Pepsi Light Lime

Standard

PepsiLightLimeCola och lime går lika bra ihop som jordgubbar och choklad, tyvärr är detta light…

Hur smakar det?
Detta kommer bli en riktigt kort recension, för det varken doftar eller smakar någonting. Eller nej, det är inte helt sant, det smakar sötningsmedel. Först har vi en smak av vatten, bara vatten, sen kommer det en kort liten smak av något som jag tror skall föreställa lime och som avslutning kommer det en våg av något som smakar sött fast ändå inte. Lite som att någon tagit en Loka citron, glömt lägga i 90% av citronen och istället ersatt det med aspartam. Fullständigt meningslöst.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna inhandlades i Spanien och smugglades in via Ryan Air

Slutsats
Minns ni coca-cola lime? Det gör jag. Vilken otroligt god dricka det var. Minns ni coca-cola light lemon? Det gör jag. Inte lika god men man kände iaf av citronen och citronen bedövade lite av smaken av sötningsmedlet. Nu brukar jag klanka ner lite på folk som otvivelaktig säger att allt med aspartam i smakar dåligt. Pepsi Max är ett bra exempel på när colans goda smak maskerar smaken av aspartam och gör det hela till en njutning. I denna lilla burken finns det absolut inget som döljer smaken av aspartam. Detta är vatten och sötningsmedel, inget annat. Helt onödigt och nog den sämsta produkten från Pepsi som jag någonsin druckit.

Slutbetyg
laskeblaskburk

Cult – Sugar Free (Danmark)

Standard

CultSugarFreeCult stoltserar med att deras sockerfria variant är fri från aspartam, men vilka andra sötningsmedel gömmer sig i burken istället?

Hur smakar det?
Först och främst så doftar det bubbelgum, riktigt starkt av bubbelgum, så att det kommer vara sötsliskigt är nog ett bra antagande. Första klunken och den är överraskande anonym i smaken. Om man håller drickan i munnen så känner man en smak av bubbelgum, men inte på långa vägar lika intensiv som doften är. Men så fort man svalt drickan kommer eftersmaken och den är allt annat än bubbelgum. Det är syrligt, riktigt syrligt och syrligheten är inte den där trevliga syran vi får från mina favoriter Red Bull och Battery. Sen kommer det jag länge fruktat, alla sötningsmedel och dom visar verkligen ingen pardon. Allt det negativa som kan sägas om sötningsmedel finns i denna burken. Det smakar syntetisk sötma på ett högst otrevligt sätt och man får en märklig känsla i munnen efter ett par klunkar, nästan som att man druckit något med smak av mentol. Bubbelgummet som fanns i början av smakupplevelsen är sedan länge borta och ersatt med sötningsmedel som får mig att överväga att skrota resten av burken. Inte godkänt.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna inhandlades i Danmark, där Cult är ganska vanlig.

Slutsats
Mina förväntningar var inte speciellt höga inför denna drickan. Energidrickor som blivit light brukar inte vara så himla roliga och detta är verkligen ett praktexempel på hur dåligt det kan bli. På burken står det att denna drickan fantastiskt nog saknar Aspartam, eftersom sötningsmedlet fått så dålig publicitet under årens gång. Istället pumpar de istället i: Acesulfamkalium (E950), Sackarin (E954) och Cyklaminsyra (E952). Just Cyklaminsyran är ”intressant” då den var förbjuden i Sverige fram tills EU-medlemskapet och att den fortfarande är förbjuden i USA eftersom studier visat att den framkallat cancer i urinblåsan hos råttor. Så att byta ut Aspartam (som bevisas ofarlig/dödlig omvartannat) till dessa tre kanske inte var så bra trotts allt. Jag vill iaf inte dricka något som faktiskt är förbjudet i USA, där mer eller mindre allt annat är tillåtet.

Slutbetyg
laskeblaskburk

Diet Coke – Caffeine Free

Standard

Diet Coke Ceffeine FreeEn coca-cola utan både socker och koffein, what’s the point?

Hur smakar det?
Det smakar verkligen inte mycket men det lilla den smakar är verkligen oväntat. Det måste vara sötningsmedlet som gör det, för det smakar svagt av både druva och vattenmelon, som om man tagit ramlösa och blandat i 1ml av druvjuice och vattenmelon. Jag kan inte påstå att det smakar av cola direkt, men å andra sidan så är både vanliga coca-cola light och zero ganska tama när det kommer till colasmaken. Konstigt nog så är det trevligt och jag har inget emot att göra slut på hela burken.

