer inte att bli det minsta sockrig i munnen.  Drickans enda minus är att kolsyran nästintill helt försvinner när du hällt upp den, det blir en väldigt avslagen julmust väldigt fort, vilket är lite tråkigt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna julmust finns i dagsläget endast på Systembolaget och i ganska begränsad upplaga. Ta en titt på bolagets hemsida om de har några flaskor på ditt bolag.

Slutsats
Det märks verkligen att detta är en julmust som nygårda (spendrups) bryggt med kärlek. Allt ifrån den oerhört exklusiva flaskan till den säregna och väldigt vuxna smaken andas kvalitet. Vid smaktillfället så hade jag ett referensglas med Apotekarnes bredvid för att göra en direkt jämförelse med ”julmust standarden” och när jag tog mig en klunk av den efter mitt glas med Nygårda framstod Apotekarnes som rena råttgiftet. Man borde kanske jämföra denna direkt med Nygårdas Ekfatslagrade julmust som fick maxpoäng i ett tidigare test. Vad man kan säga är att Nygårdas ekfatslagrade har en lite rökigare smak, det smakar verkligen av rökta ekfat, där den bourbon lagrade istället smakar åt Whisky hållet. Så vilket är bäst? Omöjligt att säga, de är så lika men ändå så oerhört olika, det beror helt på vad man är ute efter. Men betyget ifrån denna recensent blir en solklar femma, med guldstjärnor och glitter!

Slutbetyg
 

Trio Julebrus

Standard

Min barndoms julebrus ifrån hemtrakterna i Norge och den enda julebrusen med smak av apelsin, låt oss se om nostalgin räcker till för ett toppbetyg

Hur smakar det?
Om man är van vid de vanligare sorterna på julebrus, hallon och fruktchampagne, så kommer man bli förvirrad av denna apelsinsmakande julebrus. Det smakar ganska fylligt av apelsin, ganska söt i smaken på gränsen till sliskig, inte lika frisk som många andra läskeblaskar med smak av apelsin. Eftersmaken hänger kvar länge och väl, vilket är trevligt, men sötman ger lite av en beläggning på tungan och dövar smaklökarna efter en stund. Passar dock väldigt bra till julmaten precis som julebrusen som smakar fruktchampagne.

Vart hittar jag läskeblasken?
Här blir det genast svårare, den finns endast väldigt lokalt i telemark, det tog flera olika butiker innan den slutligen hittades på en bensinmack ute på vischan.

Slutsats
Jag är nog lite partisk, för detta var den julebrus jag fick som liten pojk i Norge, men det är faktiskt en välsmakande julebrus som vinner poäng eftersom den inte har de lite mera etablerade julebrus smakerna. Den är som sagt inte lika uppfriskande som andra apelsinsmakande läskeblaskar, ex Orangina, utan ganska söt i smaken. Men är den lika god som fruktchampagne julebrusen? Nej, inte riktigt, men det är fortfarande väldigt gott och nostalgiskt.

Slutbetyg
 

Nygårda Ekfatslagrad Julmust

Standard

Ifrån Nygårda kommer denna vuxnare julmust som har en väldigt liten men trogen skara följeslagare

Hur smakar det?
Det smakar julmust som har hår på bröstet, det är lite rökigt och väldigt mycket smak. Sötman är inte direkt märkbar då den försvinner in i den underbara smaken av rökta ekfat. Sluter jag ögonen och låter julmusten slingra sig runt mina smaklökar kan jag verkligen se ekfaten framför mig. Den luktar helt gudomligt gott, luktar precis såsom en must skall göra och till skillnad ifrån andra julmustar så smakar det lika mycket som det luktar. Den är rund och len, inga sticksiga eller beska eftersmaker här inte, perfektion.

Vart hittar jag läskeblasken?
På etiketten står det att den är i begränsad upplaga, men det är all julmust, men denna kanske kan vara lite svårare att hitta. Fast å andra sidan, den speciella smaken gör att de flaskor butiken köpt in nog kommer stå ett tag. Bör finnas hos välsorterade matbutiker i hela riket.

Slutsats
Att göra smaktester av läskeblaskar är nästan omöjligt att göra vetenskapligt, det kommer bli en väldigt personlig åsikt som framkommer i recensionen, så även i denna. Personligen är jag mycket förtjust i vissa sorters Whisky samt mörkt öl, vilket jag antar är en bidragande orsak till varför jag uppskattar denna såpass mycket som jag gör. Den väldigt mörka, vuxna smaken, passar mig alldeles ypperligt. Många andra har problem med smaken, de vill ha en lite sötare dricka, så bli inte arga på mig om mitt betyg av julmusten inte stämmer överens med din uppfattning. Det är inte en julmust som man sitter och hinkar i sig på samma vis som många hinkar i sig Apotekarnes, utan en julmust som du sitter och smuttar på lite då och då för att ge smaklökarna en riktig upplevelse. Att sitta med en skiva vörtbröd med skinka och senap på samt en Nygårda Ekfatslagrad Julmust i näven, ja det är jul det!

Slutbetyg