Celsius – Citron/Lime

Standard

En dricka i läskeblaskserien Celsius, den skall enligt burken vara fylld av bra vitaminer och vara bra för dig innan du går på ett träningspass

Hur smakar det?
Det första man möts av är en behaglig doft av Lime, det sticker inte i näsan som många andra läskeblaskar med samma smak har en tendens att göra. Första klunken är riktigt bra, andra likaså, tredje följer samma schema. Det är en dricka med en väldigt behaglig smak av citron/lime. Jag brukar har problem med drickor som smakar starkt av just dessa två citrus sorter, det bränner obehagligt i halsen efter en stund, men inget av detta brännande får jag av denna drickan. Det enda jag egentligen har att invända emot drickan är just sötningsmedlet sukralos, det är verkligen ingen höjdare och ger drickan en väldigt påträngande smak av lightprodukt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Bör finnas överallt ifrån ICA till ditt lokala gym.

Slutsats
En riktigt bra dricka, den är god och uppfriskande, dessutom är den pumpad med både koffein och diverse vitaminer. Det enda som drar ner betyget ifrån en femma är just sötningsmedlet, sukralos. Jag förstår varför de använt sig av just det sötningsmedlet, till skillnad ifrån aspartam så innehåller sukralos inga kcal över huvudtaget. Men samtidigt är sukralosen tre gånger sötare än aspartam och 600 gånger sötare än vanligt socker, så det blir faktiskt en väldigt söt dricka av det hela, fast på konstgjord väg. Så om man står ut med smaken av sukralos så är det inget tvivel om att detta är kanongott, men för egen del så förstör sötman ganska mycket. Och jag tycker nog fortfarande att detta är en energidricka, oavsett vad företaget säger.

Slutbetyg
 

*Denna drickan skänktes till läskeblask.se av leverantören

Celsius Cola

Standard

En cola i läskeblaskserien Celsius, den skall enligt burken vara fylld av bra vitaminer och vara bra för dig innan du går på ett träningspass

Hur smakar det?
Kort sagt: Väldigt vattnigt. Det smakar av grönt te blandat med cola, precis som det står på burken, men resultatet blir inte speciellt roligt. Det påminner lite om colan du kan ta när du köper mat på IKEA, sirap blandat cirka 30/70 med vatten. Den är sockerfri men de kunde inte motstå frestelsen att blanda i det ökända sötningsmedlet sucralos, sötningsmedlet som coca-cola så berömt introducerade i coca-cola light för ett par år sedan som i sin tur resulterade i att ingen köpte lighten eftersom det smakade blä. Vattnigt och med ett vidrigt sötningsmedel, inte ett recept för framgång om du frågar mig.

Vart hittar jag läskeblasken?
Finns att köpa i de flesta matvarubutiker.

Slutsats
Jag förväntade mig faktiskt lite mera smak av cola, jag läste mig till ingrediensen ”Ingefära extrakt” och tankarna fördes genast till de lite mera ”gourmet-aktiga” drickorna såsom Boylan cola & Curiosity Cola, men ack nej, detta var bara blask. En sak som dock är värd att nämna är att denna drickan faktiskt är en energidryck, även om det inte står någonstans på burken. På skylten i butiken salufördes den som att den var nyttig pga sina vitaminer och ett bra tillskott för den aktiva personen, men egentligen borde det ha stått att det är en ren och skär energidryck med lite extra vitaminer i sig. Colan innehåller nämligen hela 56mg/100ml med koffein, red bull innehåller ”endast” 32mg/100ml koffein. Celsius Cola innehåller dessutom taurin, ett ämne som energidrycker brukar inkludera eftersom det är ett ämne som påverkar synapserna i hjärnan så du får en uppiggande effekt, de anger inte mängden taurin i drickan. Så en dricka som smakar vattnig cola men som gör dig mycket piggare än en Red bull, kanske värt det? Men som sagt, se upp med drickan om du är det minsta känslig för koffein.

Slutbetyg
 

9 Springe Cola

Standard

En mystisk läskeblask ifrån de östra delarna av Tyskland, en cola med smak av citrus, vad ovanligt…

Hur smakar det?
Påminner lite i doften av Vita Cola , en blandning av mandarin/citrus/cola. Smakar bara syrligt, nästan precis som Vita Cola, jag börjar undra om det faktisnt inte är samma dricka bara under annat märke… Att skriva cola på är falsk marknadsföring, det finns inte minsta förnimmelse till colasmak i drickan över huvudtaget. Allt jag känner är den dominerande smaken av citrus, galet syrlig citrus. Det finns inget annat att säga om den, svartfärgad citrusdricka.

