Carters Root Beer

Standard

Carters Root BeerInuti en av de mest patriotiska burkarna någonsin döljer sig en Root Beer med anor från 1890

Hur smakar det?
Doftar verkligen superpotent av root beer, en riktigt god uppfriskande doft av sassafras, verkligen inbjudande. Smakar precis lika gott och uppfriskande som det doftar. Det finns egentligen inte så mycket mera att säga än att det smakar root berr, som root ber skall smaka enligt min mening. Det är sötningsmedel i (sackarin) men det ger ingen hemsk bismak som andra sötningsmedel ibland kan göra (jag tittar på dig sukralos). Eftersmaken bjuder på en underton av lakrits, vilket är en god och trevlig avrundning på drickan.

Vart hittar jag läskeblasken?
Importeras av Sanjogruppen och har skådats i en rad olika matbutiker / kiosker

Slutsats
Amerikanarna är ju onekligen stolta över sin root beer och det framgår verkligen att denna root beeren är stolt över sina förenta stater. Men flaggan gör sig rätt på burken då det är en helt okej dricka. Jag gillar speciellt undertonen av lakrits som blir mer och mer påtaglig för varje klunk man tar.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Berkley & Jensen

Standard

BerkleyJensenLemonLimeBerkley & Jensen är en dricka som säljs av den amerikanska BJ’s Wholesale Club och detta är deras Lemon Lime Soda

Hur smakar det?
Vid en första anblick kan man tänka 7up, för det doftar verkligen friskt av citron/lime och man blir riktigt läskad. Tyvärr så är smaken inte i närheten så frisk och god som doften, utan det smakar nästan ingenting, men å andra sidan så är inte 7up eller Sprite speciellt smakrika de heller. Man känner närvaron av citron/lime men det blir inte några dominerande smaker, vilket faktiskt är välkommet. Eftersmaken är även den mild men trevlig, vilket ger mersmak och det är lika uppfriskande och gott till sista slurken.

Vart hittar jag läskeblasken?
Bra fråga, finns på ”members only” grossisten BJ’s Wholesale Club i staterna, eller i Gambia, där denna dricka köptes.

Slutsats
Jag förväntade mig antingen ett kemiskt experiment med alldeles för stark smak av citron/lime eller en helt galen sockerbomb som får det att göra ont i tänderna. Istället fick jag en uppfriskande läskeblask som även om den säkert innehåller både syntetiska smaksättare och galet mycket socker (isoglukos) kändes riktigt frisk. Helt klart en dricka som kan mäta sig med Sprite och 7up.

Slutebetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Star – Fruiti

Standard

StarFruitiFörenade Arabemiratens Star bjuder på en Cocktail de Fruits som ser ut att innehålla jordgubb och blåbär, exotiskt

Hur smakar det
Det var länge sedan jag blev så överraskad när jag öppnat en burk. Överraskningen är doften, det doftar inte blåbär, det doftar inte jordgubb, nej det doftar viol, starkt av viol. Efter någon minut eller så har doften ändrat sig till att vara väldigt lik Fanta Strawberry. Första klunken påminner även den om Fanta Strawberry, det är en söt och sliskig jordgubbe här i. Utöver den galet sliskiga jordgubben smakar det inte så mycket mera än sött. Men sen kommer eftersmaken och då dyker violen upp igen, som tur är så gillar jag viol, så jag blir glatt överraskad. Det är säkert ingen viol i, men kombinationen gör att det smakar väldigt likt just viol. Det är galet sött, så det räcker väl med en burk.

Vart hittar jag läskeblasken?
Kan säkert finnas i butiker med produkter från Mellanöstern, men just denna köptes i Gambia

Slutsats
Ja detta var en mycket överraskande dricka, jag vet inte riktigt hur de fick till violsmaken, men jag välkomnar den. Problemet är att den smakar så galet mycket och är så fruktansvärt söt att man knappt pallar med. Men allt som allt så var det riktigt gott, skulle dock inte mäkta med en hel burk (delade min med två andra).

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Berkley & Jensen – Orange Soda

Standard

BerkleyJensenOrangeSodaBerkley & Jensen är en dricka som säljs av den amerikanska BJ’s Wholesale Club och detta är deras Apelsinläsk

Hur smakar det?
Doftar inte lika mycket apelsin som det doftar apelsingodis, med andra ord: Absolut inget naturlig med den här drickan inte. Smaken är även den av apelsingodis, lite som vingummi med apelsinsmak, man känner att det är syntetiskt framställt och det är en ganska så frän smak av apelsin som läsken bjuder på. Det är en riktig sockerbomb och jag kan verkligen känna hur det blir en tjockare och tjockare beläggning på tänderna. För varje klunk jag tar.