Vart hittar jag läskeblasken?
Inhandlades i en godisbutik i Göteborg

Slutsats
Jag ställde mig frågan ”What’s the point?” i början av recensionen, men jag kan faktiskt se nyttan med denna drickan. Många människor kan av en eller annan anledning inte dricka koffein, även i små mängder, även i små mängder. Det finns även folk som inte kan/vill dricka sockriga drickor och om du är en person som kan dricka varken socker eller koffein men ändå vill dricka coca-cola så är detta alternativet för dig. Och konstigt nog så tycker jag denna drickan var mycket godare än lighten/zeron som vi har här i sverige (denna var amerikansk) och skulle faktiskt mycket hellre dricka denna än Zero.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Red Bull Zero

Standard

RedBullZeroRed bull gör en coca-cola och döper en lightprodukt till Zero, frågan är om den är en Zero eller Hero

Hur smakar det?
Doftar väldigt olikt vanlig red bull, doftar av gul kiwi och ananas, vilket inte direkt är vad man förväntade sig. Smakar faktiskt lite som ananas också när man tar första klunken, som kommer en eftersmak av sötningsmedel, men inte på samma överväldigande sett som Red Bull light brukar göra. Efter att smaklökarna fått sig en omgång sötningsmedel så återvänder den annars trevliga smaken av gul kiwi och ananas som en fin liten avslutning.

Vart hittar jag läskeblasken?
Detta exemplaret inhandlades i Norge, vintern 2013, men verkar nu ha dykt upp även i det svenska sortimentet. Har skådats på bland annat Pressbyrån och i vissa ICA butiker.

Slutsats
För att vara en Light produkt är det en väldigt god dricka, jag skulle inte ha något emot att byta ut min vanliga sockriga Red Bull till en Red Bull Zero om jag så skulle behöva. Märkligt hur Både Coca-cola light och Red Bull light smakar apa men deras Zero varianter går att dricka.

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Cult Cola – Sugar Free

Standard

Cult Cola Sugar FreeDen danska läskeblasken Cult Cola har begripit att folk är rädda för socker och har således lanserat en sockerfri variant av sin populära dricka, bättre eller sämre än sin sockriga variant?

Hur smakar det?
Doften är inte så mycket av cola som att den mest luktar friskt och livlig, inte direkt citron men något snarlikt. Första klunken är väldigt överraskande, det smakar som en Coca-cola Zero fast nästan helt utan den där karaktäristiska eftersmaken av aspartam, nog smakar det lightcola men på ett väldigt trevligt sätt. Det skall vara en cola men man känner ingen riktig cola-smak, åter igen ungefär som coca-cola Zero, men eftersmaken är lustig då det nästan känns lite som att drickan har en avrundning av kanel på slutet. Väldigt trevligt kolsyrad också, bubbligt men inte för bubblig så du sitter där med ett skumbad i munnen efter några klunkar. Kort och gott en väldigt trevlig lightcola!

Vart hittar jag läskeblasken?
Cult finns att köpa överallt i Danmark

Slutsats
Jag har tidigare smakat en rad olika Cult produkter och betygen har väl varit lite all over the place. Deras vanliga Cola föll mig verkligen inte i smaken för några år sedan och jag kan konstatera att jag tycker samma nu som då när det gäller just den läskeblasken. Men denna gången har de verkligen fått till en uppfriskande och god cola som jag gladeligen skulle kunna dricka varje dag i veckan. Det står ”Worlds strongest  cola” på burken, vilket inte direkt är speciellt sant. Volt Cola har mer än dubbelt så mycket koffein i sin cola (150 mg/l vs 320 mg/l) men det är nog i alla fall Damarks starkaste cola. Det är inte bara smaken som är vettig utan de har även en finurlig liten återförslutbar ”kapsyl” på locket, något jag bara sett på Burn blue refresh, det är lite svårt att dricka ur denna speciallösning men man vänjer sig. Jag önskar faktiskt att fler läskedryckstillverkare skulle göra samma smarta lösning på sina större burkar (Red Bull, lyssna nu på mig och sätt dessa smarta små lock på era 473ml burkar). Allt som allt levererar Cult en riktigt trevlig upplevelse och det kan inte annat än att bli en fullpoängare. Synd bara att Cult floppade i Sverige, kanske dags för en comeback?

Slutbetyg
laskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburklaskeblaskburk

Jolly Cola – Light

Standard

En Dansk veteran på cola marknaden som föddes 1959 och som kan stoltsera med att den under många år sålde betydligt bättre än coca-cola. Den sockrade varianten var väldigt god, men hur är det med lightversionen?

Hur smakar det?
Precis som sin sockrade variant så känner man att det är en cola med en ganska stark närvaro av kolaböna. Det ger en rund, len smak med lite mera ”stomme” i sig än många andra colasorter, men detta är trotts allt en lightcola och det märks. Jämfört med den sockrade varianten så är det, vattnigare, om detta är det ingen tvekan. Sötningsmedlet, i detta fallet aspartam, ger inte den där annars översötade smaken som man kan stöta på i vissa aspartamfyllda produkter, men på eftersmaken känner man lätt närvaron av sötningsmedel. Men trotts sötningsmedlet så har de lyckats behålla den goda runda smaken på drickan, även om eftersmaken lämnar en del att önska.

Vart hittar jag läskeblasken?
Denna hittar du i Danmark, dock är det inte så lätt att hitta, denna hittades i en obskyr liten butik på Jylland. Obekräftade rapporter säger att vissa “Pölsemannen” hak ibland har en flaska eller två.

Slutsats
Jolly Light är precis vad det låter som, Jolly Cola fast utan ”riktigt” socker. Där andra colasorter helt byter karaktär när de ersätter socker med sötningsmedel (Pepsi Max någon?) så behåller Jolly Cola sin karaktäristiska smak av kolaböna om än lite vattnigare. Eftersmaken blir jobbig efter ett tag, den lämnar en sur eftersmak av sötningsmedel som jag inte riktigt kommer överens med, det motverkas lätt med en till klunk av drickan men när den är slut sitter du där med den sura eftersmaken. Befinner du dig i Danmark, vill ha något kallt och läskade men är rädd för socker så är detta en dricka att testa.

Slutbetyg

Coca-Cola Light – Lemon

Standard

Ni minns kanske att vi hade denna drickan i Sverige för många år sedan? Tyskarna har kvar den och jag undrar varför den försvann i Sverige

Hur smakar det?
Det smakar precis som jag minns det, den vanliga goda smaken av coca-cola blandat med stora mängder uppfriskande citron, himmelskt. Den vanliga coca-cola lighten är inte direkt rolig att dricka, smaklös och vattnig som den är, men den har en naturlig underton av citron. Om man förstärker denna naturliga underton av citron med 400% så får man Coca-cola Light Lemon och harmoni uppstår. Citrus smaken är dominerande men inte så dominerande att den är påträngande, eftersmaken hänger kvar en längre stund och fortsätter att ge dig den där förfriskade känslan i munnen.  Det är oerhört uppfriskande, flaskan tog slut på nolltid och efter att jag tömt flaskan förbannade jag det faktum att vi inte har den i Sverige.

Vart hittar jag läskeblasken?
Finns säkert i flertalet länder, just denna flaskan inhandlades i Tyskland.

Slutsats
Snälla snälla snälla Coca-cola Sverige, återinför denna underbara läskeblask. Jag skulle med glädje byta ut varannan sockrig cola till denna lighten och på det viset kunna dricka dubbelt så mycket. Jag vet inte varför den försvann, kanske är det coca-colas fel, kanske är det Svenska folkets fel. På samma sätt som Coca-cola tvingades dra in Coca-cola Vanilla och Coca-cola Lime eftersom folk inte köpte det. Om du tycker som mig så skicka ett mail till coca-cola och fråga om denna drickan, är vi tillräckligt många så kanske den återuppstår. Vem vet, värt ett försök iaf!

Slutbetyg
 

Vimto – Light

Standard

Vimto är en dricka från 1908 och är väldigt populär under ramadan, men hur smakar light versionen?

Hur smakar det?
Först och främst så luktar det riktigt konstigt, det luktar av frukt, men frukt som kanske gått över sitt bäst före datum vilket inte direkt kan ses som någon bra start. Smaken är verkligen inte bättre, det smakar oerhört blaskigt/vattnigt, det smakar starkt av aspartamet och jag får en metallisk smak i munnen med varje klunk. Eftersmaken är av frukt och bär men den översköljs av aspartamet, som förstör hela drickan. Jag kämpar mig igenom burken och efter halva orkar jag inte mera, det blir till att hälla ut resten och skölja munnen med vatten. Detta är aspartam med vatten, inget annat.