Vart hittar jag läskeblasken?
Den finns att köpa i de östra delarna av Tyskland

Slutsats
Det sägs att 9 Springe Cola är resterna av en cola som fanns i östtyskland  under kalla kriget, efter att järnridån gick upp försvann drickan ganska snabbt och ersattes av Vita cola. Men det sägs även att 9 Springe Cola görs av någon liten filial till bryggeriet som gör Vita cola, så min misstanke om att det är samma dricka bara under annat namn stämmer antagligen. Men vad som skiljer de båda drickorna åt är att Vita Cola är drickbar, inte trevlig att dricka men det går. 9 Springe Cola å andra sidan smakar så otroligt syrligt att en klunk är mer än nog, nog den vidrigaste colan jag någonsin druckit och ligger på samma nivå som Cariba Cola.

Slutbetyg

Hustler

Standard

En energidricka som får mig att tänka på Larry Flynt (googla) och jag är inte säker på att jag vill dricka den då

Hur smakar det?
Likt energidrickan Lion Power så tycker jag mig känna en smak av kaffe, men den är oerhört svag i jämförelse till Lion Power, men visst finns smaken där. I övrigt så är det dock en ganska intetsägande läskeblask, inga speciella karaktäristiska drag mer än den mycket subtila kaffakaraktären och en väldigt lätt sötma som gör sig kort påmind i slutet. Ingen speciell eftersmak som är värd att nämna, väldigt medelmåttigt rätt igenom.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna hittades i Tyskland, där den säljs i en rad olika storlekar, men jag har för mig att den skådats i Sverige ett antal gånger också.

Slutsats
Det finns tyvärr inte mycket att skriva om en dricka som inte har något speciellt för sig. Smakar den förjävligt kan man skriva om det och smakar det ljuvligt kan man skriva om det, men hur skriver man om något som inte smakar något speciellt åt något håll? Det jag kan skriva är att detta är mediokert som bara den, en dricka som försvinner ur minnet lika snabbt som den åker ner för strupen. Finns mycket annat att dricka där ute, så lägg dina pengar på något roligare.

Slutbetyg
 

Lion Power

Standard

Lion Power låter som att det är en dricka pumpad med energi, men smakar det något gott då?

Hur smakar det?
Det är en märklig smakupplevelse, om detta råder det inga tvivel. Första klunkar smakar lite som Battery, lite ”vuxnare” i smaken, inte så söt. Efter en stund börjar man identifiera lite av en besk kaffesmak, för tankarna osökt till rostade kaffebönor, märkligt nog. När man väl börjat tänka kaffe så går det inte att släppa. Balanserat besk i smaken med en ganska trevlig söt eftersmak som gömmer sig i den lite mera kaffesmakande vätskan, men som sedan kommer fram och ger en trevlig avrundning.

Vart hittar jag läskeblasken?
Hittad i en Willys i centrala Göteborg

Slutsats
Det är en lite knepig dricka detta, det finns en distinkt smak av kaffe i den, något som kanske kan vara avstötande för många. Själv avskyr jag kalla saker som smakar av kaffe men i detta fallet kan jag faktiskt göra ett undantag. Kaffesmaken är inte påträngande och den trevliga söta avrundningen gör att drickan klarar sig ifrån ett dåligt betyg. Inte den godaste drickan jag smakat men långt ifrån den värsta.

Slutbetyg
 

Take Off

Standard

En energidryck som uppmanar oss till att trycka på den stora röda knappen för att starta motorn, det vill säga dig själv, tydligen får man energi av denna

Hur smakar det?
Det skall smaka av cola, men jag vette tusan alltså, ingen vidare colasmak på det hela. Märkligt nog smakar det snarare av något obestämt fruktigt, lite som smultron blandat med blommor kanske? Speciellt colaigt (nytt ord!) är det dock inte.  Det finns en ganska skarp syrlig eftersmak som inte är speciellt behaglig, den kommer ganska tätt inpå att du tagit din första klunk och går inte riktigt bort innan du sköljt den med exempelvis vatten. Hela munnen känns som att den fått sitt Ph-värde ur balans en lång stund efter, nej det finns faktiskt inte speciellt mycket gott att säga om denna drickan.

Vart hittar jag läskeblasken?
Detta exemplaret inhandlades i Tyskland

Slutsats
Vad är det med energidrycker som skall vara colamix? Jag kan inte direkt minnas någon, förutom X.Ray cola som fått till smaken på ett behagligt vis. Det borde vara hur lätt som helst egentligen, själv älskar jag när man blandar exempelvis Red Bull med coca-cola, men själva dryckes-tillverkarna verkar inte förstå hur man gör.  Det finns inget positivt att säga om denna läskeblasken, eller tja, den är inte vidrig eller så, den är bara inte speciellt god. Hade jag sprungit in på en bensin station i Tyskland på jakt efter något som håller mig vaken på autoban hade jag inte tagit denna.

Slutbetyg
 

Black Cat – Energy Drink

Standard

En energidricka med tråkig flaska och en logotyp som ser ut som att den hör hemma på en låda fyrverkerier

Hur smakar det?
Luktar som red bull fast lite mera ”blommigt”, vilket ger ett intressant första intryck. Ett par klunkar senare dock och man kan konstatera att det är allt annat än intressant. Smakar som en väldigt vattnig Battery Energy Drink och helt utan någon syrlig eftersmak, tamt. Inte äcklig men samtidigt så oerhört vattnigt och helt utan karaktär att man blir förbannad, känns som lågpris i sin mest negativa klang. EEfter en stund, när den inte är iskalal längre så har den ändrat karaktär helt och hållet. Den har återfått lite av sin blommiga doft till smaken, men nu är den bara avslagen och tråkig av den anledningen istället.

 Vart hittar jag läskeblasken
Jag har för mig att denna köptes i Tyskland, kan hända att den hittades på City Gross också, om du har sett den så lämna gärna en kommentar.

Slutsats
Den ser oerhört tråkig ut på flaskan och det är den också när man kommer till insidan. En trist blaskig dricka som känns riktigt lågpris, och bara för att det är lågpris så behöver det inte smaka vattnigt. Jag är en stor konsument av X.Ray som jag köper för 5kr burken och många vänner tycker att Euroshoppers Energidricka fortfarande smakar bra. På samma sätt så kanske det finns någon där ute som tycker att Black Cat smakar bra, men för egen del så tycker jag det finns alldeles för många andra energidrickor som smakar bättre ute på marknaden för att jag skall slösa pengar på denna.

Slutbetyg

Fanta – Strawberry and Kiwi

Standard

Fanta kommer med en somrig limited edition dricka med smak av Jordgubbe och Kiwi, jag gillar kiwi

Hur smakar det?
Detta är faktiskt lite utav en utmaning, det var inte direkt som att jag tog mig en klunk och tänkte ”Oj! Jordgubbe och Kiwi!”. Nej en första klunk fick mig att tänka på blodgrape med socker, sedan ångrade jag mig och tänkte ”melon?”. Ett par klunkar senare och jag kämpade med att förstå vart jordgubben hade tagit vägen, visst luktar det något sött som påminner om jordgubbar, men speciellt klockrent är det knappast. Jag har druckit Fanta Strawberry och den oerhörda sötman som finns i den drickan återfinns inte här, detta är kanske 20% så sött som den asiatiska Fanta Strawberry, så jag antar att detta har blivit anpassat för Europeiska  smaklökar. När man pausar ifrån drickandet en stund så kommer en ganska tydlig eftersmak av kiwi smygandes, ni vet hur lite ”sticksig” och syrlig man blir i munnen efter en kiwi? Just den känslan och smaken dyker upp efter kanske en halvminut eller så, vilket är lite roligt men knappast en smaksensation. Jag har faktiskt lyckats identifera precis vad detta smakar som: Det smakar som den standardiserade bålen du får när du kommer på kalas/förfester/party och annat som kräver något lättdrucket med lite frukt i. Det smakar med andra ord som att någon blandat bål efter ett recept i ICA kurriren men inte fått till balansen mellan fruktsoda, vitt vin och bob jordgubbsaft och sedan slängt i lite frysta jordgubbar och skivor av stjärnfrukt, med andra ord: Svenssonbål.

Vart hittar jag läskeblasken?
Läskeblasken finns just nu absolut överallt, men limited edition innebär att den antagligen kommer försvinna till hösten.