Vart hittar jag läskeblasken?
Bra fråga, finns på ”members only” grossisten BJ’s Wholesale Club i staterna, eller i Gambia, där denna dricka köptes.

Slutsats
Verkligen ingen lyckad apelsindricka, det är ingen katastrof, men snudd på. Finns egentligen ingenting som räddar denna drickan, lite tråkigt för andra produkter från Berkley & Jensen har faktiskt varit ganska så mumsiga. Skulle du mot förmodan se denna läskeblasken, ta något annat.

Slutbetyg
laskeblaskburk

Star Cola

Standard

StarColaEn cola från Förenade Arabemiraten, undrar om Schejken dricker Star Cola?

Hur smakar det?
Det smakar väldigt lite faktiskt men är på något märkligt vis inte så blaskig, den är bara i stort sett smaklös. Något som märktes redan på doften, då man inte kände något alls från burkens öppning. Om man håller vätskan i munnen ett tag kan man ana något som försöker smaka lite av cola, men som inte riktigt lyckas. Tänk er någon riktigt billig cola av något noname märke man hittar på Netto eller liknande. Det finns en eftersmak som mest är lite söt och inte speciellt mycket mera. Väldigt intetsägande dricka.

Vart hittar jag läskeblasken?
Finns med största sannolikhet i Förenade Arabemiraten, men just denna köptes i Gambia.

Slutsats
Nej jag hoppas verkligen att det finns andra alternativ till cola där borta i Mellanöstern, för detta var inte speciellt spännande. Det enda jag gillade med drickan var burken, den har en sådan där skön ”pull tab” på toppen, som de hade på 70-talet. Men själva drickan var menlös, så betyget blir där efter.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburk

Berkley & Jensen – Root Beer

Standard

BerkleyJensenRootBeerBerkley & Jensen är en dricka som säljs av den amerikanska BJ’s Wholesale Club och detta är deras Root Beer

Hur smakar det?
Verkligen inga överraskningar här inte, det doftar precis som en helt vanlig root beer och det smakar antagligen som en helt vanlig root beer. En slurk senare och påståendet är ett faktum, det smakar precis som en root beer skall smaka, helt utan överraskningar eller fanfarer. En god rund smak som påminner om tuggummit Jenka. Väldigt sött med en otrolig trevlig eftersmak. Inget att klaga på här inte!

Vart hittar jag läskeblasken?
Bra fråga, finns på ”members only” grossisten BJ’s Wholesale Club i staterna, eller i Gambia, där denna dricka köptes.

Slutsats
Drickan levererar och smakar inte lågprismärke eller exklusivitet, en bra måttstock för hur en Root Beer skall smaka. Om den hade funnits här till ett överkomligt pris (säg samma pris som en fridgemate med coca-cola) så hade jag lätt satt detta på månadsranson.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Fanta – Pineapple (Algeriet)

Standard

Fanta PineappleVisst hade vi Fanta ananas i Sverige? Vart tog den vägen egentligen? Jag saknar Fanta ananas…

Hur smakar det?
Nog doftar det ananas, galet mycket ananas också, nästan så det sticker lite i näsan. Jag för burken till munnen och har förväntningarna uppe på max, tar mig första slurken och… tvi vale! Vad är det här?! Det som doftade så gott! Nej smaken är helt fruktansvärd, inte alls som jag minns den. Det smakar knappt av ananas, det smakar bara något konstigt sött kemiskt som vägrar släppa. Och det blir värre, för sen kommer eftersmaken. En konstig besk eftersmak som för tankarna till någon dricka med kinin, det absolut värsta jag vet. Nej detta är verkligen inte som jag minns det, besvikelsen är total.

Vart hittar jag läskeblasken?
Svårt att säga, har sedan flera år försvunnit från den Svenska marknaden. Just denna är inhandlad i Gambia, bryggd i Algeriet.