Vart hittar jag läskeblasken?
Vimto kan nog dyka upp i allt från kiosker till matbutiker, tillhör verkligen inte de vanligaste dryckerna.

Slutsats
Vidrigt, riktigt vidrigt. Originalet med riktigt socker i smakade väldigt väldigt sött och det känns som att de har försökt uppnå samma sötma på artificiellt vis. Det är dessutom riktigt vattnigt ovanpå den starka koncentrationen av aspartam, det finns inget positivt att säga om denna läskeblasken, håll er långt borta!

Slutbetyg

Nygårda – Apelsin light

Standard

Nygårda gör ett försök till en o-sockrad apelsindricka, vi får se om de kanske lyckas med en light apelsin, det brukar inte bli så bra

Hur smakar det?
I min mun, så brukar light apelsin drickor smaka riktigt syntetiskt. Nu tänker jag främst på de olika Fanta versioner som finns i ett light utförande, inget jag tycker om direkt. När det kommer till denna drickan från Nygårda så kan jag säga att det smakar faktiskt inte syntetiskt eller artificiellt, det smakar faktiskt nästan ingenting… Detta är något av det blaskigaste jag någonsin druckit, jag har druckit smaksatt vatten som haft en starkare smak av apelsin eller någon annan frukt för den delen än vad denna drickan smakar av apelsin. Jag struntar i att svälja en stund, håller drickan i munnen och försöker låta smaklökarna identifiera någon smak. Det enda som händer då är att jag efter några sekunder börjar känna av den distinkta syntetiska smaken som lightdrycker brukar ha. Nej usch, detta var riktigt tråkigt!

Vart hittar jag läskeblasken?
Nygårda tillhör standard sortimentet i våra svenska butiker och brukar vara dominerande bland glasflaskorna på back-avdelningen.

Slutsats
Slutsatsen är att man kan lika gärna dricka kranvatten, det ger nog större njutning för smaklökarna. Det är blaskigt och fullständigt ointressant, att bjuda någon på detta är bara genant och att bjuda ett barn på denna dricka är snudd på barnmisshandel. Ja, visst, det är inget socker i den så de som vill slippa det farliga sockret kanske kan komma på att dricka detta, men jag förstår inte varför man skulle vilja lägga pengar på detta syntetiska bordsvatten även med motiveringen för avsaknaden av socker. Ställ inte denna i backen!

Slutbetyg

Nygårda – Cola light

Standard

Nygårda som inte direkt levererat några smaksensationer hittills överraskar stort med en light cola!

Hur smakar det?
När man dricker en light cola går man inte med föväntningarna att detta kommer smaka av artificiella sötningsmedel, att man klart och tydligt kommer känna smaken av aspartam, men inte på denna lighten! Jag tar mig en första klunk och blir förvånad, det smakar nästan precis som nygårdas ”full cola” jag kan nästan inte urskilja att det är aspartam i drickan istället för ”farligt” socker. Det är endast på eftersmaken jag kan känna en svag svag närvaro av något artificiellt sötningsmedel. Det smakar riktigt lent, eftersmaken, om än lite artificiell, hänger kvar ett bra tag och lindar in munnen i välbehag. Detta är en lite mera cola-böna smak på cola än vad vi är vana vid från coca-cola (som egentligen inte smakar speciellt mycket av cola-böna), överraskande gott!

Vart hittar jag läskeblasken?
Nygårda tillhör standard sortimentet i våra svenska butiker och brukar vara dominerande bland glasflaskorna på back-avdelningen.

Slutsats
Överraskad, det är min slutsats. Nygårda gör kanske inte de mest smaksensationella dryckerna på marknaden men cola, ja det kan de verkligen! Jag är lite obeslutsam på vad betyget kan bli, den är inte riktigt lika god som deras vanliga cola, men den är inte långt ifrån. Det är trotts allt en light och en light kan väl inte jämföras med en vanlig, sockrad, cola? Men den smakar nästan identiskt med sin sockrade kusin och den är absolut inte dålig på något sätt eller vis. Som en Light cola skulle jag nog ha gett den en femma, om man jämför med andra light color på marknaden. Men jag ger den en fyra med motiveringen att den är god, en av de bästa light colorna, men det är trotts allt en light och den socrade colan från nygårda är faktiskt några procent godare. Men som sagt, detta är ett riktigt praktexempel på hur en light cola faktisk kan smaka gott!

Slutbetyg