Slutsats
Okej, fruktbål, det är så det smakar, men är det bra eller dåligt? Vi har alla sprungit på denna typen av fruktbål med lite olika variationer av flytande frukter, är du en person som genast utropar ”BÅL!” tar en plastmugg och hinkar upp tills inte ens en milliliter till får plats i glaset, så kommer du antagligen tycka att detta är ambrosia och du kommer få ångest den dagen drickan försvinner, varpå du startar en Facebook grupp för att återinföra den. Är du som mig dock och blir påtvingad en plastmugg med denna mediokra dricka varpå du (som den goda gäst du är) lätt smuttar på drickan, ler och ger ifrån dig något belåtet läte (för att inte förolämpa värdinnan) och så fort värdinnan vänder ryggen till försöker du hitta ett handfat eller en blomma att vattna, så kommer du inte vara speciellt förtjust i denna fruktbåliga läskeblask.  Inte speciellt gott, inte speciellt äckligt, bara väldigt mediokert.

Slutbetyg
 

Mirinda – Strawberry

Standard

Populära mirinda visar upp en sockersöt blandning med smak av jordgubbe, kan den måhända mäta sig med Fanta Strawberry?

Hur smakar det?
Det luktar inte direkt jordgubbar, luktar bara sockersöta blommor, den första doften jag tänker på är kemiskt framställd lavendel. När jag tar mig första klunken så översköljs mina smaklökar av generisk högkoncentrerad sockersliskig läskeblask, den oerhörda mängden sötma maskerar genast minsta lilla förnimmelse av jordgubbssmak. Fanta Strawberry har mycket gemensamt med denna läskeblasken, men där stod man ut med sötman hela burken ut, här ångrar jag genast min första klunk. Efter ett par munfullar blev hela munnen genast bedövad av sötman, det började nästan sticka i munnen av den oerhörda mängden sötma, väldigt obehagligt. Efter kanske 3-4 klunkar fick jag springa till köket och skölja munnen med vatten eftersom det kändes som att sötman höll på att fräta hål på både emalj och vävnad.

Vart hittar jag läskeblasken?
Populär i asien (denna köptes i Thailand) men varumärket ägs av Pepsi, finns bland annat i staterna och vissa europeiska länder. Störst chans är att hitta dem i en asiatisk importbutik eller i Asien om du är ute och reser.

Slutsats
En dricka som påminner om Fanta Strawberry men som drar på alldeles för mycket med sockret, det hela blir en väldigt otrevlig upplevelse och jag tror faktiskt att det är såhär diabetes smakar. Fantan har jag faktiskt köpt vid två andra tillfällen och druckit med ett leende på läpparna, denna skulle jag inte testa igen även om jag fick betalt. Mirinda landar verkligen med ansiktet i asfalten med denna drickan och jag kan verkligen inte rekommendera läskeblasken eftersom jag är orolig för mina läsares tänder och hälsa.

Slutbetyg

Magic (Grön)

Standard

En naturlig energidricka med smak av citronmeliss och fläderblom? Det låter faktiskt väldigt intressant, smakar det intressant eller bara gräs?

Hur smakar det?
Som vanligt börjar vi med doften och jag måste säga att detta doftar ljuvligt! Det luktar inget av citronmelissen och att det doftar fläderblom är inte helt korrekt det heller, jag skulle snarare säga att det doftar bubbelgum, hubbabubba, rosa tuggummi, kort sagt är det en lockande doft. Tar mig första klunken och tappar nästan hakan, det smakar så otroligt vattnigt, det smakar som den mest urvattnade, blaskiga, avslagna ljösa honungsölen du kan tänka dig. Varför jag tänker på öl vet jag inte riktigt, då det varken finns humle eller malt i drickan, men något i drickan för mig osökt till den smakjämförelsen, det finns en svag eftersmak av honungs karaktär men den är såpass svag att den är nästintill obefintlig.

Vart hittar jag läskeblasken?
Detta exemplaret inhandlades på Coop i trakten runt Göteborg.

Slutsats
Hur kan man göra något som är så vattnigt i smaken som detta? Det är faktiskt vattnigare än att dricka ramlösa och det kanske låter märkligt, men ramlösa skall bara smaka vatten, det är vad vi förväntar oss. När en dricka kommer som lovar naturlig smak av cintronmeliss och fläderblom så förväntar man sig lite smak men när smaken uteblir så känns det genast vattnigare än vatten.  ”Naturliga smaker” säger Magic att de har i sin dricka, inget är artificiellt utan allt skall komma direkt ifrån naturen, jag har druckit saker med endast naturliga tillsatser förut och de är fyllda av smak. Detta är en förolämpning emot naturliga ingredienser och Magic borde skämmas! Åter till naturen skall denna drickan flöda och med naturen menar jag min rabatt.

Slutbetyg