Slutsats
Hela min värld har rasat samman, nej så allvarligt är det väl inte, men jädrans vad jag såg fram emot denna drickan. Jag kommer ihåg hur Fanta Ananas var min absoluta favorit förr i tiden och doften av denna drickan gav mig verkligen hopp. Men själva smaken var fruktansvärd, det finns inget som räddar denna drickan. Nu kan de vara så att det var något fel på just denna, jag hade bara en så det är svårt att testa. Men den har stått kallt mest hela tiden, var inte över sitt bäst före datum och hade inga hål i burken. Så tills dess att jag hittar en annan att testa får betyget bli satt efter denna smakupplevelsen. Det gör nästan ont i själen att ge den detta betyget…

Slutbetyg
laskeblaskburk_nej

Berkley & Jensen – Grape Soda

Standard

BerkleyJensenGrapeSodaBerkley & Jensen är en dricka som säljs av den amerikanska BJ’s Wholesale Club och detta är deras Grape Soda

Hur smakar det?
Precis som vanligt med amerikanska drickor som skall smaka grape (vindruva) så känner jag verkligen ingen doft av vad jag skulle kalla vindruvor. Det är en märklig sötsliskig doft som jag inte riktigt vet vart jag skall placera. Smaken har samma problem, det smakar bara som någon form av gelégodis. Men visst, om jag verkligen använder fantasin så kan jag nästan hålla med om att det faktiskt smakar lite som lila vindruvor, fast bara nästan. Det är galet sött (tack vare isoglukosen) och ger ingen vidare mersmak. Varken dåligt eller bra men väldigt amerikanskt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Bra fråga, finns på ”members only” grossisten BJ’s Wholesale Club i staterna, eller i Gambia, där denna dricka köptes.

Slutsats
Tror aldrig att jag kommer fatta grejen med Grape Soda. Har smakat ett par olika sorter nu och det är verkligen ingen smak som jag ”går igång” på. Men det är väl kanske lite med den Amerikanska Grape Sodan som med Julmusten, man måste helt enkelt ha växt upp med det för att se tjusningen.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Star – Orango

Standard

StarOrangoFörenade Arabemiraten har coola burkar med 70-tals öppning, i denna burk huserar apelsindricka

Hur smakar det?
Dofter är det verkligen inget fel på, det doftar naturligt av apelsin, som om man skalat en solmogen apelsin och blottat fruktköttet. Smaken känns även den ganska naturlig och det smakar väldigt mycket citrus. Det smakar mycket närmare en vanlig apelsin än exempelvis Fanta. Blandad sötma med en frisk smak av citrus, lite syrligt på slutet, nästan som en grapefrukt. Men överlag så är det sött, uppfriskande och känns ganska så naturligt. Hela vägen till sista slurken.

Vart hittar jag läskeblasken?
Kan hända att den finns butiker som säljer produkter från Mellanöstern, just denna inhandlades i Gambia

Slutsats
Tja vad skall man säga mera än att det är en solid apelsindricka som smakar ganska så nära de apelsiner som vi får här uppe i Norden. Apelsiner odlade nära ekvatorn eller i Sydostasien smakar säkert lite annorlunda, men det vet jag tyvärr inget om. Kul med de där gamla burköppningarna, får mig alltid att tänka på coca-cola burkarna som fanns i mitten på 80-talet (iaf i Norge)

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Berkley & Jensen – Classic Cola

Standard

BerkleyJensenColaBerkley & Jensen är en dricka som säljs av den amerikanska BJ’s Wholesale Club och detta är deras Classic Cola

Hur smakar det?
En väldigt subtil doft av cola kan man känna om man pressar näsan mot burkens öppning och inhalerar så hårt att man nästan snortar upp drickan istället. Smaken är en ren och skär sockerbomb, en sockerbomb med smak av ”godis cola” som man kan köpa i lösvikt på exempelvis Hemmakväll. Det är oerhört sött, nästan så att det gör ont i tänderna, men det är inte något direkt fel på smaken. Det smakar inte så mycket cola som det smakar sött, det finns en eftersmak som först påminner lite om vanilla coke och spunnet socker. En lite lätt smak som påminner om sockret på Brända mandlar dyker också växelvis upp vilket är oväntat men välkommet. Men som sagt, lite väl sött, så en burk räcker nog.

Vart hittar jag läskeblasken?
Bra fråga, finns på ”members only” grossisten BJ’s Wholesale Club i staterna, eller i Gambia, där denna dricka köptes.

Slutsats
Jag förväntade mig en urvattnad ursäkt till cola och fann istället en cola med en väldigt överraskande smak. Tänk märket på drickan som ICA och Coops egna läskeblaskar, fast i amerikansk tappning. Säkert en lågprisvara men var faktiskt genomgod, om än lite väl söt i smaken då den är smaksatt med isoglukos, men det får man nästan räkna med när det gäller amerikanska drickor.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk